Zolang je de controle maar niet verliest

Recensie Thelma

Eelke Bo van de Weerd
om 11:42

Toen ze klein was pakte Thelma’s vader haar hand en hield deze boven een kaars. Net niet lang genoeg om haar hand te verbranden, maar lang genoeg om de pijn te voelen. "Zo voelt het in de hel, maar dan altijd", zegt hij als hij haar loslaat.

Thelma

Op latere leeftijd vertelt ze over dit voorval aan Anja, het meisje waarop ze verliefd is, nadat ze van het platteland naar de grote stad is verhuisd om te gaan studeren. Anja is geschokt, maar Thelma lacht het weg. Haar vader is een vriendelijke man, en ze kan alles bij hem kwijt! Hij bedoelde er niks ergs mee. Nu ze in Oslo woont, bellen haar ouders haar iedere avond om te checken of ze niet per ongeluk alcohol drinkt, met de verkeerde mensen omgaat en wel genoeg aandacht aan haar studie besteedt. Zolang ze de controle behoudt, is het goed. Dat laatste blijkt bijzonder lastig. Tussen heftige psycho-epileptische aanvallen door begint Thelma te ontdekken dat ze op meisjes valt, dat alcohol zo gek nog niet is, en dat ze bovennatuurlijke krachten lijkt te bezitten. Of wordt ze door iets beheerst? Door middel van een opeenvolging van levensechte nachtmerries, waanbeelden en flashbacks krijgt het mysterie langzaam vorm. Thelma is een duistere, sciencefiction-achtige thriller over vrouwelijke seksualiteit, jeugdtrauma en volwassen worden.

Noorse charme

De film werd geregisseerd door de Noorse Joachim Trier. Het is zijn vijfde film en zoals in zijn eerdere films ligt ook bij Thelma nadruk op de thema’s identiteit en het menselijk geheugen. Zeer herkenbaar zijn ook de simpele maar stijlvolle beelden. Shots van kille maar mooie landschappen worden afgewisseld met close-ups in de slaapkamer of op een huisfeestje. Het visuele geheel is strak maar charmant, eenvoudig maar nooit saai. Typisch Scandinavisch, zou je kunnen zeggen. Ook op de soundtrack blijft het simpel: de muziek bestaat vrijwel alleen maar uit dreigende bastonen, en meer dan dat is er ook niet nodig om spanning te creëren. De film is bloedstollend spannend en ontzettend suggestief. Door de knipperende lichten, stervende kraaien en nog wat terugkerende onverklaarde motieven ontstaat een constante onheilspellende sfeer.

Een film vol contrasten

Elli Harboe heeft de hoofdrol en vervult deze op indrukwekkende wijze. Thelma is een lief, kwetsbaar meisje, maar ook raadselachtig en krachtig. Ze is zowel slachtoffer als dader, opgroeiend meisje en monster, een verliefde studente en een hysterische vrouw. Daarbij komt ook nog de worsteling met het kind- en volwassen-zijn, het contrast tussen het platteland en de stad, de onverenigbare religie en seks, én het conflict tussen man en vrouw in de vorm van vader en opgroeiende dochter.

De naam is onverhuld een referentie naar de klassieker Thelma & Louise en het plot zit vol met traditionele metaforen voor het seksueel ontwaken van een jonge vrouw. Toch vervalt de film niet in stereotypen en blijft elke plotwending een verrassing. Ondanks het schijnbaar groeiende raadsel valt alles op een bepaalde manier op het eind toch op zijn plek. De film eindigt zinderend en vol spanning en met een gevoel van verwarrende triomf verlaat je de bioscoopzaal.

4.5 / 5
Thelma is nu te zien in 17 bioscopen.