'Barbie' bereikt break-even drempel binnen drie dagen na release

Het langverwachte filmfestijn van de zomer is eindelijk aangebroken! Zowel Barbie (2023) als Oppenheimer (2023) beleefden hun première vorige week. Deze twee films zijn elkaars grootste concurrenten en nu rijst de vraag: kunnen ze hun hoofd boven water houden? Gelukkig heeft de geweldige marketingcampagne voor Barbie, geleid door Mattel en Warner Bros. Discovery, zijn vruchten afgeworpen. Slechts twee dagen na de release heeft de film al zijn kosten terugverdiend.
Einde succes nog lang niet in zicht
Voor regisseur en actrice Greta Gerwig is Barbie haar eerste Hollywood-film met een gigantisch budget. Ze is bekend van succesvolle producties als Little Women (2019) en Lady Bird (2017), maar zal vanaf nu voornamelijk onlosmakelijk verbonden zijn met Barbie. Met een indrukwekkend budget van $145 miljoen voor de filmproductie, voelt dit zowel als een eer als een verantwoordelijkheid op haar schouders. Gelukkig kan Gerwig nu opgelucht ademhalen, want slechts twee dagen na de release blijkt de film al winstgevend. De kaartverkoop staat momenteel op meer dan $150 miljoen en het einde van het succes lijkt nog lang niet in zicht.

Lovende reacties
Het publiek is dolenthousiast over de film. De recensies zijn lovend met, op het moment van schrijven, een waardering van 90% op Rotten Tomatoes en een 7.6 op IMDB. De film heeft een sterrencast met Margot Robbie als Barbie, Ryan Gosling als Ken en rollen voor Issa Rae, America Ferrera, Kate McKinnon, Michael Cera, Simu Liu, Helen Mirren, Will Ferrell en vele anderen.
Oppenbarbie/Barbenheimer
De zorgen over de concurrentie tussen Barbie en Oppenheimer zijn nu grotendeels voorbij. De twee lijken zelf een synergistisch effect op elkaar te hebben. De termen Oppenbarbie/Barbenheimer werden er grappend ingegooid, maar de twee zijn een onmisbaar duo geworden; als je een van deze twee films in de bioscoop bezoekt, volgt de ander bijna automatisch. Desondanks heeft Barbie deze week een kleine voorsprong geboekt. Op de gedeelde openingsdag verdiende Barbie zo'n $70,5 miljoen versus $33 miljoen voor Oppenheimer. Oppenheimer is inmiddels op weg om een van de succesvolste openingen ooit te boeken voor een R-rated film.
Barbie en Oppenheimer zijn nu te zien in de bioscoop. Benieuwd wat onze recensent van de films vond? Je leest de recensies hier en hier.