Michael1968 heeft 399 reactie(s) geplaatst.
De aanvankelijk nogal schijterige Majoor Cage (Tom Cruise) wordt opeens op onverklaarbare wijze wakker op een of andere plunjebaal doordat hij wakkergetrapt wordt door de een of andere sergeant.
Hoe kan het dat hij opeens een gewone soldaat is?
Hij wordt tegen zijn zin in een bestuurbaar vechtpak - een soortement van exoskelet - gehesen waarmee hij in het Noord-Franse Verdun moet gaan vechten tegen een wel héél verraderlijke vijand, maar Cage komt er dan ook gaandeweg achter dat hij over een bijzondere gave beschikt.
Helaas wordt hij door de stronteigenwijze Ierse generaal Brigham (Brendan Gleeson) volstrekt niet aux serieux genomen.
De flink doorgetrainde militair Rita Vrataski (Emily Blunt) blijkt overigens over dezelfde gave te beschikken als Cage.
Al met al een sciencefictionverhaal waarin het begrip déjà vu centraal staat.
8,5/10
"There's something with your suit"..."Yeah, there s a dead man in it"
"No matter what we do, how carefully we plan, we can't get off that beach!"
P.S.: Een kat heeft negen levens. Dat is niks.....
Spannend genoeg om tot de laatste aflevering af te kijken (de rol van Leyland Townsend - een demonische psychopaat en zeer onaangename, manipulatieve persoon - wordt vertolkt door Michael Emerson, hij héét niet alleen Michael, hij is ook nog eens slechts één dag voor mij jarig, brrrr) maar telkens eindigend met een uitermate teleurstellende cliffhanger (halloooooo! Dit is níét Goede Tijden, Slechte Tijden of As The World Turns!), zodoende een zes min.
Jammer, Michelle en Robert King, dit had zó veel beter gekund.
6/10
Haley (Harriet Slater) is zeer ervaren in het leggen - en uitlezen - van tarotkaarten.
Haar vrienden - waarmee ze een vakantieweekend heeft geboekt en waarin redelijk wat alcoholische versnaperingen worden geconsumeerd - willen dolgraag dat zij de door hen in een voorheen vergrendelde maar door hen - op zoek naar nog wat biertjes - opengebroken kamer in het huis gevonden tarotkaarten gaat leggen.
Een opvallend detail is het feit dat de kaarten met de hand geïllustreerd zijn.
Al met al een lekker vette en duistere horrorfilm.
Alle tekeningen op de kaarten komen tot leven.
Laat je niet afschrikken door het ietwat clichématig aandiende eerste halfuurtje (een afgelegen huis - check, schaduwen - check, een plotseling op onverklaarbare wijze haperende stroomvoorziening - check, een traag klapperende deur - check, yeeeaaaaahhhh, bingo!) want de rest is absoluut de moeite waard, ook het acteerwerk is helemaal niet verkeerd en Paige's (Avantika Vandanapu) tranen van angst doen redelijk authentiek aan.
Het zal je immers maar gebeuren dat je in een krappe kist wordt opgesloten en langzaam aan stukken gezaagd wordt door een sadistische illusionist.
Let vooral niet op de m.i. onverdiend lage IMDB-score (te weinig bekende namen?!) maar oordeel zelf.
"My reflexes are too fast!"
"Lucas, you broke the door!"
"Don't be a fool"
"I just said: My catlike reflexions!"
P.S.: Wie deze Servisch-Amerikaanse coproductie eenmaal heeft gezien, koopt nooit meer een huis met een vlizotrap.....
En al helemáál niet romantisch, i.t.t. wat de tag belooft.....
Een flink deel is niet in Amsterdam opgenomen maar aan de Oudegracht in Utrecht vanwege de werfkelders met laaggelegen terrasjes (het bezoeken dubbel en dwars waard, maar dat terzijde).
Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Amsterdamned
Libby's broertje Ben zit al achtentwintig jaar in de gevangenis wegens de moord op zijn en haar zusjes en hun moeder.
De zogeheten Kill Club bestaat uit mensen die geobsedeerd zijn van moorden en vermissingen, en de oprichter van deze club benadert Libby (Charlize Theron), zeer tegen haar zin; Zij is er namelijk steevast van overtuigd dat haar - destijds uitermate opstandige - broertje, dat immers bekend stond als satanist die onder invloed stond van Trey Teepano (J. LaRose), een Indiaan die een satanische sekte leidde, verantwoordelijk is voor deze slachtpartij. Maar ja, ze kan het geld dat haar geboden wordt door de Kill Club wel héél erg goed gebruiken, gezien haar financiële situatie. Wat voor rol hebben Ben's vriendinnetjes Diondra (of Dio, vertolkt door Andrea Roth) en Krissy (Drea de Matteo) echter gespeeld in deze tragedie?
Al met al een ijzersterke - in donkere grijstinten gefilmde, bepaald niet chronologische - misdaadthriller die zich niet voor niets afspeelt in de diep-, zeg maar rustig eng-christelijke staat Kansas alwaar de hysterie rondom heavymetalbands in de periode waarin het verhaal begint - 1985 - haar hoogtepunt vond en zelfmoorden onder tieners er zelfs aan werden toegewezen, terwijl zelfkritiek onder de ouders en grootouders volstrekt ontbrak.
9,5/10
"Do you think you're funny, fat fuck?"
"Prepare yourself for some disappointment!"
"You lied, I lied, we're even!"
P.S.: Ik mis het zowel qua tekst als qua muziek ronduit briljante Who's To Blame van Sacred Reich; dit nummer hoort naar mijn mening simpelweg in de laatste episode of op zijn minst in de aftiteling van Dark Places thuis!
Óók het leven op zichzelf kan een gevangenis zijn.....
Hmmm.. interpretatiefout mijnerzijds, kennelijk. Ik heb mijn reactie dan ook meteen verwijderd. En ja, ik heb hem helemaal gezien, nog maar een keertje doen dus.
Een gezin emigreert - tegen de zin van dochter Mia - naar Zuid-Afrika.
Vader John (Langley Kirkwood) wil namelijk een leeuwenboerderij beginnen en deze (half-)tamme roofdieren voor entertainment tentoonstellen en eventueel aan dierentuinen verkopen, indien noodzakelijk.
Helaas ziet John zich genoodzaakt de prachtige witte leeuw Charlie - die zich soms wat agressief gedraagt jegens mensen die hij niet kent - te verkopen aan een park onder leiding van de geldgeile broer Dirk (Brandon Auret) dat "mensen" aantrekt die het erg leuk vinden om met een geweer of zelfs met een kruisboog leeuwen en andere roofdieren af te slachten (lees je mee, psychotrophyhunter Walter Palmer? 👺) Uiteraard gaat Mia, die inmiddels erg aan Charlie gehecht geraakt is (hetgeen uiteraard wederzijds is), daar niet mee akkoord, en besluit een list te verzinnen om het beest te redden.
Al met al een mooie familiefilm waarin de omgang tussen mens en dier en soms moeilijke keuzes centraal staan.
7,5/10
Het einde was nou juist precies een schot in de roos; letterlijk en figuurlijk wanhopig vasthouden áán.....en uiteindelijk roemloos verdwijnen, dankzij de bezem- en veegwagen.
Ex-politieinspecteur Michael "Mike" McAuley (Liam Neeson), die vanwege armoede vanuit Ierland naar Amerika is geëmigreerd, is verzekeringsagent en wordt ontslagen wegens boventalligheid, en dat terwijl hij - mede vanwege de komende studie van zoon Danny - tóch al in geldnood zit.
In de metro naar Cold Spring ontmoet hij een vrouw, Johanna (Vera Farmiga), die hem een fiks geldbedrag belooft als hij één dingetje voor haar doet, en aangezien hij die knaken best wel kan gebruiken. Hij wordt echter in de gaten gehouden.....
Al met al een prima actiethriller met veel blikschade en ongeloofwaardig doch vermakelijk stuntwerk waarin Mike tracht kool en geit te sparen.
"...see you at the eulogy"
"She stares at you like she knows something we don't know"
"In the name of the American middle class: Fuck you!"
Weet je wel zeker dat je de juiste rolprent voor ogen hebt? Parasite gaat over een straatarm gezinnetje dat zich op slinkse wijze bij een rijke zakenfamilie naar binnen weet te werken.
Waarschijnlijk heb je hem op tv gezien. Júíst in de bioscoop (in het pikkedonker op een groot scherm met het geluidsvolume nagenoeg op tien) komt hij pas echt tot zijn recht, inclusief schrikeffecten; ook de griezelige details vallen dan veel meer op, zoals de geesten van de slachtoffers die in de houding waarin zij stierven verschijnen zodra die ouwe rottelefoon begint te rinkelen.
Joe Darley
Kantoorpik Nick Hume (Kevin Bacon) heeft een keurig gezinnetje bestaande uit Helen (Kelly Preston), Brandon (Stuart Lefferty) en de oudste van de twee, de enorm opstandige Lucas (Jordan Garrett).
Een straatbende o.l.v. Billy Darley (Garrett Hedlund) overvalt een benzinepomp terwijl Brandon toevallig net binnen is. Billy's jongste broer Joe (Matt O'Leary) wordt er middels zachte dwang toe gebracht Brandon af te slachten; vanaf dan hoort Joe er namelijk pas écht bij. In de rechtszaal kan Nick kiezen tussen Joe als dader aanwijzen, wetende dat hij na drie à vijf jaar weer vrolijk verder kan gaan, of.....Joe níét als dader aanwijzen (je weet wel waarom).
Al met al een aardige thriller met lekkere vette actie waarbij ik me echter wel afvraag hoe de regie zo makkelijk afgekomen is van sommige blunders;
Waarom pakt de rest van de familie Hume - wetende dat er een sadistische moordenaarsbende achter haar aanzit - geen keukengereedschap uit de lade om zich te verdedigen, waarom slaat Nick telkens maar een keer of enkele malen terwijl hij gemakkelijk zijn karwei af kan maken; is dat soms omdat de film anders te snel is afgelopen?! En dan die zogenaamde politiebewaking?! Één armzalig mannetje terwijl de politie dondersgoed weet dat er voor 1000 jaar aan gevangenisstraf achter het gezin aanzit? Enfin, personeelstekort zeker🤪
Hier had toch echt wel meer in gezeten, ook al speelt John Goodman met zijn natuurlijk aandoende boeventronie een prima rol als wapenhandelaar Bones.
Aan het véél betere Law Abiding Citizen met Gerard Butler in de hoofdrol - dat twee jaar later het spreekwoordelijke levenslicht zag - kan dit verhaal geenszins tippen.....
6,5/10
"He's a rodd, he's 23. And he's an animal!"
"Everybody thinks he is right in a war!"
"From dad to dad, don't tell me about it, go do it"
"Look at you, you're like one of us"
P.S.: Oh Billy, wat schiet je toch beroerd.....
Elizabeth Sparkle (Demi Moore) loopt tegen de vijftig en begint - althans in de ogen van haar egoïstische en onbehouwen tv-baas Harvey (Dennis Quaid) - aardig uitgerangeerd te raken.
Ondanks het feit dat Elizabeth nog altijd een aantrekkelijke vrouw is, noemt Harvey haar achter haar rug een oud lijk dat snel vervangen dient te worden.
Dit hoort ze toevallig doordat het damestoilet defect is en ze noodgedwongen op de mannen-wc moet gaan en Harvey ook net moet piesen, uiteraard met een telefoon in zijn hand, zoals altijd.
Danig overstuur besluit ze in zee te gaan met een of ander louche type dat verjongingskuurtjes aanbiedt.
Wel moet ze zichzelf blijven verzorgen, want anders.....
Al met al misschien wel de meest absurdistische bodyhorror allertijden;
Hij lijkt - zoals reeds opgemerkt door Jotofilm - wel enigszins afgekeken van David Kroonenberg.
Gezien de lichaamsdelen die in het rond vliegen en de verouderde lichamen die door de jongere versie van jezelf als gebruik(st)er van 'The Substance' worden afgestroopt als een slangenhuidje, is deze rommelige productie niet geschikt voor de snel misselijk rakende filmkijker.
Al met al lekker over de top en een overduidelijke aanklacht tegen het jeugdigheidsideaal dat in de showwereld vigeert, alles voor de poen.
Het einde met die bezemwagen is overigens geniaal; Alle symboliek van wanhopig vasthouden aan een roemrijk verleden en genadeloze vergankelijkheid zit in dat ene shot verwerkt.
8/10
"Remember: It's you!"
P.S.:
Nog trek in een kippenpootje?
Bruce is niet met pensioen maar regisseert/produceert tegenwoordig in plaats van dat hij acteert
In hetzelfde jaar draaide ook The Black Phone in de bioscoop; die was m.i. nog net even sterker
Onvoorstelbaar dat Hollywood niet wat vaker een voorbeeld aan de Koreaanse filmindustrie neemt.
Dít is nou hoe je een fantasierijk en toch niet geheel onmogelijk plot neerzet. Vóóral die scène met dat doekje met tomatenketchup om te doen "blijken" dat de vaste hulp in de huishouding hartstikke......enfin, kijk zelf maar.
Parasite is behalve een prima rolprent tevens een keiharde aanklacht tegen de schrijnende ongelijkheid binnen de Zuid-Koreaanse samenleving.
P.S.: Ik sluit me geheel aan bij Jotofilm: Eat it, Marvel!
Het nauwelijks ouder worden van de hoofdpersoon komt door een verschijnsel dat tijddilatatie wordt genoemd; hoe sneller je je door de ruimte beweegt, des te trager de tijd voor jou gaat;
Als we allebei een horloge aantrekken en beide klokjes staan exact gelijk en lopen precies even snel, zul je zien dat - wanneer jij jezelf de ruimte in laat schieten en een jaar lang met bijvoorbeeld 30.000 km/u rondom de aarde suist (de ISS gaat overigens 27.000 km/u) en ik thuis blijf - dan zul je zien dat jouw horloge na dat jaar een aantal seconden achterloopt op dat van mij.
Dit is overigens een reden dat klokjes in kunstmanen altijd moeten worden bijgesteld.
Wanneer je je met 99% van de lichtsnelheid door de ruimte beweegt, staat jouw klokje nagenoeg stil en word je nauwelijks ouder.
Dit is geheel conform de Algemene Relativiteitstheorie van Albert Einstein.
In principe zou het dan kunnen zijn dat je er - bij terugkomst op aarde - achterkomt dat jouw kinderen ouder geworden zijn dan jij.
Christopher Nolan heeft dit op prachtige wijze verwerkt in Interstellar.
En uiteindelijk toch een 8🤪
Kennelijk heb je niet begrepen dat dit labradoodle-chips-incident slechts een voorbeeld is van iets dat in principe zóú kunnen gebeuren.
Dit komt namelijk niet in de film voor.
Maar... uit jouw zeer inhoudelijke reactie meen ik te mogen concluderen dat je de film sowieso niet van plan bent te gaan bekijken, maar hopelijk vergis ik me.
Het zal je maar gebeuren: Je wordt achternagezeten door een vent die als een vleermuis aan het plafond hangt.
Touw speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol.....
7/10
IMDb-scores zeggen me helemaal niks;
Zie maar eens die Marvel-producties met van die vliegende superhelden zoals Superman, Spiderman, Batman etcetera; die worden op IMDb steevast de zevende hemel ingeprezen.
Hier in Nederland kijken we daar meestal toch wat anders - lees nuchterder - tegenaan;
De scores op IMDb en Filmvandaag verschillen dikwijls dan ook hemels- (sic ;-)breed.
Datzelfde met Rottentomatoes: Amerikaanse films werden - in ieder geval toen ik er nog weleens op keek - steevast veel beter beoordeeld dan Europese producties.
Ook met Rottentomatoes was ik het vaker hartgrondig oneens dan eens, begon me stevig aan die site te ergeren en kijk er dan ook al jaren niet meer op;
Het lijkt wel of er per se bekende namen op de cast voor moeten komen om een goede Rottentomatoes- of IMDb-beoordeling te scoren, en dat terwijl ook die acteurs ooit onbekend waren, maar wel een kans hebben gekregen zonder op voorhand te worden afgeserveerd met een omgevallen popcornbekertje en een slijmerige tomaat.
Conclusie: maling hebben aan die scores is het devies.....
Movielover, bekijk de film High Life van Claire Denis maar eens
Je wordt er weliswaar niet vrolijk van maar je wordt er wel helemaal ingezogen.
Deze film over ter dood veroordeelden die kunnen kiezen tussen executie of een proef met een enkele ruimtereis naar een bepaalde bestemming (wát verklap ik natuurlijk niet) zit stukken beter in elkaar en klopt technisch en wetenschappelijk gezien stukken beter dan dit - excuses les mots - m.i. zwaar overschatte wangedrochtje;
Claire Denis heeft zich namelijk overduidelijk wél uitstekend verdiept in de materie.
Ik hoop dat James Gray haar voorbeeld voortaan volgt als hij zich weer eens aan dit type sf-werkjes waagt.
Grappig dat je uitgerekend de Farizeeën benoemt; ook ik heb op een christelijke school gezeten en de Farizeeën (en tevens de Schriftgeleerden) werden omschreven als mónsters, ver-schrik-ke-lijk dat er zúlke ellendelingen bestonden. Tientallen jaren later pas, las ik dat de Farizeeën feitelijk een voor hun tijd zeer vooruitstrevende groepering binnen het Jodendom waren; hun tijd vér vooruit. Zo zie je maar weer hoe je kunt worden gehersenspoeld ;-) Het is dan ook bizar en ronduit triest dat farizeeër anno nu nog steeds een scheldwoord is.....
Een kat heeft volgens de oeroude mythe negen levens maar kennelijk heeft een hond er vier;
Bijvoorbeeld: Bailey, Molly, Bigdog en Max.
Al met al een bijzonder sympathieke tragikomedie met Dennis Quaid in de (bijna-)hoofdrol als Ethan, de man die het dier in kwestie door en door kent en hem/haar Boss Dog noemt, ook in zijn/haar verschillende gedaantes, en zijn kleindochter CJ (Kathryn Prescott), die overduidelijk een aardje jaar haar grootvaartje (zeg ik het zo goed?!) heeft en eveneens in de gaten heeft dat de ziel voortleeft in een - telkens -heel ander hondenlichaampje, een eveneens uitermate innemende rol voor Henry Lau als Trent en een heel wat minder aardige rol voor Betty Gilpin als de onuitstaanbare, egoistische - en vóóral ook alcoholistische - Gloria.
P.S.: Als een hond zijn/haar voorpootjes over elkaar heen kruist kan dat weleens een onheilspellend teken zijn.....
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series