Duistere schoonheid

Recensie The Neon Demon

Erwin Mendes
om 08:39

Op het eerste gezicht zou je denken dat een verhaal over een meisje dat het wil maken als model in Los Angeles niet het meest spannende onderwerp zal maken. Maar wanneer dat verhaal geregisseerd is door Nicolas Winding Refn wekt dat toch de nieuwsgierigheid.

The Neon Demon

Bambi

Jesse (Elle Fanning) is een jongedame uit een klein plattelandsstadje die net verhuisd is naar L.A om model te worden. Op een fotoshoot ontmoet ze de visagiste Ruby (Jena Malone) die al snel gecharmeerd is van deze onschuldig uitziende deerne. Het tweetal raakt bevriend en Jesse leert via Ruby ook twee andere modellen kennen die al een tijdje in het vak zitten. Deze zien Jesse echter als een grote bedreiging. Jesse is namelijk niet alleen jonger dan dat zij zijn maar bezit ook nog eens een belachelijke schoonheid die zelfs heel gevaarlijk blijkt te zijn.

Beetje vreemd, maar wel lekker

De films van Refn hebben een aantal dingen gemeen: ze zijn vrij uniek, sommige zijn behoorlijk controversieel en ze zijn stuk voor stuk bijzonder mooi geschoten. Zo ook The Neon Demon, waaraan naast de dingen uit dit lijstje ook nog ‘bizar’ kan worden toegevoegd. Ondanks het vrij simpele plot weet Refn de kijker toch vanaf het allereerste frame te boeien, en dat is heel erg knap aangezien de dialogen in deze film minimaal zijn. Fanning speelt haar rol zeer goed als de verloren onschuld die langzaam in de gaten krijgt dat zij door haar uiterlijk juist de macht in handen heeft. Hierdoor bestaat er een soort kat-en-muisspel tussen haar en alle medespelers in de film.

Cinematografische porno

Zoals eerder vermeld is The Neon Demon waanzinnig mooi gefilmd. Refn kiest zijn shots zeer zorgvuldig, belicht elke scène alsof dit het meest belangrijke onderwerp in de film is en gunt de kijker de tijd om al het moois in zich op te nemen. Geen snelle edits, maar traag bewegende, zorgvuldig gekozen kunst. Dit is een aanrader voor mensen die fotografie of film studeren, want Refn en zijn cinematografe Natasha Braier geven samen werkelijk een masterclass in camerawerk.

Bitterzoet

De film is niet voor iedereen bedoeld: naarmate de spanning zeer langzaam opbouwt krijgt het verhaal een onvoorspelbaar bizarre wending en dit zal veel mensen teleurstellen of zelfs kunnen beledigen. Zo heeft bijvoorbeeld Malone een vrij heftige scène waarvan niet veel mensen zullen zien waar deze voor nodig was. En ook het bijrolletje van Keanu Reeves als een wansmakelijke moteleigenaar leidt tot zeer vreemde scènes. Een waarschuwing voor diegenen die bijna alleen naar blockbusters kijken is dan ook wel op zijn plaats. Maar het publiek dat Refns eerdere werk kent, zoals Bronson en Drive, weet wat te verwachten is.

The Neon Demon is een schitterend gefilmde film met een geweldige soundtrack en een bijzonder goede cast. Refn is echter nooit subtiel geweest met zijn bedoelingen en er is voor hem geen middenweg, daarom zal de controverse in het script er wel voor zorgen dat de film bij de kijker alleen maar liefde of haat opwekt.

4 / 5