Recensie Sauvage

Een onschuldig lam op reis door de hel

Daniel Singelenberg
om 11:45

Léo (Félix Maritaud) is een 22-jarige jongen die leeft van de prostitutie en een zwervend bestaan leidt aan de zelfkant van Straatsburg. Om dat leven vol te houden consumeert hij een grote verscheidenheid aan drugs, wat noch zijn gezondheid, noch de greep op zijn situatie erg ten goede komt. Wat hem óók niet erg vooruit helpt is een onmiskenbare neiging tot masochisme. Alles wat hem vervolgens overkomt lijkt een optelsom te zijn van deze gevaarlijke ingrediënten, hulpeloos overgeleverd aan de genadeloze afgrond van de grote stad.

Sauvage

Werkplek in het park

We treffen Léo al bij het begin van de film, na bezoek aan een pseudo-arts die een klant blijkt te zijn en bij de  belasting werkt, aan bij een autoweg door een groot park. Dit is het werkterrein bij uitstek voor jonge mannen die hun lichaam tegen betaling ter beschikking stellen van hunkerende oudere heren die in hun automobielen in de duurdere prijsklasse keurende rondjes rijden. Als er één stopt slentert Léo er verwachtingsvol naar toe, daarbij  jaloers gadegeslagen door jongens die aan de overzijde eveneens wachten op een klant.

Schildering van milieu

De film toont ons onverbloemd de wereld waarin de jonge mannen leven, de vriendschappen onderling, de felle concurrentie soms, het drugsgebruik, de ontberingen, de ontmoetingen met de klanten, en wat zich ten slotte bij hen thuis allemaal afspeelt. Regisseur Camille Vidal-Naquet heeft ervoor gekozen in zijn eerste feature film totale openheid te betrachten, zodat de argeloze bioscoopbezoeker zich dient voor te bereiden op uiterst expliciete beelden van homoseksuele handelingen. En het kwetsbare, naakte lichaam evenzeer een verhaal vertelt als de verdere dramatische handeling. Zijn volstrekte eerlijkheid, vol van begrip voor de jongens en hun klanten, leverde hem verschillende nominaties op in Cannes, waaronder de Grand Prix de la Critique, een César voor Best First Film en hij won er de Prijs van de Internationale Pers mee op het Jerusalem Film Festival. Het uitstekende camerawerk van Jacques Girault kreeg in Cannes zelfs een nominatie voor de prestigieuze Caméra d’Or.

Meeslepende hoofdrolspeler

De meeste lof verdient uiteraard hoofdrolspeler Félix Maritaud (120 BPM, 2017), die in deze zeer veeleisende rol de sterren van de hemel speelt en er ook in Cannes terecht de Louis Roederer Foundation Rising Star Award mee won, evenals eerder al de Lumière Award in dezelfde categorie. Hij weet Léo precies de aandoenlijke weerloosheid mee te geven waardoor het karakter zo overtuigend overkomt, je gelooft als filmkijker onmiddellijk in hem. Hij is een groot, naar liefde en geborgenheid verlangend kind. Het drama in zijn leven is, dat wanneer die geborgenheid zich al te nadrukkelijk bij hem aandient hij op de vlucht slaat uit angst zijn identiteit als verschoppeling te verliezen. Dat Vidal-Naquet deze psychologische verdieping in zijn uitstekende scenario weet te verwerken getuigt van groot vakmanschap, en hij had de gave er Maritaud als juiste acteur bij te zoeken, die aan Léo zo weergaloos gestalte geeft. Waarbij overigens ook de bijrollen prima worden bezet, en vooral Eric Bernard als de werkloze bokser Ahd, die nogal eens de rol vervult van vriend en beschermer van Léo, indrukwekkend is. Tezamen met de  vrouwelijke arts die Léo onderzoekt vertolkt hij de essentie van deze zeer humane film: liefdevolle compassie voor de ander.

4 / 5
Sauvage is nu te zien in 8 bioscopen.

Trailer Sauvage