Recensie 'Nope'

Niet Van Deze Planeet

Recensie 'Nope'

Oscarwinnaars Jordan Peele (Get Out) en Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah) werken na het grote succes van Get Out uit 2017 weer samen in Peele's nieuwe film Nope (2022). In de inmiddels derde film van regisseur Peele krijgt Kaluuya wederom de kans om in de hoofdrol te schitteren. Ditmaal is de horror niet om ons heen te vinden, maar moeten we ervoor naar boven kijken. Onze eigen Hoyte van Hoytema geeft de film als director of photography nog een Nederlands tintje mee.

Familiebedrijf

Nadat zijn vader op onduidelijke wijze plotseling overlijdt, staat OJ (Kaluuya) voor de taak om het familiebedrijf, een paardenranch gespecialiseerd in paarden voor films, te gaan runnen. Daarbij wordt de zeer rustige OJ af en toe bijgestaan door zijn totaal tegenovergestelde zus, Emerald (Keke Palmer). Wanneer zij erachter komen dat op het ruime terrein van de ranch ook buitenaards leven aanwezig is, dromen ze van bakken met geld als zij dit op de gevoelige plaat zouden weten vast te leggen.

Grote omgeving, toch kleine cast

Hoewel Nope zich afspeelt in een gigantische wijdverbreide omgeving van de buitengebieden in Californië, komt de film in zijn basis op vijf acteurs aan: Kaluuya, Palmer, Brandon Perea, Steven Yeun en Michael Wincott. Kaluuya, die zelfs in staat is om alleen met zijn ogen te acteren, is de rust zelve als OJ. Zijn zus Emerald wekt met haar overenthousiasme de nodige irritatie bij hem op. Palmer weet het zo te spelen dat zelfs de kijker die irritatie van OJ zelf voelt. Perea, de ufo-fanaat die tevens elektronicaverkoper is, Yeun als pretpark eigenaar met een tv-verleden en Wincott als norse cameraman maken het dragende ensemble van de film compleet.

Koning van raar

In zijn drie films als regisseur laat Peele duidelijk zien als een meester in het horrorgenre te zijn. Maar als je deze films enkel horrorfilms noemt, doe je ze toch te kort. De spanningsopbouw die Peele gebruikt in zijn films is allesbehalve standaard en zijn grote kracht. Net als in de films Get Out en Us (2019), mag Michael Abels weer meehelpen met deze spanning door middel van de soundtrack. Naast dat Peele het horrorgenre duidelijk in de vingers heeft, kenmerken zijn films zich vaak ook door een flinke hoeveelheid "raar". Waar dit in zijn eerdere films tot een bepaalde hoeveelheid beperkt is, lijkt de climax van Nope daarin toch iets te zijn doorgeslagen. Net zoals de laatste seizoenen van de serie Lost (2004–2010) krijg je alleen maar meer vragen dan antwoorden over het buitenaardse mysterie. Waar Get Out en Us zich nog in compacte omgevingen afspeelden, lijkt het enorme canvas van de ranch Peele het gevoel te geven dit helemaal te moeten vullen. Meer budget is niet altijd een zege.

Al met al geeft Peele weer duidelijk een visitekaartje af van zijn kunsten met Nope. Kaluuya laat duidelijk zien waarom hij al een Oscar op zak heeft en Palmer, Yeun en Perea tonen klaar te zijn voor meer dan tv-series. Nope zal niet Peele zijn beste film worden, maar is zeker nog steeds een goede reden om deze zomer een bezoekje aan de bioscoop te brengen.

3.5 / 5
Nope is vanaf 19 oktober te zien op Pathé Thuis.

Nope is nu te zien in 32 bioscopen.