Recensie 'Spider-Man: Into the Spider-Verse'

"It all started when I got bitten by a radioactive spider"

Na talloze verfilmingen van het verhaal dat we allemaal kennen – Peter Parker die gebeten wordt door een radioactieve spin en zich vervolgens ontwikkeld tot Spider-Man – komt Marvel nu eindelijk met een verfilming van een voor de Marvel-stripboeklezers ander bekend personage: Miles Morales. In deze geweldig grappige film krijgen we te zien hoe Miles een superheld wordt.

Miles Morales (Shameik Moore), een Afro-Amerikaanse middelbare scholier uit Brooklyn, heeft moeite om zich aan te passen aan de wensen van zijn vader, een politieagent die graag de regels volgt. Als Miles de kans krijgt om naar een betere school overgeplaatst te worden lijkt alles slecht te gaan: hij haalt onvoldoendes, maakt geen vrienden, en heeft het niet naar zijn zin. Zijn enige uitlaatklep is zijn oom Aaron (Mahersala Ali) waarbij hij volledig zichzelf kan zijn. Als hij en zijn oom op een avond graffiti gaan spuiten in de metrotunnels, wordt Miles gebeten door, hoe kan het ook anders, een radioactieve spin. Er lijkt niets aan de hand te zijn tot Miles bijzondere krachten ontdekt. Als hij de echte Spider-Man tegenkomt, vechtend tegen vijanden die proberen een multidimensionaal portaal te openen, verandert Miles' leven.

Een kunstwerk gemaakt door 140 animatoren

Allereerst, de visuele aspecten van deze film zijn geweldig. Het beste aan deze film is de ontzettend originele stijl waarin Miles en New York City zijn getekend. Deze geanimeerde wereld zit vol met stripboekconventies, zo worden sommige gedachtes van Miles in gedachtebalkjes in beeld gezet op een manier waarop het de composities verrijkt. Doordat deze film geanimeerd is en er geen echte camera's aan te pas komen hebben regisseurs Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman de mogelijkheid om 360 graden om personages heen te draaien, bijzondere point-of-view-shots te creëren, en om op enorm vloeiende wijze alles in beeld weten te krijgen. Het is niet verrassend dat de film is genomineerd voor een Golden Globe in de categorie Best Motion Picture – Animated.

Spider-Man sinds de jaren 60

De wereld van Miles bezit vele referenties naar de bestaande kennis in het Spider-Man-universum, en de film is ook niet bang om zelf te erkennen dat het een film is. Zo zegt Spider-Man Noir (Nicolas Cage) op een gegeven moment dat deze film een heel goede "origin story" van Miles is. De film omarmt de stripboeken waaruit Spider-Man voort is gekomen. Miles leest deze strips zelf ook en leert hierdoor over Spider-Man en hoe hij leerde zijn krachten te beheersen. Natuurlijk kan een cameo van Stan Lee niet uitblijven, aangezien hij Spider-Man bedacht heeft en met dit personage het Marvel-imperium begon. Lee is helaas op 12 november van dit jaar overleden maar wist daarvoor nog wel cameos op te nemen voor de komende paar Marvel-films. De cameo van Lee bevat dan ook zijn echte stem. Een mooie huldiging aan een grote held.

Een compleet plaatje

Qua thema sluit Into the Spider-Verse aan bij vele andere Marvel-films waarin de relatie met de vader belangrijk is (denk aan Guardians of the Galaxy Vol. 2, Iron Man of Thanos in Avengers: Infinity War). Behalve dit enigszins voorspelbare thema is de verhaallijn totaal niet voorspelbaar. In zijn geheel nodigt de film uit om twee uur lang van een visueel kunstwerk te genieten, gecombineerd met een perfecte soundtrack. Een absolute aanrader!

4.5 / 5

Spider-Man: Into the Spider-Verse is nu te zien op:

Pathé Thuis