jotofilm

Reacties


jotofilm heeft 5126 reactie(s) geplaatst.

6 • 19 dagen geleden

Het moest er natuurlijk een keer van komen, Gérard Depardieu, die commissaris Maigret speelt! En hij past wonderbaarlijk goed in het rijtje van zijn illustere voorgangers, waaronder Jean Richard, Bruno Cremer, Rowan Atkinson en de beste van allemaal: Jean Gabin. De film van Patrice Leconte heeft een sombere sfeer, waarin Depardieu een prima, wat oudere Maigret neerzet. Het verhaal echter, (naar: "Maigret en de blauwe avondjapon"(zwart beertje)) sleept zich wat traag voort en is eigenlijk weinig spannend. Toch een voldoende, maar alleen vanwege Depardieu!

7 • 20 dagen geleden

Alhoewel dit Spaanse familiedrama een Goya won voor beste scenario en voor beste vrouwelijke bijrol, zit dit verhaal zo vol met, vaak pathetisch, drama van overspel, jalouzie en geruzie dat je de draad af en toe helemaal kwijt bent. En dat terwijl het grote familiegeheim, dat één van zoene aan het uitzoeken is, in feite niet zo bijzonder is.

7 • 20 dagen geleden

Survival of the fittest. Maar wat je ook allemaal kunt surviven... het grootste obstakel is: je medemens. Ook hier is die verantwoordelijk voor alle ellende, die een naĂŻef gezin moet ondervinden als dat een nieuw bestaan in the middle of nowhere wil opbouwen. "Lord of the flies" is nooit ver weg. Enige bezwaar tegen de film is het duidelijk zichtbaar zijn van studio opnamen naast wat " toeristische" beelden van de Galapagos eilanden, waar het geheel zich af zou moeten spelen.

7 • 20 dagen geleden

Verrukkelijk hoe je de verwerking van een trauma in beeld kunt brengen, zonder daar direct een loodzwaar drama van te maken. Je gelooft direct de diepe pijn , die Agnes heeft, maar de soms droogkomische teksten en dialogen relativeren de zwaarte soms direct. Neem daarbij de stupide reacties van de zogenaamde professionals en de juist inlevende reacties van volkomen onbekenden en je heb t een drama, waarbij je na afloop bijna vrolijk de bioscoop uitstapt.

8 • 20 dagen geleden

Alles is al gezegd in bovenstaande reacties. Uitstekend script en prima acteurs zorgen ervoor dat je je permanent rot zit te ergeren aan zoveel incompetentie en smerige leugens. Dat krijg je ervan als je de ambtenarij de macht laat overnemen!

7 • 22 dagen geleden

Aardige docu over Xaviera de Vries, die als Xaviera Hollander in de jaren '70 de wereld shockeerde met haar boek " The happy Hooker". Ze had lak aan de toen heersende moraal en deed op seksueel gebied precies waar zij zin in had, inclusief het runnen van een luxe bordeel in New York. Aardig aan de docu is dat we hier verschillende onbekende aspecten van haar leven zien. Geen nostalgisch portret van de nu 82-jarige, maar een intiem portret over oud worden met een oprechte terugblik op haar hectische leven.

8 • 22 dagen geleden

Een verrukkelijk, uit de duim gezogen sprookje, waar je, ondanks alle onwaarschijnlijkheden, binnen een kwartier voor valt.En dan kan je zeuren over inzichten via lsd-ervaringen, toevalligheden als verf-lapjes of een overdaad aan impressionistische kleuren, wat telt is dat je met een voldaan gevoel de bioscoop uitstapt met het idee maar snel weer eens naar Frankrijk te gaan!

6 • 23 dagen geleden

Een vreemde combinatie van allerlei niet direct bij elkaar passende elementen, zoals romantiek, komedie, somber landschap een afgetrainde havik en een draaikolk maken van deze film nou niet bepaald een van de betere van Powell en Pressburger. Maar misschien is de film ook wel te gedateerd.

8 • 23 dagen geleden

Wat moet je nu nog als reactie geven op een film, waar je eigenlijk niets over moet vertellen, maar 'm gewoon moet ondergaan? Een knappe structuur? Uitstekende acteurs? Een prima opbouw van het verhaal via verschillende informatiebronnen? Duidelijk is dat de regisseur zijn klassiekers kent en daar optimaal gebruik van maakt, waardoor we een schitterende, langzaam opgebouwde horror thriller van formaat kunnen bekijken! Zeer de moeite waard!

7 • 25 dagen geleden

Minimaal een origineel idee te noemen, deze "spraak horror", een virus, dat overgebracht wordt door woorden. En als de plaats van handeling dan ook nog eens een radiostation is, waardoor wij alle horror mondeling door krijgen zit de verbeeldingskracht al gauw in je eigen hoofd. Prima film, maar zal voor splatter fanaten misschien toch wat te abstract zijn.

6 • 25 dagen geleden

Zelfs het aantrekken van de één-ogige Amerikaanse top-regisseur Raoul Walsh en Amerikaanse sterren Rock Hudson en Yvonne de Carlo kon van dit Britse spionnenverhaal geen succes maken. Veel gepraat, maar weinig wol en nauwelijks zee en aktie. Typisch routine vermaak uit de jaren '50, beneden het gemiddelde niveau van Walsn, die na deze film weer als de wiedeweerga terug naar de States ging.

7 • 27 dagen geleden

Knap, hoe deze lichtvoetige komedie, die begint als een "culture clash" tussen de oudere en jongere generaties in een gezin van Perzische vluchtelingen ons, door middel van flashbacks, langzaam meeneemt, naar begrip over het functioneren en het accepteren van elkaar. Een prima film, die ons laat zien, dat acceptatie van een nieuwe cultuur met behoud van oude waarden, als je je best doet, WEL heel goed mogelijk is. Heerlijke, positieve film en onbegrijpelijk, dat ie in Nederland (behalve in cinema de Vlugt (mei '24)) nauwelijks in de bioscoop te zien is geweest.

7 • 27 dagen geleden

Aardige thriller over de Franse " upperclass", die bedondert en blijkbaar ook bedonderd wil worden. Jammer genoeg heeft de film over een "femme fatale" , die me qua sfeer een beetje deed denken aan "Plein Soleil", zoveel plot twists, die ons ook nog eens in flashbacks uitgelegd worden, dat de verhaal opbouw behoorlijk rommelig wordt. Had met wat scenario-aanpassingen een veel betere film kunnen worden.

7 • 28 dagen geleden

Na het succes van " De nieuwe wildernis" dacht Mark verkerk dat succes te herhalen met deze nieuwe film. Zijn partner haakte af omdat hij vond, dat er teveel gemanipuleerde beelden gebruikt werden. Dat valt volgens mij nog al mee, maar het geheel ziet er toch wat weinig gericht uit. Voeg daarbij de wat pathetische orkest muziek en de soms tenenknijpende commentaren, vooral die van Carice van Houten en je begrijpt, dat de film lang niet zo succesvol was als zijn voorganger.

1 • 29 dagen geleden

Dus als je niet ingelezen bent in de historische psychiatrie mag je dit geen waardeloze film noemen?

7 • 29 dagen geleden

Gebaseerd op het eerste verhaal uit de Decamerone van Boccaccio, die in de middeleeuwen dit meesterwerk, bestaande uit meer dan 100 verhalen schreef en beroemd werd om zijn spot op de geestelijkheid en andere gezagsdragers, terwijl de erotiek bepaald niet in het boek ontbrak.
Jeff Baena heeft het gegeven van de middeleeuwen aangehouden, maar de acteurs allerlei teksten van vandaag de dag in de mond gelegd, wat een grappige paradox oplevert, want ook de grappen en erotiek zijn eigentijds. Geen dijenkletser, maar, mede door de prima casting, wel een vermakelijke film.

8 • 29 dagen geleden

Gewoon in de bioscoop gezien. De Vlugt/eye/the movies/filmhallen/rialto Uitgebracht met 36 kopieën

7 • 1 maand geleden

Alhoewel de docu mij als eerlijk en soms wel ontroerend overkomt, zijn er wel enkele kanttekeningen bij te maken. Vgl. met de Nederlandse situatie zijn er behoorlijke verschillen. De klas hier wordt geleid en de leerlingen hebben dat maar te accepteren. Als dat werkt, kun je van uit die positie de leerlingen "kneden", op zo'n manier dat ze dat als prima ervaren en waarschijnlijk ook heel prettig vinden. De Duitse school cultuur is ook veel strakker geregeld dan de Nederlandse en dat zou voor Nederland misschien een wijze les moeten zijn. Bovendien moeten we niet vergeten, dat we hier een versie van het klasgebeuren zien, die zo door de regisseuse gepland is. Uit ervaring weet ik, dat kinderen zich met een cameraploeg in de klas totaal anders gaan gedragen. Dat vermindert, als dat een langdurende situatie wordt, maar helemaal reëel wordt het nooit .De ouders van de leerlingen moeten ook nog eens een keer toestemming geven om mee te doen met het project, wat vaak problemen oplevert.Daar zien we dan weer niets van, sterker nog, van de standaard leer- en les situaties is ook weinig te zien. Maar genoeg kritiek. Herr Bachmann is natuurlijk een fantastische leerkracht en krijgt van de schoolleiding blijkbaar de kans zijn eigen plan te trekken. Of de inspectie dat altijd zo zou zien zitten...? Maar gelukkig waren veel situaties herkenbaar. Let wel, de film is opgenomen vóór Corona, voor het extreme gebruik van social media en vóór allerlei grote midden-oosten crises Ben eigenlijk een beetje bang, dat anno 2025 ook de Duitse leerlingen niet meer zo enthousiast erbij zouden zitten, zeker niet in de grote steden.

7 • 1 maand geleden

En dan nu echte truffels over je gerecht laten schaven! (Want in alle zgn. truffelgerechten in Nederland is geen fatsoenlijke truffel te vinden)

5 • 1 maand geleden

Op zich een interessant idee: een echtscheidingsdrama combineren met een horrorfilm, want ja, een echtscheiding is voor alle betrokkenen een verschrikking. Helaas maakt de regisseur er in deze film een potje van. De eerste helft is een oppervakkig verslag over de aanloop naar de echtscheiding, waarbij de vrouwelijke partner duidelijk als de booswicht getoond wordt, daarna volgen nachtmerrie scenes (o.a. een zich in allerlei bochten wringende clownspop), die eigenlijk nergens op slaan en weinig met het verhaal te maken hebben en dan volgt er nog een plotselinge, twist, die werkelijk uit "the middle of knowhere" komt. En dan hebben we het nog niet eens over de rode mist waarin de nachtmerries blijkbaar gebeuren. Kortom, een onzinnige en bijna saaie film!

7 • 1 maand geleden

Michael Caine! In welke film de man ook opduikt, is hij een 100% meerwaarde, ook in deze komedie/ drama film is hij weer top. En hoewel de film op het eind wat sentimenteel dreigt te worden, is het onderwerp interessant. Een prachtige satire op het uitgeven van boeken en hoe dat heden ten dage, in tijden van de opkomst der "analfabeten", aangepakt moet worden. Alles voor de commercie, weinig tot niets over de inhoud. Heel aardige film, waarvan ik niet snap, dat ie niet in de bioscoop is uitgebracht. ( en dat terwijl Caine's volgende en waarschijnlijk laatste film (hij is tenslotte al 92) "The great escaper" een prima bioscoop roulement had!)

2 • 1 maand geleden

Ruststand: Haai: 7 mensen: 0. Eindstand: Haai 0, mensen: 2 Tsjonge jonge, waarom denkt men, dat een haaienfilm nog geld oplevert? Deze is ook weer allerbelabberdst.

5 • 1 maand geleden

Het bij elkaar geschnabbelde scenario levert een zee van plot twists, maar geen enkele spanning op.De scenery (Split, Kroatië) ziet er goed uit, evenals de acteurs, die maar één nadeel hebben: ze kunnen niet acteren. Tsja, en dan wordt het lastig er een aardige film van te maken!

6 • 1 maand geleden

Succesvolle sketches maken in "Saturday Nighr Live" wil nog niet zeggen, dat je een succesvolle speelfilm kunt maken. Zie hier het bewijs: Soms wat aardige grappen, maar op een of anderee manier wil het verhaal maar niet op gang komen en is eigenlijk ook te saai om het te larderen met absurde scenes of komische woordgrappen. De meeste zijn dus ook net niet gek genoeg of zitten niet op de juiste plek. Zelfs Jud Arpatov kon als mede-producer de zaak blijkbaar niet redden. Mislukte poging dus.

3 • 1 maand geleden

Ijverige poging van de maker van de Fabeltjeskrant om een spionagefilm a la James Bond te maken, mislukt hopeloos.
Na een minuut of 10 is er al geen touw aan vast te knopen en spannend wil het dus ook niet worden. Film heeft de Nederlandse bioscoop dan ook niet gehaald en werd één keer op de tv vertoond.Is wel te vinden op YouTube.