Recensie 'Huda's Salon'

IJzingwekkend portret van twee vrouwen in oorlog

Recensie 'Huda's Salon'

De Palestijnse Reem gaat 's ochtends voor een knipbeurt naar de salon van Huda en neemt haar pasgeboren kindje mee in een kinderwagen. De bijzonder vriendelijke kapper maakt koffie voor haar, maar druppelt er achter haar rug stiekem een mysterieuze substantie in. Na één slok gaat Reem onderuit, en als ze wakker wordt is haar leven voorgoed veranderd.

Reem ontwaakt met haar baby naast haar in een ruimte die ze niet kent. Ze is naakt en naast haar zit de eerder zo aardige Huda. Die houdt haar een foto onder haar neus die haar reputatie flink zou kunnen schaden, en geeft haar te kennen dat ze moet kiezen: ze zal voor de geheime dienst gaan werken als spion voor het Israëlische leger, of de foto wordt naar haar man opgestuurd. Reem verstijfd en vlucht. Ze is in paniek en besluit de volgende dag terug te gaan naar Huda om verhaal te halen, maar de salon lijkt voorgoed gesloten. Waar is Huda? En belangrijker nog, wat is er met haar foto gebeurd?

Huda's Salon (2021) is de nieuwe film van de Palestijns-Nederlandse filmmaker Hany Abu-Assad, die eerder onder andere The Mountain Between Us (2017) en Paradise Now (2005) maakte. De film lijkt te beginnen als dramafilm, maar verandert na 10 minuten al in een meeslepende thriller waarvan je een knoop in je maag krijg. Het verhaal speelt zich af in bezet gebied en draait om een oorlog die, af en toe letterlijk, ondergronds gevoerd wordt. Dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het alleen nog maar enger. Je voelt de stress van Reem door het doek heen. Die rol wordt fenomenaal gespeeld door Maisa Abd Elhadi. Ook Manal Awad, die Huda vertolkt, maakt indruk.

Vrouwen in oorlog

In tegenstelling tot veel andere oorlogsfilms, draait deze film om vrouwen, en niet alleen om de vrouw als moeder of als slachtoffer van (seksueel) geweld. Natuurlijk is onze hoofdpersoon wel slachtoffer, maar deze film draait vooral om het bewuste handelen van de twee vrouwelijke hoofdpersonen. De bezetting van Palestina heeft een verregaande invloed op hun doen en laten en tast hun gevoel voor goed en kwaad aan. In de patriarchale oorlogsstaat zijn ze extra kwetsbaar en kan iedere scheve stap hun einde betekenen, en daar gaan ze allebei op verschillende manieren mee om.

Die conflicterende emoties, de angst en de pijn wordt door de twee vrouwen echt waanzinnig goed geacteerd. Hoewel er heus wel wat mannelijke personages voorbijkomen, die ook een significante invloed hebben op het plot, dragen zij met zijn tweeën de film. Daarnaast onderzoekt Abu-Assad in zijn film de manier waarop status en reputatie een rol spelen in het verscheurde oorlogsgebied waarin Reems tragische lot zich ontvouwt.

Geen adempauzes

Huda's Salon is spannend, realistisch en onvoorspelbaar. Het tempo ligt hoog, waardoor er maar weinig ruimte is voor reflectie tijdens het verhaal. Huda's Salon is een van de zeldzame films die best nog een half uur langer had mogen duren, voor wat extra ademruimte. Dat had het verhaal nog meer diepte kunnen geven, want het huidige tempo sleurt je meedogenloos mee zonder één keer achterom te kijken. De film houdt je anderhalf uur in de houdgreep om je vervolgens enigszins verward weer naar huis te sturen, met een hoop om over na te denken.

4 / 5

Huda's Salon is nu te zien in 3 bioscopen.

Trailer 'Huda's Salon'