Slachtofferrol

Recensie Aus dem Nichts

Jeroen van Bree
om 11:53

Een zinloze geweldsdaad ontwricht het gezin van Katja (Diane Kruger). De Duitse filmmaker Fatih Akin voert ons op intense wijze mee in haar verlies en de zoektocht naar gerechtigheid.

Aus dem Nichts

Fatih Akın is een begenadigd regisseur die altijd balanceert op het randje van wat nog goede smaak is. Hij zet alle middelen die tot zijn beschikking staan als filmmaker in om de kijker te bespelen en ons mee te voeren in het verhaal dat hij wil vertellen. En als hij daarvoor soms melodrama, grandioze toevalligheden of foute humor nodig heeft, dan deinst hij daar niet voor terug. Akin heeft die spanning nodig om zijn films levendig te houden en je vergeeft het hem. Er spreekt namelijk altijd een gevoel van authenticiteit uit de verhalen die hij op het scherm brengt, geworteld in zijn achtergrond als migrantenzoon uit Hamburg.

Mokerslag

Ook Aus dem Nichts scheert soms gevaarlijk dicht langs de afgrond van melodramatische clichés, maar dondert gelukkig nergens over de rand. En dat is grotendeels de verdienste van Diane Kruger, die voor haar hoofdrol in Cannes werd onderscheiden met de prijs voor beste actrice. Kruger speelt – met uitzonderlijk weinig tekst – Katja, die een gelukkig gezinnetje vormt met Nuri (Numan Acar) en hun zoontje Rocco (Rafael Santana). In een proloog die aankomt als een mokerslag zien we hoe geweld hun gezin uit elkaar rijt. En daarmee is de kiem gelegd voor de twee thema’s waarin Akin ons hier wil meeslepen: verlies en wraak.

Gemoed

Het eerste half uur van de film maakt meteen duidelijk dat de filmmaker er niet voor terugschrikt om ons gemoed te bespelen. Hoewel we Katja dan nog amper kennen liggen we al snel radeloos met haar op de vloer, meegezogen in haar emoties. Het toont hoe meesterlijk snel Akin zijn personages neer kan zetten, waarbij de hulp van de zwervende cameravoering van vaste partner Rainer Klausmann niet onbenoemd mag blijven. Maar het laat ook het bereik zien van Kruger, die hier opvallend genoeg voor het eerst in een film uit haar geboorteland verschijnt. We duiken met Katja in dat eerste half uur van verliefd en zorgeloos naar gebroken. Krugers volledig geloofwaardige spel maakt dat de klap bij ons als kijker des te harder aankomt.

Daders

Even lijkt de film zich daarna te ontwikkelen tot whodunit, een zoektocht naar de daders. Maar Akin is niet geïnteresseerd in de daders. Hij minacht ze en gunt ze amper een achtergrond of een eigen verhaal. Hij wil laten zien wat er gebeurt met deze vrouw nadat haar gezin dit onrecht is aangedaan. En wat er met haar gebeurt onttrekt zich langzaam aan ons zicht. Naarmate het verhaal vordert trekt Katja zich steeds meer terug. Ze slaat aan het dolen. We moeten gissen naar wat zich in haar hoofd afspeelt, naar wat haar volgende stap wordt.

Een film als deze kan al snel de onderbuik aanspreken, uitmondend in gejuich als de dader zijn verdiende loon krijgt. Van Death Wish en Dirty Harry tot Taken, we kennen de voorbeelden. Maar hoewel Akin ons in de stemming brengt voor gerechtigheid en er zelfs een keer een applaus weerklinkt, schenkt Aus dem Nichts ons niet de voldoening van de zoete wraak. Althans niet op de manier waarop je dat zou verwachten. Het verlies is wat na afloop blijft hangen.

4 / 5