Recensie 'A Million Ways to Die in the West'

Family Guy verdwaald in het Wilde Westen

1 april 2017 om 12:04

Seth MacFarlane – de maker van Family Guy – grijpt wat te hoog door deze film zowel te regisseren, schrijven als er ook de hoofdrol in te spelen. Met name dat laatste is een misser, hoewel er genoeg te lachen blijft in deze parodie op het Wilde Westen.

Je begint eigenlijk bij de begintitels van A Million Ways to Die in the West al nattigheid te voelen. De namen van cast en crew komen langs terwijl we kijken naar de iconische rode bergkammen op de prairie van Monument Valley en luisteren naar een zwierend thema. Dat duurt maar en dat duurt maar. Je zou eigenlijk een goed geplaatste grap verwachten die de draak steekt met deze stijlkenmerken van de klassieke western, maar die blijft uit. Gaandeweg de film besef je wat het probleem is: Seth MacFarlane en zijn mede-scenaristen moeten ongeveer genoeg materiaal hebben gehad om een aflevering van Family Guy mee te vullen, maar hebben dat op allerlei manieren opgerekt tot een film van bijna twee uur.

Eigentijdse blik

Nu hoef je een komedie niet af te meten aan het aantal grappen per minuut. Er is ook veel humor te halen uit een sterk concept. Zo was het concept van MacFarlane's vorige film Ted best aardig: een volwassen man kan zich niet losmaken van zijn tot leven gekomen, grofgebekte teddybeer. Voor zijn nieuwe film leek het de regisseur leuk om met een eigentijdse blik te kijken naar het Wilde Westen. Die eigentijdse blik krijgen we in de persoon van Albert (gespeeld door MacFarlane zelf), een zachtmoedige schapenboer die zich constant verbaast over de smerige en barbaarse tijd waarin hij leeft. Nadat hij gedumpt is door zijn vriendinnetje (Amanda Seyfried) komt hij Anna tegen (Charlize Theron), een mysterieuze vreemdeling die verdacht goed overweg kan met een pistool.

Ongemak

Dat concept van een man die in de verkeerde tijd geboren is heeft potentie, maar MacFarlane maakt de verkeerde keuze door zelf de hoofdrol voor rekening te nemen. In deze film heb je aan de ene kant komieken die gewoon een typetje mogen doen: Neil Patrick Harris is bijvoorbeeld leuk als Alberts pedante rivaal. Daarnaast is er een aantal acteurs aan wie gevraagd wordt hun rol naturel te spelen, zoals Charlize Theron. Maar de eerste echte hoofdrol van MacFarlane vergt allebei. Hij moet zijn grappen brengen als typetje en daarnaast moet hij in de scènes met Theron overtuigend een ontluikende romance neerzetten. Dat eerste gaat hem redelijk af maar in dat tweede faalt hij jammerlijk. Er wordt veel tijd en dialoog besteed aan de relatie tussen Albert en Anna, maar in plaats van chemie zie je vooral een groot ongemak in het acteren van MacFarlane.

Natuurlijk valt er wel het nodige te lachen in deze film. De gastoptredens zijn vaak een schot in de roos en er is een musicalnummer met Neil Patrick Harris, altijd goed. Maar dat zijn geïsoleerde momenten. In de tussentijd schiet de film telkens weer in de slaapstand met spanningsloze scènes over Albert, Anna en de wraak van Anna's man. Die laatste wordt gespeeld door Liam Neeson en hij is een voorbeeld van hoe deze film er op papier fantastisch moet hebben uitgezien. De uitvoering maakt echter duidelijk dat scenarist, regisseur en met name acteur MacFarlane zich hier lelijk vertild heeft.

2 / 5
A Million Ways to Die in the West (2014)
6.1