Recensie 'The Last Duel'

#MeToo in de Middeleeuwen

Recensie 'The Last Duel'

Het is tegenwoordig al iets vanzelfsprekender dat een vrouw naar buiten treedt als ze is verkracht. In de Middeleeuwen was dat wel anders. Toch laat Marguerite de Carrouges (Jodie Comer) het er niet bij zitten als haar onrecht wordt aangedaan. Gladiator-regisseur Ridley Scott weet het verhaal – dat overigens is gebaseerd op ware gebeurtenissen – op originele wijze te verfilmen.

Jean de Carrouges (Matt Damon) is goede vrienden met Jacques Le Gris (Adam Driver) en samen strijden ze in meerdere veldslagen voor de koning. Er ontstaat echter frictie tussen de twee vrienden wanneer een nieuwe Lord, Pierre (Ben Affleck), Le Gris voortrekt en Carrouges maar een vervelend mannetje vindt. De maat is wat Carrouges betreft vol als zijn vader overlijdt en Pierre de titel die hij zou erven doorgeeft aan Le Gris. Tot overmaat van ramp verkracht zijn voormalige vriend ook nog eens zijn vrouw Marguerite. Hij zal het tegen zijn nieuwe vijand moeten opnemen in een duel tot de dood.

Onbetrouwbare vertellers

De film opent vanuit het oogpunt van Carrouges. Hierna krijgen we hetzelfde verhaal te zien, maar dan vanuit Le Gris. Wat gebeurde er volgens hem en heeft hij Marguerite wel echt verkracht? Tot slot krijgen we het hele verhaal te zien vanuit haar perspectief. De mannen mogen dan wel hun kant van het verhaal hebben, zij heeft bepaalde dingen toch weer anders ervaren. Deze manier van vertellen is absoluut het grootste pluspunt van de film. Juist de aanzienlijk verschillende ervaringen van hetzelfde verhaal maken de drie hoofdstukken ongelofelijk interessant. Bij het derde hoofdstuk hunker je als kijker naar de echte waarheid en ben je des te meer emotioneel betrokken bij het laatste duel doordat je ieders standpunt kent.

Pijnlijk om te zien

Een nadeel van de driedelige vertelling is dat je de verkrachting ook meerdere keren ziet. De eerste keer is dit al pijnlijk genoeg om aan te zien, en ook de tweede keer wordt het er niet makkelijker op. Ondanks dat je de vreselijke gebeurtenis nu ziet met nieuwe kennis in het achterhoofd, hadden dergelijke herhalingen korter kunnen zijn. Ook duurt het redelijk lang voordat we tot het onvermijdelijke en dodelijke duel aankomen. Overigens één van de weinige minpunten in deze meeslepende film.

Aangrijpende aanrader

Dat Matt Damon, Adam Driver en Benn Affleck kunnen acteren, weten we nu wel. Ook Jodie Comer heeft al veel van zichzelf laten zien, maar haar optreden in The Last Duel springt hier absoluut bovenuit. We kijken nu al uit naar haar rol als de eerste echtgenote van Napoleon Bonaparte naast Joaquin Phoenix in Scotts volgende film Kitbag.

Al met al is The Last Duel een aangrijpende en meeslepende film en weet regisseur Scott de kijker te boeien met de originele hoofdstuk-vertelling, aangevuld met solide optredens van een topcast. De historische dramafilm is daardoor een absolute aanrader.

4 / 5

The Last Duel is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 15,99+) Disney+