Recensie 'The Dark and the Wicked'

Een confrontatie met het kwaad of grimmige hallucinaties?

Recensie 'The Dark and the Wicked'
4 december 2020 om 15:11

Tijdens de eerste twintig minuten van de The Dark and the Wicked (2020) wordt er niet gesproken en dit draagt bij aan de onheilspellende atmosfeer. Dat past bij het tragische verhaal dat de film vertelt. We volgen namelijk een oudere veehoudersvrouw (Julie Oliver-Touchstone) en haar familie die in de tijd van een week met steeds heftigere gruwelen geconfronteerd worden.

Een oudere vrouw (Julie Oliver-Touchstone) werkt in haar kledingatelier. Ze neuriet een liedje maar wordt opgeschrikt door een geluid. Ze loopt het atelier uit. Het geluid komt van het geitenverblijf. De geiten zijn onrustig en er druppelt bloed, waar dit vandaan komt is onduidelijk. De vrouw loopt haar huis binnen. Geëmotioneerd schrijft ze in een schrift met wolvengehuil op de achtergrond.

De volgende dag komen de volwassenen kinderen Louise (Marin Ireland) en Michael (Michael Abbott Jr.) op bezoek. Het blijkt al snel dat dit niet alledaags is: vader David is namelijk stervende. De relatie tussen moeder en kinderen wordt duidelijk aan de eettafel waar het woord gezelligheid een nieuwe dimensie krijgt als moeder zegt "I told you not to come!"

's Avonds staat moeder groente te snijden. Ze hoort geluiden in het huis en wolven gegrom. In een ogenblik verandert haar oogopslag. De volgende ochtend zien Louise en Michael een aantal van moeders vingers op het aanrecht en vinden ze moeder hangend in het geitenverblijf. Is dit wel zelfmoord?

De grimmige sfeer wordt met name versterkt door het camerawerk en de belichting. Hierdoor speelt de gehele film zich af in een nevel, wat perfect aansluit bij de stemming van de hoofdpersonen.

Dagboek vol raadsels

Op de veranda laat Michael moeders dagboek zien aan Louise waarin ze schrijft: "He wants David's soul. Devil." De verpleegkundige (Lynn Andrews) zegt dat moeder de laatste tijd hardop sprak met een onzichtbaar iets of iemand. De volgende avond ziet Michael zijn moeder buiten boven het veld zweven.

Moeder had gesprekken met een priester (Xander Berkeley). In de boerderij leest deze priester in moeders dagboek en je hebt als kijker direct een onbestemd gevoel bij deze man. Louise zegt dat moeder schrijft over een wolf, een duivel. Ze geloofde niet in God. De priester zegt dat het niet uitmaakt. Hij wordt er niet sympathieker op als hij 's nachts om drie uur voor de deur staat met een mededeling.

De volgende dag kan Louise haar broer nergens vinden. Ze belt hem op en hij heeft de boerderij diezelfde nacht nog verlaten. De zenuwen van Louise worden op de proef gesteld wanneer de verpleegkundige een spoedcursus creatief met breipennen tot een luguber einde brengt. En dan heeft Louise de wolf nog niet gezien…

The Dark and the Wicked is opgedeeld in hoofdstukken: de dagen van de week, beginnend en eindigend met zondag. Elke dag speelt zich 'iets' af en als kijker verwacht je dat dit 'iets' steeds heftiger zal zijn. Je wordt hierin niet teleurgesteld. Nu is een afgelegen boerderij met dieren skeletten als wandversiering, krakende vloeren, deuren die ineens opengaan en lichten die spontaan aanflitsen een bekend trucje, maar het beklemmende verhaal van Bryan Bertino (scenarioschrijver van The Monster (2016)) zwakt niet af. Als kijker blijf je door wat Louise leest of denkt te lezen in het dagboek van haar moeder nieuwsgierig naar de afloop. Het feit dat niet alles wordt voorgekauwd, maakt de film mysterieus. Wat of wie is de wolf, waar komt deze wolf vandaan en waarom wordt juist deze familie meegesleurd in een macaber drama?

3.5 / 5

The Dark and the Wicked is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 4,99+)