Recensie 'The Devil All the Time'

Innerlijke demonen

Recensie 'The Devil All the Time'
18 september 2020 om 11:28

Toeval, Gods plan of beide? Met deze vraag start schrijver Donald Ray Pollock als voice-over in de verfilming van zijn eigen boek. Netflix laat met The Devil All the Time (2020) een andere kant van zichzelf zien. In tegenstelling tot de weinig originele actiefilms van de laatste periode volgt de film niet het standaard Hollywood-narratief, maar worden de verhaallijnen aan elkaar geknoopt door de duistere invloed van religie op de sinistere personages. De enige overeenkomst met de actiefilms is dat Netflix opnieuw gebruik maakt van een sterrencast.

Godvrezend, zuidelijk Amerika

De sfeer van de periode en de plaats, namelijk de jaren 40 tot en met 60 in Ohio en West Virginia, wordt aan het begin van de film sterk neergezet door het zuidelijke accent van schrijver Pollock in combinatie met de countrymuziek samengesteld door muziekbegeleider Randall Poster. Voor een van de eerste scènes heeft Poster Pokey LaFarge gevraagd, waarmee hij eerder heeft gewerkt aan HBO's Boardwalk Empire. In de scène zingt Harry Melling samen met LaFarge een Christelijk lied, waarna een angstaanjagende monoloog van Melling volgt over het oneindige lijden in hel. Ironisch genoeg is deze rol van Melling als predikant Roy Lafferty indrukwekkender en grimmiger dan zijn rol als antagonist Merrick in The Old Guard.

De duivel in onszelf

The Devil All the Time heeft geen standaard narratieve structuur, waarbij een hoofdpersonage een obstakel moet overwinnen. De lijm in deze film is het thema religie en de connecties tussen de personages, waar je als kijker gedurende de film achter komt. De film start met veteraan Willard Russell gespeeld door Bill Skarsgård. Hij komt terug van de oorlog, leert zijn vrouw kennen in een diner en samen krijgen ze een zoon. Het wordt echter vrij snel duidelijk dat geen van de personages een happy end zal krijgen in deze film. Op een gegeven moment gaat de vertelling daarom over op de zoon van Russell gespeeld door Tom Holland. Holland krijgt te maken met Robert Pattinson, die in deze film op overtuigende wijze een corrupte, walgelijke dominee neerzet. Deze rol van Pattinson laat zien dat hoewel de strenggelovige personages bang zijn voor de duivel in hel, ze eigenlijk moeten oppassen voor de duivel op aarde. Het ongelukkige einde van de meeste personages is namelijk vaak het gevolg van hun eigen slechte eigenschappen. De duivel bestaat uit acties van eigenbelang en corruptie, die zogenaamd uit de naam van het geloof worden gedaan. De personages zijn echter zo bang voor het beest onder de grond dat zij het beest in zichzelf en elkaar niet kunnen zien.

Duivels mooie film

Regisseur Antonio Campos heeft met The Devil All the Time een mooie toevoeging gedaan aan de reeks Netflix Original-films. De interessante verhaalstructuur, waarbij personages elkaar kruisen in verschillende verhaallijnen, het thema religie en de duistere sfeer zorgen er daarentegen wel voor dat deze film bij een minder breed publiek in de smaak zal vallen. De kijker bouwt namelijk geen band op met alle personages, waardoor spanning en nieuwsgierigheid naar het lot van sommige personages minder groot is. Echter, mocht je afleiding zoeken van de voorspelbare actiefilms of benieuwd zijn waar een sterrencast toe in staat is met een complexer scenario dan is dit zeker een aanrader.

4 / 5

The Devil All the Time is nu te zien op:

Beeld: Glen Wilson/Netflix