Recensie Bumblebee

Travis Knight herstelt band met de Transformers-fans

actie / sciencefiction
114 minuten (1u54m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g

om 12:27

Het is geen geheim dat de laatste delen in de Transformers-franchise steeds verder afstonden van wat de fans graag zouden willen zien. Waar het begin van de serie nog op enthousiasme kon rekenen waren de laatste delen zielloze actiefilms. En misschien wel belangrijker: de fans van de 80’s-cartoonserie herkenden hun favoriete robotspeelgoed niet door de make-over die Michael Bay ze had gegeven.

Bumblebee

Kubo and the Two Strings-regisseur Travis Knight krijgt nu de kans om in een spin-off weer een nieuwe poging te doen om de franchise in leven te houden. Bumblebee vertelt de origin story van de gelijknamige gele publiekslieveling. Als de oorlog op Cybertron, de thuisplaneet van de Transformers, in een beslissende fase belandt, wordt Bumblebee door Optimus Prime naar de aarde gestuurd met de opdracht daar een nieuwe basis voor de Autobots op te richten en te wachten tot de rest van hen zich daar bij hem zal voegen. Eenmaal op aarde komt hij vermomd als Volkswagen Kever terecht bij de net 18 geworden Charlie Watson (Hailee Steinfeld). Al snel blijkt dat de kwaadaardige Decepticons lucht hebben gekregen van de aanwezigheid van een Autobot op aarde, met alle gevolgen van dien.

Herkenbare look

De openingsscènes op Cybertron maken al snel duidelijk dat Knight goed heeft geluisterd naar het commentaar op de andere films. We zien Autobots en Decepticons in gevecht met elkaar en wat valt gelijk op? De robots zien eruit zoals we ze kennen van de cartoonserie uit de jaren tachtig. Zelfs Optimus heeft zijn originele herkenbare look gekregen. En door deze scènes zitten we gelijk met een goed gevoel in de film.

Back to the 80’s

Bumblebee speelt zich af in 1987 en zodoende is de film ook gelijk een soort ode aan de 80’s geworden. De ene na de andere hit uit de jaren tachtig vliegt voorbij. Van Tears for Fears en a-ha tot Bon Jovi, alles komt voorbij en in de achtergrond zien we The Breakfast Club en de serie A.L.F. Knight heeft duidelijk zijn best gedaan een goede sfeer van herkenning te creëren, maar daarnaast is het misschien nog wel belangrijker dat hij de tijd neemt om het verhaal te vertellen. En met Steinfeld als lead lady kan dat ook. Steinfeld laat zien een alleskunner te zijn met een grote toekomst in de film. Samen met Jorge Lendeborg Jr. die Memo speelt is zij het hart van de film. Daarnaast heeft Steinfeld ook nog maar even met het nummer Back to Life de soundtrack van de film opgenomen.

Knight laat met Bumblebee zien dat een actiefilm niet altijd snel hoeft te zijn, maar ook een verhaal kan vertellen. In Bumblebee valt alles op zijn plaats. Ruimte voor nieuw acteertalent, herkenbare tijden (inclusief herkenbare Transformers) en nog nog steeds een prima actiefilm. Als hij dan ook nog in een van de laatste scènes een perfecte Optimus Prime-vrachtwagen tevoorschijn tovert maakt het hart van een 80’s kind toch een hupsje. Eindelijk de Transformers-film waar we op zaten te wachten!

4.5 / 5
Bumblebee is nu te zien in 32 bioscopen.

Trailer Bumblebee