Mattel-baas hint naar mogelijk 'Barbie'-vervolg, maar ziet ook stakingsimpact

Barbie (2023) doet het geweldig in de bioscopen en dat is ook de grote baas van speelgoedfabrikant Mattel niet ontgaan. Ynon Kreiz hint in recente uitlatingen naar de mogelijkheid dat er een vervolg komt, maar ziet tegelijkertijd wel de impact van de aanhoudende Hollywoodstakingen.
Megasucces
Greta Gerwig mag in een recent interview dan aangegeven hebben dat háár input op dit moment even op is, de groeiende fanbase van de Barbie-film is natuurlijk niet onopgemerkt aan de producenten voorbijgegaan. De term 'Mattel' is daarbij onvermijdelijk, omdat de muzikale satire over de speelgoedpop zonder de toekenning van de rechten en de steun van de fabrikant nooit gemaakt had kunnen worden.

Zoeken naar momentum
Mattel-CEO Ynon Kreiz gaf tijdens de bekendmaking van de kwartaalcijfers zijn visie op de toekomst van Barbie en verschillende gelijkaardige projecten:
We hebben nog niets aangekondigd, en het is waarschijnlijk nog wat vroeg om over sequels te praten, maar het succes van de film is duidelijk uitnodigend [en] biedt kansen (…) We werken in een industrie waarin iedereen die momenten, merken en culturele gebeurtenissen gericht opzoekt. Ze doen zich zeker voor, maar niet al te vaak. We verwachten dat dit merk zal groeien en zien dus ook mogelijkheden om de inhoud uit te bouwen, (…) ook in andere gebieden dan film
Meer van Mattel
Kreiz erkent dat het succes van Barbie de marketingstrategie van het bedrijf op zijn kop zet, omdat "de mensen die onze producten kopen niet alleen consumenten zijn, maar ook echt fans".
Er zitten op dit moment verschillende projecten in de pijplijn: J.J. Abrams werkt aan een Hot Wheels-film, en verder zijn er aanzetjes voor onder meer American Girl, Fisher-Price en Polly Pocket. Kreiz ziet wel de impact van de Hollywoodstakingen, die er op dit moment voor zorgt dat de Mattel-projecten lastig doorontwikkeld kunnen worden. De CEO stelt dat er 'voor de staking wel de nodige progressie is geboekt' en dat dat ook nadien weer zal gebeuren.
Aandacht verdelen?
Áls er inderdaad een Barbie-vervolg komt, is de vraag of Greta Gerwig zich aan de film zal kunnen en willen verbinden. De komende jaren zal zij zich voor Netflix in ieder geval op twee nieuwe 'Narnia'-films richten.