nick heeft 60 reactie(s) geplaatst.
"Konvoi" is een indrukwekkende Noorse film die een jaar na zijn debuut opnieuw uitkomt onder de titel "The Arctic Convoy". De film volgt de gevaarlijke overtocht van een Murmansk-konvooi tijdens de Tweede Wereldoorlog. In tegenstelling tot veel oorlogsfilms ligt de nadruk hier niet op grootschalige gevechten op zee, maar op het dagelijks leven en de spanningen aan boord van het schip.
De interactie tussen de kapitein, een doorgewinterde zeerot, en de eerste stuurman, die een heel andere kijk op zaken heeft, maakt de film bijzonder interessant. Deze dynamiek zorgt voor constante spanning en verdieping in de karakters, wat bijdraagt aan de authenticiteit van de situatie.
De film weet de historische omstandigheden realistisch weer te geven, met uitstekende scenografie en goed ontwikkelde karakters. De spanning wordt consequent opgebouwd, waardoor je als kijker voortdurend op het puntje van je stoel zit.
Ik was aangenaam verrast door de kwaliteit en diepgang van de film en geef "Konvoi" dan ook een welverdiende 8.
Zonder vooraf echt te kijken wat voor soort film het was, besloot ik Lincoln op te zetten. Vanaf de eerste momenten valt op hoe meesterlijk Daniel Day-Lewis de rol van Abraham Lincoln vertolkt. Zijn acteerkunsten zijn werkelijk subliem en hij brengt de historische figuur op een indrukwekkende en overtuigende manier tot leven.
Toch moet ik zeggen dat ik persoonlijk de film met 2.5 uur te lang vond. Er is te weinig spanning en drama om de lange speelduur volledig te rechtvaardigen. Hoewel het verhaal van de afschaffing van de slavernij ongetwijfeld belangrijk en aangrijpend is, mist de film soms de dynamiek die nodig is om de kijker volledig geboeid te houden voor zo’n lange periode. Het is zowel een mooi als verwerpelijk verhaal; de gedachte dat zoveel moeite nodig was om slavernij af te schaffen, is haast onvoorstelbaar.
Wat de film meer op een biografie doet lijken dan een historisch drama, is de focus op het persoonlijke leven van Lincoln aan het einde van zijn tweede termijn. Dit intieme portret geeft een diepere kijk op zijn karakter en motivaties, maar kan voor sommige kijkers te niche aanvoelen als ze minder geĂŻnteresseerd zijn in Lincoln als individu.
Ondanks de langdradigheid, geven Daniel Day-Lewis' acteerprestaties en de prachtige cinematografie de film veel waarde. Voor zijn briljante vertolking en de zorgvuldige verfilming van dit historische verhaal geef ik de film een 7. Echter, ik zou de film alleen aanraden aan diegenen die een oprechte interesse hebben in Lincoln als persoon en zijn rol in de geschiedenis. Voor anderen kan de film te traag en te specifiek zijn om echt te boeien.
Een nieuwe serie in 2024 in zwart-wit, dat is een gedurfde keuze. Hier en daar lees ik dat mensen de serie eigenlijk al laten liggen vanwege deze keuze. Nadat ik de miniserie heb gekeken, kan ik een advies geven: gewoon kijken.
Na een paar minuten valt het zwart-wit je niet meer op; het voegt juist veel toe. Het camerawerk, het gebruik van contrast en de geweldige acteerprestaties maken het een waar kijkgenot. Het zwart-wit draagt bij aan een horrorachtige sfeer en benadrukt de sinistere kanten van het verhaal.
Als je nog niet bekend bent met het verhaal, blijf je na elke aflevering achter met de vraag: "En wat nu?". De serie houdt je continu in zijn greep door de intrigerende plotwendingen en de diepgaande karakterontwikkelingen.
We zien Thomas Ripley, een zwendelaar pur sang, gespeeld door Andrew Scott. Hij zet een koelbloedige oplichter neer die niets onverlet laat om er zelf beter van te worden. Wanneer hij de kans krijgt om naar Italië af te reizen om Richard (Dickie) Greenleaf over te halen om terug naar de VS te komen, zegt hij geen nee.
Wat volgt zijn acht prachtig vormgegeven afleveringen waarin het verhaal tot zijn recht komt. Andrew Scott's vertolking van Tom Ripley is subliem; hij weet zowel charme als gevaar uit te stralen. Johnny Flynn als Dickie Greenleaf en Dakota Fanning als Marge Sherwood zijn perfect gecast en brengen hun rollen met overtuiging.
De keuze om de serie in zwart-wit te filmen is een meesterzet. Het voegt een unieke esthetiek toe die perfect past bij de jaren zestig setting van Italië en versterkt de sfeer van het verhaal.
Heerlijk vermaak, een 9 van mij.
Ik moest even goed nadenken over wat ik hier zou schrijven.
'12 Years a Slave' laat een diepe indruk achter, vooral tijdens de scènes waarin iemand volledig wordt afgetuigd. Deze momenten duren ongemakkelijk lang en zorgen voor een intense kijkervaring. Ik sluit me aan bij @latevogel: mensen die vinden dat dit niet goed in beeld komt, hebben of een verziekte geest of hebben zitten slapen tijdens de film. Zelf kon ik het soms niet aanzien, en de film verdient lof voor de wijze waarop deze brute realiteit wordt weergegeven.
De film vertelt het waargebeurde verhaal van Solomon Northup, die een goed leven leidt in het noorden van de VS. Op een dag wordt hij onder valse voorwendselen naar Washington gelokt, wat zijn leven in een ware nachtmerrie verandert. Het is moeilijk voor te stellen dat dit de realiteit was voor miljoenen mensen. Gedurende het verhaal zie je hoe uitzichtloos zijn situatie is.
'12 Years a Slave' is een indrukwekkende film die je niet zomaar afzet. Zoals @Filmfanaat ook zegt, blijf je na afloop even stil op je stoel zitten, diep onder de indruk van wat je hebt gezien.
Een dikke 8
"Jerry and Marge Go Large" presenteert zich als een luchtige en amusante film die ondanks zijn tekortkomingen prima kijkmateriaal biedt voor een ontspannen avond. De film houdt de kijker vast met een bescheiden looptijd van 90 minuten, wat gezien de inhoud van de film zeker passend is. Een langere duur had waarschijnlijk het verhaal te veel uitgerekt.
Annette Bening, die normaal sterk acteert, vindt in deze rol niet helemaal haar draai en komt eerder irritant over dan dat ze humor toevoegt. Bryan Cranston daarentegen, bekend om zijn veelzijdige acteerprestaties, stelt niet teleur en levert een geloofwaardige vertolking van Jerry Selbee, de wiskundige geest die een gat in de loterijregels ontdekt.
De personages in de film missen echter diepte, wat het moeilijk maakt om echt mee te leven met hun avonturen en successen. De toevoeging van Harvard-studenten als antagonisten voelt geforceerd en dient voornamelijk als een poging om spanning toe te voegen, wat enigszins kunstmatig overkomt.
Al met al voelt "Jerry and Marge Go Large" aan als een typische televisiefilm uit vroegere tijden: eenvoudig, vermakelijk, maar niet bijzonder opmerkelijk. Deze film krijgt van mij een 6, vooral vanwege het aantrekkelijke ware verhaal.
"Ballon" brengt een fascinerend waargebeurd verhaal naar het grote scherm over de gedurfde ontsnappingspoging van de families Strelzyk en Wetzel uit Oost-Duitsland. Deze film, onder regie van Michael Herbig, illustreert de intense voorbereidingen en de angstige uitvoering van hun vluchtplan met behulp van een zelfgemaakte luchtballon. Op het beslissende moment krijgt Wetzel echter koudwatervrees, waardoor Strelzyk besluit alleen de gevaarlijke reis aan te gaan.
Hun eerste poging mislukt, waarna een spannende race tegen de klok begint. De Stasi zet alles op alles om de betrokkenen op te sporen, terwijl de families wanhopig proberen de autoriteiten steeds een stap voor te blijven.
De film sleept je mee in een nerveus kat-en-muisspel waarbij vertrouwen een zeldzaam goed blijkt te zijn. Voor mij was dit verhaal nieuw en het zorgde voor constante spanning. Voor kijkers die reeds bekend zijn met de details, kan ik me voorstellen dat de film minder verrassend is. Desondanks blijft de uitvoering indrukwekkend.
Eerder werd dit verhaal verfilmd als "Night Crossing", maar "Ballon" bewijst dat een dergelijke film juist in het Duits zijn ware kracht vindt. De film slaagt erin om de beklemmende sfeer van het IJzeren Gordijn overtuigend neer te zetten en het is beklemmend om te beseffen hoe recent deze geschiedenis is en hoe dichtbij deze gebeurtenissen zich afspeelden.
"Ballon" is niet alleen een stukje geschiedenis, maar ook een uitstekend gemaakte thriller die je tot het einde op het puntje van je stoel houdt. Een aanrader voor liefhebbers van historische drama's en spannende verhalen.
"The King's Speech" vertelt het grotendeels waargebeurde verhaal van Koning George VI, die de hulp inroept van de excentrieke logopedist Lionel Logue om hem te helpen met zijn spraakstoornis. Dit gaat gepaard met de nodige tegenslagen, opmerkelijke gebeurtenissen en uitdagingen.
De film neemt ons mee naar het Engeland van de jaren '30, waar de Eerste Wereldoorlog net achter de rug is en de Tweede Wereldoorlog op het punt staat te beginnen. Colin Firth overtuigt met zijn vertolking van een spraakgebrek, waardoor je als kijker soms medelijden krijgt. Helena Bonham Carter zet een overtuigende Elizabeth neer en komt een stuk hoffelijker over dan haar man. Prachtige cinematografie en mooie muziek maken het plaatje compleet.
Toch moet je, om van deze film te genieten, wel van Britse films houden. Als je op zoek bent naar een spannende of verrassende film, dan zit je compleet verkeerd bij deze film. Ben je meer op zoek naar echt Brits drama met een historische inslag? Dan is dit zeker de moeite waard.
In "Road to Perdition", duiken we in het meeslepende verhaal van Michael Sullivan, een beruchte maar diep gerespecteerde gangster, geportretteerd door de altijd overtuigende Tom Hanks. Na een reeks dramatische gebeurtenissen vindt Sullivan zichzelf op een pad van vergelding, samen met zijn zoon Peter.
De film voert ons mee op een spannende reis door het Amerika van de jaren '30, een tijdperk dat tot leven wordt gewekt met een schitterende sterrencast. Naast Tom Hanks schitteren Daniel Craig en de legendarische Paul Newman, in wat zijn laatste Hollywood-film zou zijn. Newman, wiens optreden niets minder dan magistraal is, brengt zijn personage met een ongeëvenaarde overtuiging en diepgang.
"Road to Perdition" onderscheidt zich als een meeslepende gangsterthriller, doorspekt met avontuur en verraad. De film is een visueel spektakel, prachtig in beeld gebracht tegen de achtergrond van een tumultueus tijdperk. De spannende muziekscore verhoogt de intensiteit van de film en sleept de kijker verder mee in de emotioneel geladen reis van Sullivan en zijn zoon. Een echte aanrader.
Jouw kritiek onderstreept een van de redenen waarom films zo'n boeiende vorm van amusement zijn: ze roepen sterke en diverse reacties op, net zoals kunst dat kan doen. Terwijl ik de film "Das Leben der Anderen" persoonlijk indrukwekkend vond en het een hoge waardering gaf, begrijp ik dat deze voor jou geheel anders heeft uitgepakt.
Je omschrijving van de film als een weergave van 'Duitse ellendigheid en treurnis' is op een bepaalde manier begrijpelijk, gezien het de sombere realiteit van Oost-Duitsland onder het Stasi-regime verkent. Dit was inderdaad een tijd en plaats gemarkeerd door grijstinten, zowel letterlijk in de cinematografie als figuurlijk in de levens van de mensen die er woonden.
"The Ghost Writer", geregisseerd door Roman Polanski, ontrafelt het intrigerende verhaal van een succesvolle ghostwriter, belast met de taak om de memoires van Adam Lan te voltooien na de mysterieuze dood van zijn voorganger. Deze film navigeert door een traag ontvouwend narratief, waarbij de zoektocht naar spanning de kijker vaak in onzekerheid laat. Gedurende het eerste deel domineert drama zonder merkbare pieken in spanning, waardoor men als kijker verlangt naar meer intrige en opwinding. Het is pas na het eerste uur dat het verhaal geleidelijk aan momentum wint, culminerend in een ontknoping die bedoeld is als climax van de film.
Echter, het slot van "The Ghost Writer" laat te wensen over en doet uiteindelijk afbreuk aan de algehele ervaring. Deze sentimenten weerspiegelen de kritieken van andere recensenten zoals w_veen101 en SJoKoReeP, die een soortgelijke teleurstelling uiten over de afloop van de film. Ondanks de verwachtingen die men typisch zou hebben van een werk onder leiding van Polanski, slaagt deze thriller er niet in om een blijvende indruk achter te laten. Hoewel het verre van een slechte film is, mist het de elementen die het als uitzonderlijk of memorabel zouden markeren. Kortom, "The Ghost Writer" is een film die potentie toont maar uiteindelijk niet volledig weet te overtuigen.
"The Last King of Scotland" vertelt het intrigerende verhaal van de jonge en naĂŻeve Nicholas Garrigan, die na zijn studie besluit naar Oeganda te gaan om daar als vrijwilliger aan de slag te gaan. Forest Whitaker levert een fenomenale prestatie als dictator Idi Amin, die zowel bloeddorstig als verrassend vriendelijk is. Het is juist deze combinatie van vriendelijkheid en wreedheid die de film zo angstaanjagend maakt.
Hoewel de film claimt "gebaseerd te zijn op ware gebeurtenissen", is het verhaal van Nicholas Garrigan volledig fictief. Het dient als een middel om Idi Amin te presenteren aan het publiek, zonder dat de film volledig om hem draait. Het personage van Nicholas is losjes gebaseerd op Bob Astles, een blanke adviseur van Idi Amin tijdens zijn regime.
De film is goed geconstrueerd, en het charisma van Whitaker is overweldigend. "The Last King of Scotland" verdient zonder twijfel een 8. Een film die zeker de moeite waard is om te bekijken.
"The Monuments Men" duikt in het intrigerende verhaal van een unieke groep individuen uit de kunstwereld die, onder de goedkeuring van de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, de missie krijgen om nazi-Duitsland binnen te dringen. Hun doel: het redden van onschatbare kunstwerken uit de klauwen van de nazi's. Deze groep, bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, ervaart toenemende druk naarmate het einde van het Derde Rijk nadert, vooral wanneer de nazi's het bevel krijgen om alle in beslag genomen kunstwerken te vernietigen.
Echter, de film worstelt met zijn samenhang en verhaalstructuur, wat resulteert in een ervaring die minder memorabel is dan verwacht. Ondanks de aanwezigheid van een sterrencast, ontbreekt het de film aan chemie en dynamiek, wat de algehele impact ervan vermindert. De keuze voor minder bekende acteurs had wellicht een frissere en meer overtuigende film opgeleverd.
Verder doet de film tekort aan de historische realiteit door de Amerikanen voor te stellen als de enige helden, terwijl er in werkelijkheid veel samenwerking was met lokale Europese 'monuments men'. Deze vertekening van de historische feiten doet afbreuk aan de authenticiteit van het verhaal.
Ondanks deze kritieken biedt "The Monuments Men" een aangename kijkervaring voor een avondje thuis. Echter, door de combinatie van een gebrek aan sterke verhaallijnen, niet volledig benutte potentie van de cast en historische inaccuraatheid, kan ik de film niet meer dan een mager zesje geven.
Voor liefhebbers van Formule 1 is "Rush" een absolute aanrader. Het is bijna onvoorstelbaar hoe gevaarlijk Formule 1 ooit was, met jaarlijks meerdere doden als trieste realiteit. Deze film duikt in de opkomst van Niki Lauda in de jaren '70, en zijn rivaliteit met James Hunt, zijn tegenpool in bijna elk opzicht. Waar Lauda zich kenmerkt door zijn technische precisie en zakelijke aanpak, leeft Hunt met de dag, feestend alsof het zijn laatste kan zijn. Het verhaal culmineert in de dramatische race van 1976 op de NĂĽrburgring, en volgt de nasleep die het leven van beide coureurs voor altijd zou veranderen.
"Rush" is indrukwekkend, niet alleen in de manier waarop het de toewijding en de offers van de coureurs portretteert, maar ook in de kwaliteit van de film zelf. Hoewel de film diep ingaat op het leven van Niki Lauda en bij vlagen aanvoelt als een biografie, is het een must-see voor fans van de sport. Gezien het specifieke focus op de wereld van Formule 1, krijgt "Rush" een welverdiende 7.
Net zoals Jotofilm had ik eigenlijk een vermakelijke B-film verwacht, maar hij keek als een A-Film heerlijk weg. Geen ingewikkeld plot, geen over de top actie, geen onverwoestbare held, maar gewoon een eenvoudige actiefilm met voldoende tempo om de avond om te krijgen. Aangenaam verrast.
"The Killer," geregisseerd door David Fincher en met Michael Fassbender in de hoofdrol, presenteert een unieke kijk op wat een thriller kan zijn met zijn minimalistische benadering van dialoog en diepgaande focus op de innerlijke wereld van een huurmoordenaar.
De film, opgedeeld in zes hoofdstukken die elk een specifieke missie en locatie belichten, weet de spanning op te voeren door de voortdurende stroom van gedachten van het hoofdpersonage, ondanks zijn bijna volledige afwezigheid van gesproken woorden. Het geluid doet veel voor deze film en zorgt voor een doorlopende spanning. Ook het geratel van slachtoffers die weten dat hun tijd er op zit zodra ze hem zien zorgt voor voldoende spanning zodat de film voorbij vliegt.
Hoewel de film wat langzaam op gang komt, bouwt het gestaag een onderhuidse spanning op, wat resulteert in een filmervaring die zowel meeslepend als uitdagend is. "The Killer" blijft hiermee trouw aan de kenmerkende thema's van Fincher.
Kortom, "The Killer" biedt een unieke kijkervaring die zowel de herkenbare stijl van Fincher viert als zijn vermogen om vertrouwde thema's op vernieuwende wijze te verkennen.
"A Haunting in Venice" is een film die zowel bewondering als kritische overweging uitlokt. Vanuit een cinematografisch oogpunt is de film een waar visueel spektakel, vooral wanneer bekeken in HDR. De prachtige schaduwspelen en lichteffecten verhogen de spanning op een indrukwekkende manier.
De plot van de film, daarentegen, is ietwat grillig. Het verhaal start als een eenvoudige opdracht voor de beroemde meesterdetective Hercule Poirot, maar ontwikkelt zich al snel tot een klassieke 'whodunit' mysterie. Dit genre wordt met verve gebracht, compleet met kleurrijke personages en motieven die tot de verbeelding spreken. Elk bewegend element in het verhaal lijkt een potentieel motief te verbergen, wat de kijker constant op het puntje van de stoel houdt.
Kenneth Branagh's vertolking van Hercule Poirot is weer gewoonweg goed. Hij vinkt moeiteloos alle vakjes van de klassieke 'whodunit' af, culminerend in het onvermijdelijke moment waarop alle betrokkenen bijeenkomen en Poirot op kenmerkende wijze de oplossing van het mysterie onthult.
Deze film is een traktatie voor liefhebbers van het genre, die ongetwijfeld zullen genieten van de rijke details en de complexe verhaallijn. Echter, voor kijkers die op zoek zijn naar een meer gestroomlijnde en consistente filmervaring, kan "A Haunting in Venice" als enigszins fragmentarisch overkomen.
In conclusie, voor fans van 'whodunit' mysteries en de artistieke flair van Kenneth Branagh is "A Haunting in Venice" een solide 7 waard. Voor diegenen die een meer coherent verhaal en filmervaring zoeken, zou de film wellicht niet meer een bescheiden 5 verdienen.
"Hotel Rwanda" is een zeer indrukwekkende film die je niet onberoerd zal laten. De film roept verschillende emoties op, van afschuw tot ongeloof. Gesitueerd tegen de achtergrond van de Rwandese genocide in 1994, slaagt de film erin om de gruwelijkheid en wanhoop van die periode over te brengen zonder zich te verliezen in sensatiezucht. Het hotel in het centrum van het verhaal wordt een baken van hoop in een zee van chaos, een toevluchtsoord voor Tutsi's die proberen te ontsnappen aan een zekere dood.
De regisseur van de film navigeert behendig door dit delicate onderwerp, waarbij hij de ernst en omvang van de genocide niet minimaliseert, terwijl hij toch een verhaal vertelt dat doordrenkt is van menselijkheid en veerkracht. De film toont de gruwelen die mensen elkaar kunnen aandoen, maar ook aan de ongelooflijke moed en barmhartigheid die soms in de donkerste tijden kunnen bloeien. Iets wat helaas vandaag de dag nog steeds aan de orde is.
Echter, zoals vaak het geval is met historische films, heeft de tijd nieuwe inzichten en perspectieven geboden die het begrip van de gebeurtenissen die in "Hotel Rwanda" worden getoond, hebben verrijkt en gecompliceerd. De film portretteert Paul Rusesabagina als een onbetwiste held, maar sinds de release van de film in 2004 zijn er controversiële discussies en onderzoeken geweest die zijn rol en de exacte gebeurtenissen tijdens de genocide in vraag stellen. Recente berichten suggereren dat het verhaal complexer is dan oorspronkelijk gepresenteerd, met sommige overlevenden en onderzoekers die beweren dat het beeld van Rusesabagina als de onwankelbare held niet helemaal overeenkomt met hun ervaringen en bevindingen.
Ondanks dit alles blijft de film overeind staan als een huis, een achtbaan van emoties die je waarschijnlijk niet onbewogen zal laten.
"Anthropoid" brengt de waargebeurde gebeurtenissen van Operatie Anthropoid, een Tsjechisch-Britse missie uit 1942, tot leven. Geregisseerd door Sean Ellis, presenteert de film zich als een esthetisch indrukwekkend en emotioneel geladen kunstwerk. Het verhaal concentreert zich op de schokkende wreedheden begaan door Reinhard Heydrich, ook bekend als de 'Slager van Praag', en dompelt de kijker onder in de diepe spanning en de complexe morele dilemma's waarmee de hoofdpersonages geconfronteerd worden.
Cillian Murphy en Jamie Dornan, in de rollen van Josef GabÄŤĂk en Jan Kubiš, brengen een genuanceerde weergave van moed, angst en vastberadenheid. De ondersteunende cast, met talenten zoals Toby Jones en Charlotte Le Bon, verrijkt het verhaal verder met authenticiteit en diepgaande emoties.
De regie van Sean Ellis is zowel doordacht als nauwgezet, wat resulteert in een film die historische accuraatheid naadloos combineert met visuele aantrekkingskracht en emotionele diepgang. "Anthropoid" slaagt erin om een significant, maar vaak vergeten stukje geschiedenis op een respectvolle en indrukwekkende manier te belichten. Bovendien, confronteert de film de kijker met het aangrijpende morele vraagstuk: is het gerechtvaardigd om één persoon te elimineren als dit leidt tot de dood van duizenden onschuldigen?
"Collateral" is een meeslepende actie-thriller die, ondanks enige voorspelbaarheid, momenten van intense spanning biedt. De film neemt ons mee in het leven van taxichauffeur Max, gespeeld door Jamie Foxx, wiens routineuze dag op zijn kop wordt gezet wanneer hij een bijzondere passagier, Vincent (vertolkt door Tom Cruise), oppikt. Deze ontmoeting verandert Max's nacht in een onverwachte achtbaanrit.
Tom Cruise schittert als de koelbloedige huurmoordenaar Vincent. Zijn charmante en tegelijkertijd intimiderende vertolking zorgt ervoor dat je, ondanks zijn rol als antagonist, af en toe toch voor hem duimt in plaats van voor Max. Jamie Foxx zet een overtuigende prestatie neer als Max, de taxichauffeur die ongewild betrokken raakt bij Vincent's dodelijke opdrachten.
Het plot van de film is rechtlijnig en niet al te complex, wat bijdraagt aan het vlotte tempo van de film. Een zeer korte verschijning van Jason Statham in het begin van de film is gemakkelijk te missen, maar voegt een leuk element toe voor oplettende kijkers.
Al met al is "Collateral" een film die je in zijn greep houdt en voorbijvliegt voordat je het weet. Met sterke acteerprestaties en een strak verhaal, biedt deze film een uitstekende keuze voor een spannende filmavond.
"Killers of the Flower Moon" is een intrigerende film die vooral boeit door zijn diepgaande verhaal en uitstekende acteerprestaties. Het feit dat dit waargebeurde verhaal zich heeft afgespeeld, maakt het bijna ongelooflijk. Leonardo DiCaprio en Robert De Niro schitteren in hun rollen, met De Niro als de meesterlijke manipulator die vriendelijk doet terwijl hij onheilspellende plannen smeedt.
Met een speelduur van bijna 3,5 uur is de film een behoorlijke zit, maar het verhaal is goed genoeg in elkaar gezet om de aandacht vast te houden. Soms lijkt het alsof het verhaal beter tot zijn recht zou komen in de vorm van een miniserie, gezien de complexiteit en het af en toe moeten overslaan van delen om het binnen de beschikbare tijd te passen.
Ondanks dit minpunt heb ik genoten van deze film. Als je houdt van films die een boeiend verhaal vertellen en geen behoefte hebben aan actie of spanning om je aandacht vast te houden, is "Killers of the Flower Moon" zeker het kijken waard. Het biedt een diepgaande kijk op een duister stukje geschiedenis dat nog steeds relevant is in de wereld van vandaag.
"Black Box" is waarschijnlijk een van de beste films die ik dit jaar heb gezien. Deze Franse thriller zit uitstekend in elkaar en weet van begin tot eind te boeien. Het verhaal is intelligent en onvoorspelbaar, waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten.
Pierre Niney schittert als de obsessieve forensisch analist Mathieu Vasseur, die betrokken raakt bij een mysterieuze vliegtuigramp. Wat begint als een normaal onderzoek, ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een geloofwaardig en onvoorspelbaar complot. "Black Box" voelt aan als een spannende pageturner.
Als je van intelligente en spannende cinema houdt, mag je "Black Box" absoluut niet missen.
"Remember" (2015) is een aangrijpende thriller die de kijker meeneemt op de emotionele reis van Zev, een dementerende man. Christopher Plummer levert een indrukwekkende prestatie, die vooral resoneren bij hen die persoonlijke ervaring hebben met dementie. De film volgt Zev's reis door Noord-Amerika, waarbij de kijker geleidelijk een diepe band met hem opbouwt.
Kenmerkend voor "Remember" is het onvoorspelbare verhaal en de verrassende afloop. De film ontvouwt zich in een rustig tempo, passend bij het personage, met een spannende muziekscore die de sfeer versterkt. Deze balans, samen met het sterke acteerwerk en het ingenieuze plot, maakt van "Remember" een unieke filmervaring, die zowel mooi als ontroerend is.
Whiplash is een indrukwekkende film die soms ongemakkelijk aanvoelt, maar tegelijkertijd fascinerend blijft. De film, geregisseerd door Damien Chazelle, vertelt het verhaal van een jonge drummer en zijn tirannieke instructeur.
De vertolking van Fletcher door J.K. Simmons is niets minder dan meesterlijk. Met een ijzeren vuist leidt hij zijn orkest, en deze benadering leidt tot intense en vaak schokkende momenten.
De film biedt ruimte voor diverse interpretaties. Sommigen zien het als een verhaal over een getalenteerde drummer die, onder Fletchers leiding, zijn volle potentieel bereikt. Anderen (waaronder ik) interpreteren het als een donkere weergave van hoe een individu kan worden gebroken, waarbij niets anders telt dan het voldoen aan de verwachtingen van een ander.
Ik raad ten zeerste aan om Whiplash te bekijken met een fatsoenlijk geluidssysteem. De muziek speelt een cruciale rol in de film en komt zo het beste tot zijn recht.
Stan & Ollie" is een opmerkelijk hartverwarmende en vermakelijke film die de laatste theater tour van het iconische duo "De dikke en de dunne" tot leven brengt. Deze biopic, geregisseerd door Jon S. Baird, onthult de intieme en persoonlijke kant van het duo, 16 jaar na hun hoogtepunt.
Hoewel het drama in de film lijkt uitvergroot voor dramatisch effect - in werkelijkheid waren er geen grote conflicten tussen het duo - wordt het met zoveel respect en authenticiteit gepresenteerd dat het niet afleidt van de film. Dit draagt juist bij aan het verhaal en geeft een extra laag aan de karakters.
De vertolkingen van John C. Reilly en Steve Coogan zijn bijzonder goed. Reilly's transformatie, geholpen door vier uur durende make-up sessies, en Coogan's treffende gelijkenis met Laurel zorgen er voor dat het lijkt alsof je naar het echte duo zit te kijken.
De film speelt slim in op zowel bekende als onbekende fans van het duo. Voor nieuwkomers biedt "Stan & Ollie" een intrigerende en toegankelijke introductie tot hun werk en leven, terwijl het voor fans een nostalgische en respectvolle ode is.
"Stan & Ollie" is een film die met zijn subtiele mix van komedie en drama, en met aandacht voor zowel de lichte als donkere momenten in de levens van dit legendarische duo, zeker een 8 verdient.
"Das Leben der Anderen" heeft al geruime tijd een plek op mijn watchlist ingenomen. Gisteren heb ik eindelijk de tijd gevonden om deze indrukwekkende film te bekijken, en wat een meesterwerk is het.
De film schittert door de acteerprestatie van Ulrich MĂĽhe, die de rol van Stasi-officier Wiesler op een fenomenale wijze vertolkt. Zijn karakter is aanvankelijk ondoorgrondelijk en komt over als een kille, koelbloedige officier.
Volledig geĂŻndoctrineerd en overtuigd dat iedereen iets te verbergen heeft, krijgt hij de opdracht om de toneelschrijver Dreymann te bespioneren. De film volgt Wiesler tijdens deze missie, waarbij hij elk moment van Dreymann's dag nauwlettend in de gaten houdt.
"Das Leben der Anderen" brengt de macht en invloed van de Stasi treffend in beeld. Het is fascinerend en tegelijkertijd beangstigend hoe de personages in de film in constante angst leven voor alles wat met de Stasi te maken heeft.
Het is bijna onvoorstelbaar hoe het moet zijn geweest om onder zo'n repressief regime te leven, of hoe het is om voor de Stasi te werken. Deze film biedt echter een indringende inkijk in deze realiteit.
Met een speelduur van ruim twee uur kan de film voor sommigen als lang aanvoelen, maar het is een betoverende ervaring die elke minuut waard is. "Das Leben der Anderen" is een film die niet alleen entertaint, maar ook tot nadenken aanzet. Een absolute aanrader.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series