Recensie 'Everything Everywhere All at Once'

Kleine mensen in wereld met oneindig veel mogelijkheden

Het begint allemaal in een bezemkast, met een bagel en een heuptasje en het grootste deel van het verhaal speelt zich af op de saaiste plek die je je kunt voorstellen: een gigantisch kantoor waarbij ieder bureau er precies hetzelfde uitziet. Toch is Everything Everywhere All at Once (2022) waarschijnlijk de meest opwindende film die je dit jaar gaat zien.

Het project is een sciencefictiondrama vol humor en nog belangrijker: talloze universums. Deze zinderende multiverse-film komt voort uit de creatieve samenwerking van regieduo Daniel Kwan en Daniel Scheinert, die zichzelf ook wel de 'Daniels' noemen. Everything Everywhere All At Once wordt hier en daar omschreven als 'magisch realistisch', maar het realistische deel gaat eigenlijk na een half uur geheel overboord.

De film draait om de familie Wang, de Aziatisch-Amerikaanse uitbaters van een wasserette die niet bijzonder goede zaken doet. De belasting hijgt in hun nek, onderling zit er ook een hoop spanning en tot overmaat van ramp wordt moeder Evelyn tijdens een belangrijke vergadering plotseling een bezemkast ingetrokken. Daar krijgt ze een mysterieuze koptelefoon op haar hoofd gedrukt en begint ze aan een bizarre reis door het universum, waarin alle mogelijke levens die ze had kunnen leiden aan haar voorbijflitsen.

Onverwachts heldendom

Die reis door al die werelden is geen pleziertochtje, maar een missie. Evelyn is, tegen wil en dank, namelijk de enige die de machtige Jobu Tupaki kan stoppen, een wezen dat in haar eigen wereld haar dochter Joy is. En alsof dat nog niet verwarrend genoeg is, krijgt ze daar ook nog al haar vaardigheden uit haar parallelle levens bij, die haar in een compleet ander persoon veranderen. Dit chaotische verhaal wordt vrij vlot uitgelegd, maar zit goed in elkaar en alle mogelijke plotholes zijn dichtgetimmerd. Dat alles is verpakt in een sterke soundtrack en een kleurrijke, uitbundige cinematografie.

Actie!

Op een gegeven moment is de film vooral een opeenvolging van bizarre, goed gechoreografeerde actiescènes, maar ook voor kijkers die dat genre meestal vermijden wordt het geen seconde saai. De sequenties zitten vol met humor, verrassingen en hier en daar wat bodyhorror voor de fijnproever. Everything Everywhere All At Once bevat bovendien talloze referenties naar andere films, op een hoop verschillende manieren. Zo valt er voor filmkenners van alle niveaus wat te herkennen. Dat gaat van een maffe Ratatouille-wasbeer tot obscure Kung Fu-films en alles wat daar tussenin zit.

Feest der herkenning

Die martial arts-verwijzingen zijn een knipoog van de regisseurs naar de vroege carrière van de hypertalentvolle hoofdrolspeler Michelle Yeoh. Door de aard van het verhaal speelt Yeoh in de film van de Daniels niet één, maar eigenlijk wel 10 rollen tegelijk. Haar tegenspelers Ke Huy Quan, Stephanie Hsu doen niet voor haar onder en samen vormen ze mijn nieuwe favoriete filmgezin. Tegen het einde draait het plot voornamelijk om de verstoorde maar innige band tussen de drie, en worden ze op ontroerende wijze met elkaar herenigd.

In de vreemde droomwereld waarin niets of juist alles ertoe doet, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dat wordt halverwege goed samengevat in de bemoedigende zin: "Je kunt alles nog bereiken, juist omdat je nu overal zo slecht in bent". De ingewikkeldste uitdaging blijkt niet het gevecht met een kwaadaardige grootmacht, maar praten met de mensen van wie je houdt. En zelfs dat is mogelijk in Everything Everywhere All At Once.

5 / 5

Everything Everywhere All at Once is nu te zien in 49 bioscopen.

Trailer 'Everything Everywhere All at Once'