Left for dead

Recensie The Revenant

Joris Regterschot
om 08:41

The Revenant vertelt het waargebeurde verhaal over overleven en buitengewone kracht van de menselijke geest. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt avonturier Hugh Glass, gespeeld door Leonardo DiCaprio (Django Unchained) aangevallen en voor dood achtergelaten door zijn gezelschap. Alejandro González Iñárritu weet dit op zo’n manier neer te zetten dat het lijkt alsof je als kijker zelf in de film zit en je compleet wordt meegezogen in het verhaal.

The Revenant

Wilskracht

Hugh Glass moet samen met zijn broeders op de vlucht voor The Ree, een indianenstam uit het Noorden van de Verenigde Staten. Vervolgens wordt hij aangevallen door een beer en kan hij niet verder doordat hij bijna bezwijkt aan zijn verwondingen. Hierdoor wordt hij door zijn broeders achtergelaten met niks anders dan een waterfles en een bontmantel. Gedreven door zijn wilskracht en zijn liefde voor zijn vrouw en zoon begint hij aan een lange en zeer zware reis door de winterse Amerikaanse wildernis om wraak te nemen op de man die hem voor dood heeft achtergelaten.

DiCaprio verdient een Oscar

Iñárritu heeft, na het zeer lovend ontvangen Birdman, met The Revenant een film neergezet waarin de kijker zijn ogen uitkijkt. Ruim tweeënhalf uur trakteert hij de kijker op prachtige winterse landschappen, afgewisseld met actie en emotie. Ondanks de speelduur verveelt de film geen moment. Dit heeft de film echter niet alleen te danken aan de prachtige beelden en het zeer hoge niveau van regie en cameragebruik, maar vooral aan de acteerprestaties van met name Leonardo DiCaprio en Tom Hardy (The Dark Knight Rises). DiCaprio zet een personage neer dat alles heeft verloren en de dood meerdere keren in de ogen heeft gekeken, maar toch blijft strijden en de meest bizarre dingen doet om in leven te blijven. Zijn rol is zo overtuigend dat je soms niet meer weet of hij nou aan het acteren is, of dat hij echt aan het overleven is.

Perfect gekozen soundtrack

Verder is er een prachtige soundtrack speciaal voor de film gecomponeerd en wordt de muziek op precies de goede momenten gebruikt waardoor er een prachtige overgang is tussen de ruige en de wat rustigere stukken van de film. Ook het camerawerk is bij The Revenant van zeer hoog niveau. Het winterse landschap wordt op een bijzondere manier in beeld gebracht en vooral de close-ups zorgen voor een enorm realistisch beeld van wat de personages meemaken. Af en toe zie je als kijker zelfs de condens van de ademhaling van DiCaprio op de lens van de camera, wat het allemaal wel erg indrukwekkend maakt.

Al met al is The Revenant een lange zit, maar het is het meer dan waard om deze film op het grote doek te gaan zien. De film is geslaagd op zowel het verhaal, het decor, het camerawerk en de acteerprestaties van met name DiCaprio en Hardy.

4.5 / 5