H

Reacties


HugoGw heeft 378 reactie(s) geplaatst.

De regisseur komt uit Grozny (Tsjetsjenië) en de film, in de Tsjetseense taal, heeft zij gedraaid in een klein dorp op de grens tussen Tsjetsjenië en Ingoesjetie, dus dit kan terecht de eerste - en voorlopig enige -Tsjetsjeense speelfilm worden genoemd. Na het volgen van de workshop van Sokurov aan de Universiteit van Naltjik (2011-2015) vestigde zij zich in Duitsland, waar zij aan de Hamburg Media School zich verder in het regisseren bekwaamde. Intrigerende titel, ontleend aan Kafka: ‘I am a cage, in search of a bird’.

Winnaar Palme d’or short film op het IFF Cannes 2024.

10 maanden geleden

Big Screen Award op het IFF R’dam.

1011 maanden geleden

😂

1011 maanden geleden

Wow wat een cinematografische parel in hallucinerende oker- en cyaantinten. Het verhaal speelt zich af in Noord-Ossetie (Kaukasus), bekend van het gijzelingsdrama in Beslan in School Nummer Een in 2004. Onbegrijpelijk dat distributeur Septemberfilm deze film, in de Ossetische taal, van Kovalenko, die doet denken aan het werk van haar studiegenoot Kantemir Balagov en hun leermeester op de toenmalige film-workshop (2011-2015) aan de universiteit te Naltjik (Kabardie-Balkarie), Aleksandr Sokoerov, niet op dvd/blu ray heeft uitgebracht. Na 3 maanden de film voor de 2e maal op Film1 gekeken: de score onverminderd een 10; 4 sterren van Karin Wolfs in de VPRO-gids, van Pauline Kleijer in de VK en van Belinde van de Graaf in Trouw.

11 maanden geleden

The true story of a juvenile detention center in Tiblisi. A prison-rugby drama which reflects on country’s criminal culture in the early 2000s. Winner of Human Rights Award at the 20th Tbilisi International Film Festival.

Geafficheerd als ‘de Servische versie van ‘Clockwork Orange’.

911 maanden geleden

Over de horror die echtscheiding heet: de weg diep naar beneden en de weg ten hemel juichend naar boven. Gezien op het Leids IFF 2024 in het kader van de First Feature Competition. Speciale juryprijs en prijs voor beste actrice op IFF Karlovy Vary 2024.

611 maanden geleden

Nihilistisch portret van kansarme jongeren in een armzalig milieu, ergens in Litouwen. Twee meiden volgen een lokale modellenopleiding, worden daarbij, zonder er erg in hebben, financieel uitgebuit. Zij beleven daarbij een harde les op weg naar volwassenheid. Qua troosteloosheid en het wachten op ontsnapping deed de film denken aan andere Oost-europese films als ‘United states of love’ (2016) of ‘Pleasant days’ (2002). Gezien op het Leids IFF 2024 in het kader van de First Feature Competition. Daar winnaar van de Jongeren Jury Award. Uit het juryrapport: ‘een prachtige esthetiek, een waanzinnige soundtrack, een echt meesterwerk’. Ook wInnaar van de Gouden Luipaard op het IFF Locarno 2024 - naast Locarno’s Swatch First Feature Award - en de Grote Prijs op het IFF CinEast te Luxemburg. Heb ik toch iets gemist? 🥴 4 sterren in de VK (Kevin Toma).

11 maanden geleden

Winnaar van de Grote Juryprijs op het IFF Sundance 2024.

11 maanden geleden

Winnaar van het Gouden Oog op het internationaal documentaire festival Zurich 2024.

11 maanden geleden

Teddy Award op IFF Berlijn 2024.

1011 maanden geleden

Meeslepend relaas binnen de schermsport over 2 broers, broederliefde, en hun innerlijke strijd op en buiten de schermpiste over een duister familiegeheim, doorspekt met een romantische twist en culminerend in een hartdoorborende, verpletterende finale. Gezien op het Leids IFF 2024 in het kader van de First Feature Competition.

711 maanden geleden

De film had ook kunnen heten ‘Better One’: de dochter is ‘beter’ dan de 2 volwassen kerels bij elkaar. Beter in de zin van wijzer, meer inlevend en meer respectvol. Goed naturel spel, trefzekere dialogen in een natuurlijke omgeving. Iets negatiever geformuleerd: praatfilm. Gezien op het Leids IFF 2024. Wordt uitgebracht door Cherry Pickers.

812 maanden geleden

Welkom in de wereld van de jeugdpsychiatrie. Deze film rond de drang naar vrijheid deed denken aan de film System Crasher (of andersom natuurlijk).

12 maanden geleden

Verfilming van de gelijknamige roman uit 1962 van Kobo Abe (1924-1993), bijgenaamd de ‘Japanse Kafka’. Juryprijs op het IFF Cannes 1964.

12 maanden geleden

De film is gebaseerd op de roman ‘Manji’ (vertaald als ‘Kruisende lijnen’) van de Japanse schrijver Junchiro Tanazaki (1886-1965). De Japanse titel van dit boek over vooral verboden lesbische liefde staat voor de ongekantelde vorm van de Swastika, het Nazi-kruis: symbool van de vierhoeksverhouding, hier de onderlinge erotische stoelendans, tussen de 2 vrouwelijke en de 2 mannelijke hoofdpersonen, verstrikt in een web van leugens. Tanazaki is ook bekend om zijn korte verhaal ‘Shisei’ (‘Tatouage’), eveneens over obsessionele liefde, dat - met het thema femme fatale en de wreedheid van de spin - doet denken aan de Japanse film ‘Irezumi’.

71 jaar geleden

DVD op het NLse label A-film (DS90280). DVD wordt door Bol abusievelijk ‘The Suite’ genoemd. Film van de op de rand van genialiteit en gekte operende maker van ‘Luna Papa’. Ofschoon het niveau van die film niet wordt gehaald, is deze film bij vlagen toch wel, qua kleurpracht, een bijzondere kijkervaring. De filmmaker overleed in 2015. Tijd voor een festival-retrospectief?

71 jaar geleden

Winnaar van de Teddy Award op het IFF Berlijn 2024. De heldin van de film heeft een uitstraling van ‘I want to be alone’: Greta Garbo 2.0. Aangekocht door Imagine filmdistributie. 4 sterren bij Time Out. DVD/BluRay op het Britse label MUBI. Fraaie soundtrack.

101 jaar geleden

Speciale jury-prijs op het IFF Venetie 2024. Winnaar IFF San Sebastian 2024. Publieksprijs IFF Toronto 2024. Best Film en Best Performanceprijs - voor Ia Sukhitashvili- bij de Asia Pacific Screen Awards 2024. 4 sterren in The Guardian: ‘devasting’. De film is vanwege het huidige politieke klimaat in Georgië in dat land niet te zien. 4 sterren in de VPRO-gids (Gerhard Busch) en de VK (Kevin Toma). 5 sterren in NRC (Coen van Zwol/Tristan Theirlynck). Score 3,5 in Cinemagazine (Monica Meijer). Wat mij betreft de Film van het Jaar (2024/5). Niet ieders cup of tea - een zwangere zou ik de film niet direct aanraden - qua thema (doodgeboorte, leegte, illegale abortus op de eettafel, keizersnede), maar buitencategorie qua slow cinema, geluid en cameravoering (van Arseni Khachaturan; ook de cameraman bij Kulumbegashvili’s debuutfilm Beginning), vooral bij de kleurrijke buitenopnamen, ook ‘s-nachts. Ik zag in de film jonge vrouwen, aan wie zwangerschap, door misbruik of anderszins, werd opgedrongen. De onmeetbare stilte van het misbruik, vertolkt door een doofstom personage. En zwangerschap als instrument van patriarchale controle met het gebruik van de pil nog in de taboesfeer. Een beeldschoon veld vol klaprozen in april in bloei als teken van jonge levens gebroken in de knop, surrealistisch afgewisseld met afzichtelijke vleesgeworden afdrukken en sporen - in de tijd terug en naar voren - van het eigen verspilde leven van de hoofdpersoon. April is de verfilming van een heldin tegen wil en dank, van vlees en bloed, verbeeld door anonieme seks on the road: een moderne Florence Nightingale by night.

91 jaar geleden

DVD op het Britse label Verve Pictures (DAP7881). Film over tirannie versus menselijkheid: “you can forgive, you can regret, but you will never ever forget”. Fraaie symboliek, verpakt in soms huiveringwekkende beelden.

71 jaar geleden

DVD op het label Twentieth Century Fox (F3-SDU DY 19941.1). In de grimmige sfeer van het toneelstuk ‘Marat/Sade’ van Peter Weiss.

81 jaar geleden

Mooie symboliek: zwarte stenen, die uit de hemel vallen, als voorbode van de naderende Dood.

Spoiler

Zakken voor het eindexamen is niet het einde van de wereld (dat is althans mijn eigen ervaring). Als de reden voor het zakken is gelegen in het dragen van een nationaal insigne, als politieke uiting, lokt dat in het politieke Hongarije van Viktor Orban een heftig nationaal debat op. Zeker als dat insigne is terug te voeren op 15 maart 1848, Onafhankelijkheidsdag van de constitutionele republiek Hongarije van toen, die later moest wijken voor de Oostenrijkse monarchie en de Russische tsaar, gevolgd door de Sovjets. De Hongaarse politieke geschiedenis is geen gemakkelijke en voor de 18-jarige Abel het vak geschiedenis evenmin. Grappig detail in zijn geschiedenisles is dat de film Son of Saul wordt aangestipt. Ook de film The Witness (A tenu) van Peter Bacso (uit 1969; vrijgegeven in 1981), eveneens een groteske satirische film over het leven van een schlemiel, die door een misverstand als een held op het schild wordt gehesen. 4 sterren in de VPRO-gids en in de VK. Winnaar Beste Film op het IFF Chicago 2023.

Bitterzoet liefdesverhaal van een muzikale homo, verloren in een orthodox jiddisch milieu, waar voor een man trouwen - met een vrouw - een must is. Soms wel komisch, maar niet heel realistisch. 4 sterren in de VPRO-gids.