SJoKoReeP

Reacties


SJoKoReeP heeft 2023 reactie(s) geplaatst.

Deze film deed me af en toe een beetje denken aan de films van Alex van Warmerdam (maar ook, in mindere mate, die van Jacques Tati). Maar dan weer een beetje anders, natuurlijk. 😅

De wat bizarre, en licht schurende toestanden, die ontstaan doordat mensen allemaal een beetje los van elkaar hun eigen agenda lijken na te streven, terwijl wat opvallende toevalligheden ook nog een rol spelen, dat is wat me aan Warmerdam deed denken.

Het is hier echter wat milder, en iets minder pijnlijk dan in die films. Een stuk slomer ook, maar dat komt ook doordat ie nog een aardig stuk ouder is.

Vanwege het net wat rare gedoe bleef de film lange tijd toch boeiend, waar ik het anders weinig interessant had gevonden. Maar tegen het einde had ik er ook wel genoeg van en ik miste een beetje een wat grotere verhaalboog met iets meer spanning en ontwikkeling, terwijl ik daar wel meer mogelijkheden toe zag. Wellicht was dat ook een klein beetje de bedoeling, wat gebrek aan betekenis in het leven van de gegoede burgerij weer te geven?

Uiteindelijk blijft het wat mij betreft bij een voldoende plus.

72 jaar geleden

Dit is een van de meest intense, heftige en spectaculaire zombiefilm die ik tot nu toe gezien heb. Ik heb er best wat gezien, maar niet super veel.

Geen humor, maar realistisch (voor zover dat kan met zo'n film) en serieus. Super snelle zombies en een aardig verhaal. Al is het niet eeg origineel, het is onderhoudend en niet te cliché. Wel wat zwakke plekken in de uitwerking van het laatste gedeelte vond ik.

Spoiler

(met de camera en het laten overgaan van de telefoon in de andere ruimte was er volgens mij nog wel een slimmere oplossing geweest, dan puur op de gok)

Vette actie en goed spannende momenten Mooie, niet erg opvallende soundtrack, waarin de muziek en effecten ondersteunen en versterken, maar niet de boventoon voeren.

Ik las hierboven over een gebrek aan gore en bloed. En inderdaad, dat mist het een beetje, al vond ik het hier niet heel erg, omdat de film desondanks genoeg geweld en heftigheid in de actie heeft zitten. Bloed en gore had het voor de echte horror fans (incl. mijzelf) wel beter gemaakt, maar op deze manier werd de film waarschijnlijk toegankelijk voor een jonger publiek.

Dit was de tweede keer dat ik 'm keek, wat ik niet vaak doe, en ik heb me niet verveeld.

Net niet naar boven afgerond, waardoor het nog net een ruim voldoende blijft (7,4).

72 jaar geleden

Tof dat je reageert, @Javanclaronaje ! 🙂

Voor mensen die deze film nog niet gezien hebben, heel wel erg jammer van de dikke, vette spoiler..

Misschien de spoiler-knop gebruiken? Het driehoekje met uitroepteken boven het hokje waarin je je reactie typt?

Oh ja! Het was de scène in het begin, waar Nordberg op die boot overhoop werd geschoten door die groep gangsters

Spoiler

en hij meteen daarop zijn hoofd stoot (die kwam geheel onverwacht), zijn hand brand, met zijn mouw in de natte verf komt, met zijn andere hand beklemd raakt onder een schuifraam, met zijn gezicht in een taart valt (die vond ik nog het allergrappigste), in een berenklem stapt, en dan overboord kukelt.

Ik hoopte nog even dat hij onder water nog ergens aan zou blijven hangen of zoiets, maar dat was waarschijnlijk te duur geweest om te filmen voor zo'n klein grapje.

Ik moet trouwens toegeven dat ik bij die scène wel een paar keer gelachen heb (al vond ik niet alle onderdelen even grappig). Het was zo onverwacht en belachelijk flauw dat het weer grappig was, en had ook een element van 'dit-slaat-echt-totaal-nergens-meer-op', en dat vind ik vaak wel grappig.

De rest vond ik helaas gewoon te flauw zonder meer.

Oef! Ik wil wel, maar ik weet het zo niet meteen meer, helaas..

Als ik het me herinner, dan laat ik het weten!

Tja, helaas.. Ik heb welgeteld één keer gelachen met deze film. Het is toch gewoon niet voor mij dit. Ik ga maar niet door naar deel 2 1/2..

Een bijna voldoende kan ik er nog voor geven, maar meer niet.

Het valt me trouwens op dat ze het intercom geluid (bootfluitje) van TOS hier verkeerd/anders gebruiken. Dat is waarom ik steeds denk dat ik een DM heb, in TOS zou ik weten dat het niet mijn telefoon was, omdat ik zou zien dat ze de intercom gebruikten. Nu is het een (irritant!) bijgeluid bij het openen van de deuren van the bridge..? 🤨

Het was echt niet slecht, maar mij vééls te simpel. Dat is niet zo vreemd, want deze spin off van Doctor Who (2005–2021) is echt voor vrij jonge kinderen bedoelt. En dat is dus te merken..

Vast wel leuk voor wie nog te jong is om de Docter's avonturen zelf te bekijken.

Voor mij is het niet voldoende, maar voor die kids is het vast wel een voldoende waard, wellicht meer.

Ja, het geheel voelt inderdaad een beetje aan als TOS, en heeft ook soortgelijke verhaallijnen. Gelukkig wel iets geavanceerder, maar met eenzelfde soort stijl van probleem en oplossing als in TOS. En de verdere afleveringen zijn beduidend beter dan de eerste! Ik kijk inmiddels met plezier verder! 😃

Hmm.. Misschien ligt het aan mij (humor lijkt bij mij vaak wat anders te liggen dan bij veel anderen), of ik ben daar nog niet aanbeland (de musical aflevering is nog niet voorbij gekomen), maar humor is me nog niet opgevallen..

Een paar afleveringen later: Ah ja! Nu werd ik me bewust van wat humor, vooral kapitein Pike lijkt er aan te mogen doen. 😊

82 jaar geleden

Ja, blijft overeind na een herkijk. Een van de betere 'found footage' films, wat mij betreft. Geen heel ingenieus verhaal, maar het zit wel goed in elkaar en heeft spanning en sensatie.

Goed.

Oké, aflevering twee lijkt er gelukkig beduidend meer op! 😃

Grappig trouwens dat deze serie me soms doet denken dat ik een DM gekregen heb, vanwege de TOS geluiden die ik op mijn telefoon heb ingesteld als meldingssignalen. 😂

Ik heb net alleen de eerste aflevering van deze nieuwe serie in een oude franchise gekeken, en vreesde dat ik deze aflevering zwak (het verhaaltje is te simpel, rechtlijnig en standaard) en op één punt ("You have a choice: go to ear with eachother, or join our federation of planets") moreel twijfelachtig vond (of misschien begreep ik niets niet?).

Gelukkig is het pas de eerste aflevering, en staat er hierboven een heel positieve reactie van een gebruiker wiens mening en smaak ik in tv series opvallend vaak lijk te delen.

De persoonlijke problematiek waar kapitein Pike mee worstelt, vind ik trouwens wel een goede vondst, en ik ben benieuwd hoe dat uitgewerkt gaat worden.

72 jaar geleden

Ah, dat lukt gelukkig ook wel! 😊

Alleen niet zo vaak bij komedies..

52 jaar geleden

Na een sterk, mysterieus begin, vond ik deze miniserie vrij snel aan kracht verliezen en nogal middelmatig, en uiteindelijk nogal saai, zelfs langdradig worden. Het einde vond ik ook een beetje een slappe sisser.

De vertolkingen waren middelmatig en de sfeer en uitvoering kwam me allemaal nogal goedkoop en suf over. Voor een serie uit de late seventies of vroege eighties was dat wel ok geweest, maar dit was bijna in tweeduizend..!

Kijk dan bijvoorbeeld liever Salem's Lot (1979) , een miniserie die naar mijn idee een soort van vergelijkbaar is (ook een Stephen King verhaal, met zijn herkenbare stijl, opbouw en details), maar wél passend qua sfeer (budget) en effecten voor de twintig jaar eerder dat die gemaakt is. Natuurlijk is het verhaal iets anders qua themas, dus misschien ligt dat je minder..

Anyway, ik heb dit maar nauwelijks uitgekeken, ondanks dat ik in het begin zeker goed geboeid was.

Op zich wel bijna voldoende, i guess..

82 jaar geleden

Dit is een van mijn favoriete Stephen King verfilmingen. Niet dat de kwaliteit echt hoog is, of dat het verhaal zo origineel, maar er is vooral heel goed ingegaan met de horrorclichés en de toon en sfeer vond ik erg tof. Natuurlijk allemaal nogal passend bij die tijd (lees: alles is wat trager en minder flitsend, en er zijn minder spectaculaire special effects), maar voor mij is dat hier een pluspunt.

Plus deze film/miniserie heeft nog een ander pluspunt: de lange speelduur, die mij vanwege alle details, alle kleine verhaalonderdelen en gave, sfeervolle beelden nergens stoorde.

Ik vond 'm bijvoorbeeld veel beter dan de, naar mijn idee zeker even suffe en oudere stijl uitstralende Storm of the Century (1999) , die weliswaar zo'n twintig jaar later gemaakt is, en veelal veel hogere punten krijgt, maar ik, na een goed begin, al snel veel te saai en langdradig vond worden.

De remake Salem's Lot (2004) vond ik ook niet erg geslaagd. Om van de ramp van een vervolg A Return to Salem's Lot (1987) maar niet te spreken. Dat laat zich trouwens wel zien in de waarderingen op IMDb.

Ik zei hierboven niet zo origineel, maar super standaard is het ook niet. Er is genoeg leuks in het verhaal dat ik nog niet op die manier gezien had, en de spaarzame en niet zo heel spectaculaire effecten zijn wel effectief. De scènes met de voor het raam zwevende jongens, die hun potentiële slachtoffers proberen te verleiden het raam open te doen en hen binnen te laten, vond ik bijvoorbeeld erg goed werken. Die blikken ook, als de slachtoffers op het punt staan aan hun wens te voldoen. Heerlijk creepy!

Weinig tot geen echte gore, maar ook dat vond ik geen probleem. De sfeer, het verhaalen de verfilming zijn hier genoeg.

Hoe dan ook, als je een wat oudere en iets klassiek aandoende horrorfilm met wat bekende themas wel kunt waarderen, dan is deze zeker het opzoeken waard!

Goed.

72 jaar geleden

Ik heb inmiddels al diverse jeren gemeld dat ik meestal niet zo dol ben op komedies, maar deze kwam voorbij toen ik geen zin had echt wat uit te kiezen. En ik moet zeggen ik vond 'm af en toe nog best grappig, met zijn erg flauwe en debiele humor. Zeker een enorm stuk beter dan het slappe Police Academy (1984) !

De grapdichtheid is vrij hoog en dat maakt dat het niet gaat vervelen (zoals het geval was bij de hierboven genoemde film).

Voor zover ik daarvan wat meegekregen heb, is het wat in de traditie van The Marx Brothers en Abbott & Costello, die het ongetwijfeld weer van anderen hadden opgepikt. Vooral de woordgrappen doen me daar aan denken.

Hoewel het me wat tegenstaat om toe te geven, is het net genoeg om naar boven af te moeten ronden naar een ruim voldoende.. 😅

92 jaar geleden

Oef.. Nou, ik zou het zelf als kind van die leeftijd niet aan hebben gekund, denk ik. Ik was echt al doodsbang bij het kijken naar Kunt U Mij de Weg naar Hamelen Vertellen, Mijnheer? (1972–1976) en dan Wenzela de ijsheks..! Brr.. Maar misschien was ik toen nog geen zeven..? 😅
En tijden veranderen ook wel een beetje, dat speelt ook mee, geloof ik..

PG is gelukkig wel met de ouders erbij. Dat zegt ook wel wat, natuurlijk.

Oh ja, Weeping Angels! Goede naam ook nog!

Zo tof dat de geliefde Timelord met deze serie nu een doorstart heeft! Ik heb de serie gemist de afgelopen jaren, mijn verwachtingen zijn hoog..

92 jaar geleden

Leuk hoe je liefde voor deze toffe serie uit je reactie af te lezen is, Daenelia! Helemaal eens met het alles wat je zegt. 😊
(en Eccleston is ook mijn favoriet)

Als ik mij goed herinner waren de meeste seizoenen twaalf of afleveringen, toch? Dan nog een paar van tien, dacht ik, en alleen de laatste (paar?) had(den) zes afleveringen. Die van tien-dertien voelde voor mij nooit kort, maar in vergelijk met seizoenen van twee- of vierentwintig waren ze dat natuurlijk wel.

Ik zou deze nieuwe serie zelf niet classificeren als een kinderserie, maar dat is natuurlijk echt een kwestie van persoonlijke mening. Wat oudere kinderen misschien wel, maar naar mijn idee wel erg eng voor kids onder de tien, en is de serie zeker ook heel geschikt voor volwassenen! De verhalen zijn gecompliceerd, origineel en spannend genoeg!

De spin off The Sarah Jane Adventures (die ik maar eens voorgesteld heb voor de database alhier) was wel een echte kinderserie. Daar ben ik na een aflevering of twee, misschien drie ook maar mee gestopt; echt te simpel en kinderlijk.

Ik denk dat mijn favoriete aflevering misschien wel die met die standbeelden was die alleen bewogen als niemand ze zag. Echt super creepy! 😱

52 jaar geleden

Qua productiewaarden niet slecht, was er nou nog enige originaliteit of zo aan te herkennen geweest, had het heel misschien nog een puntje hoger kunnen vangen, maar zo kom ik niet verder dan een bijna voldoendetje. Vooral omdat het zo oppervlakkig was en geen enkele toegevoegde waarde.

52 jaar geleden

De spijker op zijn kop! 🔨😅

Dit is een soort van muziek actie game, romantische vecht komedie. Ik ben er meestal niet zo van (komedie), maar dit is wel zo over de top maf en uptempo flashy dat ik bleef hangen, ondanks de hoofdpersonigheid van Michael Cera, wiens hoofd en manier van doen mij nogal tegen de haren instrijkt.

De aanwezigheid van Mary Elizabeth deed het daarentegen heel goed om mijn aandacht vast te houden, al was ze hier niet de hele film goed in vorm en af en toe wel een beetje erg blasé (ik zie haar liever met wat meer vuur, ze heeft een paar toffe actiefilms gemaakt, ik vond haar tof in BrainDead (2016) ). De hele vrouwelijke cast vond ik leuk trouwens, dus dat hielp.

Het is allemaal erg snel en flitsend gemonteerde totale nonsense, puur (tiener)vermaak en weinig anders, maar wat dat betreft zat het dan goed in elkaar, vond ik. Toffe rockmuziek, ook!

Niet geschikt voor mensen met epilepsie, denk ik. 😉

Dikke ruim voldoende.

82 jaar geleden

Leuke reactie! 😊

Misschien nog de spoiler knop gebruiken voor dat stukje over het midden van de film? Voor de mensen die hem nog niet gezien hebben?

72 jaar geleden

Zeer interessante docu over mentale en fysieke beperkingen, gelijke mensenrechten, seksualiteit, wederzijdse instemming (consent) en intermenselijke relaties en communicatie in het algemeen. Allemaal aspecten die hier aan de orde komen in één heel specifieke geschiedenis. Zeker vier voor mensen die dit soort zaken interessant vinden.

Ik heb geen idee wat er echt gebeurt is, de twee verhalen staan zo lijnrecht tegenover elkaar, en belangrijker nog: ik was er niet bij! Maar het wekte wel mijn interesse en zette me aan het denken.

De docu is mooi tweezijdig gepresenteerd, en lijkt in ieder geval aan de oppervlakte weinig te sturen (maar dat is natuurlijk altijd maar heel.moeilijk vast te stellen, alleen door het kijken van het resultaat!). In het begin mooi en liefdevol, maar uiteindelijk ook op verschillende manieren flink schurend.

Ik vind het heel erg jammer dat we van de allerbelangrijkste persoon in deze zaak vrijwel niets echt meekrijgen, en we op die manier eigenlijk geen echte indruk van hem kunnen krijgen. Maar ik snap wel dat dat hier niet gebeurt is.

Let goed op dat sommige van de (soms belangrijke!) teksten alleen in de ondertiteling tevoorschijn komen, en noch uitgesproken worden, noch met letters in beeld komen in de originele taal. Ik vermoed dat er in een internationale versie ruimte is gelaten voor beeld tekst in de taal van het land van vertoning, maar dat daar, in ieder geval in de versie die op Skyshowtime te zien is, geen gebruik van is gemaakt (was wellicht te duur).

Ruim voldoende qua opbouw en afronding, en 'voedsel tot nadenken' (als je dat tenminste aandurft, en niet alleen meegaat in je directe gevoelsmatige oordeel).