Steven Spielberg: grondlegger van de blockbuster

Tegenwoordig is de term 'blockbuster' een bekende in ieders vocabulaire, maar vroeger was dat wel anders. Zonder de films van regisseur Steven Spielberg hadden we dit fenomeen wellicht helemaal niet gekend. Het lukt de inmiddels wereldberoemde Amerikaan om goede films neer te zetten die een breed publiek aanspreken. Keer op keer groeien zijn films uit tot een megasucces.
Jongensdroom
Van jongs af aan was Spielberg al geïnteresseerd in films en was hij vaak met de familiecamera de hort op om kampeertripjes op te nemen of om korte films te schieten. Van gedurfde shots tot beginnende special effects; Spielberg experimenteerde er als kind allemaal mee.
Toen hij zestien jaar oud was maakte hij de twee uur durende sciencefictionfilm Firelight (1964), over een ontmoeting met buitenaardse wezens – was dit zijn eerste poging voor wat we nu kennen als E.T.: The Extra-Terrestrial (1982)? Zijn vader huurde een bioscoopzaal af en in één avond verdienden ze de 500 dollar terug die het kostte om de film te maken. Het was de natte droom van elke filmstudio: het terugverdienen van het budget in één avond.
Bekijk hier een fragment van Firelight (de gehele film is nooit uitgebracht, alleen fragmenten zoals deze circuleren online):
Universal grijpt hun kans
Dit succes smaakte naar meer en in 1968 maakte Spielberg de korte film Amblin' (1968), dat op het Venice Film Festival in de prijzen viel. Universal merkte het jonge talent op en bood hem naar aanleiding van zijn korte film een zevenjarig contract aan bij de studio. Om zijn doorbraak te eren heeft Spielberg zijn huidige productiebedrijf naar Amblin vernoemd.
Zijn eerste professionele regieklus was voor de tv-film Duel (1971), een regelrechte hit over een doodgewone man die een auto bestuurt en plots een gestoorde vrachtwagenchauffeur tegenkomt. Het kostte Spielberg 16 dagen om de film te maken met zo'n $350.000 dollar. Samen met de releases in Europa en Japan verdiende Universal ruim 5 miljoen dollar aan Duel. Dit zette de toon voor Spielbergs carrière en zorgde voor een grote toestroom aan scriptaanbiedingen.
Bekijk hier de trailer van Duel:
Aan de slag met de klassiekers
Vanaf het moment dat Jaws (1975) uitkwam was Spielberg de meest favoriete regisseur in heel Hollywood. De film bracht maar liefst 60 miljoen dollar in het laatje terwijl de productie maar 3,5 miljoen kostte. Dat is nog eens een verdienmodel. Bijna al zijn films behaalden zulke successen.
Jurassic Park (1993) ($938 miljoen), E.T. The Extra Terrestrial ($717 miljoen) en Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) ($786 miljoen); Spielbergs films haalden zó veel geld binnen voor de studio dat hij hierna alle vrijheid kreeg om aan wat meer gedurfde projecten te werken. Tot op dat punt was Spielberg vooral bekend om het hoge entertainmentgehalte in zijn films, maar met films als Amistad (1997), Saving Private Ryan (1998), Munich (2005) en Schindler's List (1993), liet hij zijn serieuze en kunstzinnige kanten zien.
Nog steeds een hit
Ook in de 21e eeuw schudt Spielberg nog blockbusters uit zijn mouw. Twee jaar geleden bracht hij Ready Player One (2018) uit, die wereldwijd $582 miljoen opleverde. En daar laat de 73-jarige regisseur het niet bij. Dit jaar staat zijn nieuwste film West Side Story (2021) op de planning en werkt hij hard door als filmproducent. Zo zal hij bijvoorbeeld Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) niet regisseren, maar blijft hij wel als producent betrokken bij de franchise die hij opbouwde.
Bekijk hier alvast de eerste beelden van West Side Story. Zou zijn nieuwste film ook een echte blockbuster worden? De tijd zal het leren.