MKVII

Reacties


MKVII heeft 457 reactie(s) geplaatst.

8 • 2 jaar geleden

Slow TV op zijn best. Veel atmosfeer met een uitstekende cast in deze mooie serie. Intelligent verteld met prachtige beelden.

8 • 2 jaar geleden

Smeulende psychologische thriller met veel onderhuidse spanning en een bevredigende ontknoping. Schitterende fotografie maakt maximaal gebruik van prachtige locaties en perfecte cast haalt alles uit het plot. Goed dat Netflix dit soort producties mede mogelijk maakt.

8 • 2 jaar geleden

Deze film komt het dichtst van alle films die ik ken bij een nachtmerrie, zonder te vervallen in de nonsens van horrorfilms. Over de schouder van de hoofdpersoon gefilmd, wordt je ondergedompeld in de hel van een vernietigingskamp. Het plot voegt een claustrofobische speurtocht aan de film toe, wat de kijker even desoriënteert als schokt. Film laat zien wat er gebeurt als het dunne laagje menselijke beschaving wegvalt.

8 • 2 jaar geleden

Zonder veel poespas laat Spielberg de vaak vreselijke beelden voor zich spreken, met in de hoofdrol een opportunistische zakenman, die de rol krijgt van held tegen wil en dank. Zware kost voor de kijker met filmmuziek die tranen trekt. Opbrengst van de film gaat naar een project om de holocaust voor het nageslacht te documenteren met ooggetuigenverslagen.

9 • 2 jaar geleden

Nolan blaast de overbekende evacuatie van Britse troepen nieuw leven in door het vanuit verschillende perspectieven, parallel aan elkaar - dus niet chronologisch - te vertellen. Daardoor dompelt de film je onder in de beleving van de verschillende kanten aan het verhaal en voel je de spanning opbouwen naar een climax waarin de verschillende verhaallijnen samenkomen. Schitterende beelden en filmmuziek. Dit is een van de weinige oorlogsfilms om nog eens een tweede keer te bekijken.

9 • 2 jaar geleden

Film die het hele emotionele spectrum bedient. Van haat, agressie tot liefde, het komt allemaal in deze film voorbij. Prachtig spel en no-nonsense regie die clichés vermijdt. Een verpletterend einde bezorgt deze film een gedenkwaardig einde met camerawerk dat nog het meest doet denken aan schilderijen van Edward Hopper.

8 • 2 jaar geleden

Feel good movie met verrassend einde. Zeer onderhoudend door plot, spel, muziek en de beelden van Roger Deakins. In 1994 vast een van de beste films ooit, 30 jaar later zijn we verwend met films die nog beter zijn. Daarom geen 10 maar 8. Dat doet niets af aan het kijkplezier. Deze film is een absolute aanrader!

9 • 2 jaar geleden

Eastwood schittert nog eenmaal als mysterieuze macho die voor de duvel niet bang is. Een film die je op het puntje van je stoel houdt met veel gedenkwaardige one liners, memes en actie. Het einde is even verrassend als onvergetelijk en zet de hele film in een ander daglicht. Met durf en humor gebruikt Eastwood stereotyperingen zo slim dat ook politiek-correcte kijkers plezier aan deze film beleven. Knap werk.

7 • 2 jaar geleden

Revolutionaire film in 1943 die nog steeds invloedrijk is binnen de filmindustrie. Met dat in het achterhoofd is het bekijken van CK de moeite waard. Interessante vertelstructuur en - zeker voor die tijd - experimenteel camerawerk. De claim dat dit de beste film aller tijden zou zijn, gaat voor de kijker allang niet meer op. De afgelopen 80 jaar zijn er gelukkig talloze films geproduceerd die CK wat plot, spel, beeld en filmmuziek voorbijstreven.

9 • 2 jaar geleden

Beste serie tot nu toe. Onovertroffen, ook niet door de verschillende spin offs. Plot is briljant met ditto spel en productiewaarden. Zelfs de kleur van de kleding en auto’s ondersteunt de verhaallijn. De wraak die de antiheld op het leven neemt, zal je nog lang heugen.

9 • 2 jaar geleden

Prachtig rauwe Western met meer realisme in plot en karakterontwikkeling dan we van oudere films in dit genre gewend zijn. Eastwood maakt als regisseur en hoofdrolspeler handig gebruik van zijn gevorderde leeftijd om de hoofdpersoon te laten reflecteren op thema’s als schuld & boete en leven & dood. Prachtige cinematografie die de duistere thema’s verbeeldt.

3 • 2 jaar geleden

Helaas gezien. Een draak van een film vol sentimenteel optimisme, op een plek (concentratiekamp tijdens WO2), waar dood en verderf, niet humor de scepter zwaaien. Een 3 voor evenzoveel scenes die wel geslaagd zijn.

9 • 2 jaar geleden

In 10 afleveringen vertellen Spielberg en Hanks het ongelofelijke verhaal van de 101st Airborne Division, die zich tijdens WO2 een weg vocht van de invasiestranden in Normandië naar Hitlers villa in Beieren. Waargebeurd, episch verfilmd, goede cast en stemmige muziek. In één woord: meeslepend.

9 • 2 jaar geleden

Klopt helaas. Ik probeerde onlangs tegen beter weten in wat Wim Wenders films te lenen bij de bieb maar die zaten niet in het landelijke bestand. Ook geen VOD zo te zien, dus ga ze nu maar ouderwets kopen.

Het komt niet vaak voor dat ik de naam van de cameraman opzoek na het zien van een goede film, maar zo kwam ik Robby Müller op het spoor. Hij kan zich meten met andere grootheden op het visuele vlak zoals Douglas Slocombe, Sven Nykvist en Roger Deakins. De documentaire is niet erg toegankelijk en gaat vooral over het werk van Müller, niet over wie hij was. Toch een 8 voor de beelden uit zijn privéarchief, die zich laten bekijken als voorstudies voor scènes uit films die hij draaide voor o.a. Wim Wenders en Lars von Trier. Ook prachtig slot waarin Müller in de laatste maanden van zijn leven de erkenning krijgt die hij verdient.

Prachtig hoe Tarantino de geschiedenis herschrijft in deze film. Veel functioneel geweld en knap acteerwerk. Heerlijke film. Niet geschikt voor hippies en sekteleden.

9 • 2 jaar geleden

Vreselijk spannende film met karakters waar je om gaat geven. Knappe bewerking van de Coen-broers en schitterend gefotografeerd door Roger Deakins.

8 • 2 jaar geleden

Aangrijpend verhaal over isolement en hoe daar - wel of niet - mee om te gaan. Poëtische beelden en acteerspel.

10 • 2 jaar geleden

Meest ontroerende audiovisuele productie die ik ken. Knap hoe plot en muziek je meevoeren op een tocht langs de mijlpalen in een mensenleven met de eeuwige liefde tussen ouder en kind als rode draad. Wat een ongelofelijk mooi sprookje!

7 • 2 jaar geleden

Bij vlagen schitterende cinematografie van Riefenstahl, die voor haar tijd (1934) zeer innovatief was. Knap hoe ze het materiaal voor een gewone documentaire transcendente glans gaf en zo losmaakte uit de tijd. Kreeg haar opdrachtgever toch nog iets van eeuwigheidswaarde. De productie wordt uiteraard ontsierd door vertegenwoordigers van een misdadige dictatuur en hun vele meelopers.

8 • 2 jaar geleden

Vanwege mijn levenslange interesse in het hoofdonderwerp: RMS Titanic (niet Jack of Rose) erg genoten van deze film. Ben Cameron dankbaar voor het recreëren van het schip, zijn oog voor detail en de beelden van het schip op de bodem van de oceaan. Het heen en weer springen tussen heden en verleden is knap gedaan en functioneel.

8 • 2 jaar geleden

Epische film met dito muziek. Crowe speelt meeslepend en verhaal laat je niet onberoerd. Als bijvangst steek je ook nog iets op van leven en dood in klassieke tijden.

10 • 2 jaar geleden

Mijn nr 1 muziekfilm. Hypnotiserend gedraaid in zwart-wit met analoge effecten die de roes benaderen, waarin Baker het grootste deel van zijn leven verkeerde door verslavende middelen. De muziek is - niet verbazingwekkend - uitmuntend. Kleine rol voor Amsterdam waar Baker uit een hotelraam te pletter viel.

10 • 2 jaar geleden

Een van de drie beste films aller tijden. Cast, plot, spel en muziek zwepen elkaar op tot ongekende hoogte. Zeer meeslepend, emotioneel ingrijpend. Sublieme wraakfilm, waar Tarantino nog wat van kan leren. Heerlijke amorele rollen met personages die vanuit eigen belangen sociale spelletjes meespelen tot het moment aanbreekt waarop ze meedogenloos het rendement innen van hun investering. Ook zonder beelden heeft de film effect merkte ik tijdens een door Morricone gedirigeerd concert met zijn eigen filmmuziek.

Spoiler

Geen van de wraakfilms die ik ken werkt zo knap toe naar een climax waarin motief, slachtoffer, dader en de link met de wraaknemer op hetzelfde ogenblik aan de kijker worden onthuld. De emotie die dit opwekt, nog versterkt door het muzikale crescendo, wordt ongenadig bevredigd met een gewelddadig catharsis, waarna de film kabbelend kan eindigen. Briljant!

10 • 2 jaar geleden

Briljante film met geniaal plot. Heeft de tand des tijd goed doorstaan en film is wat thema’s betreft actueler dan 30 jaar geleden. Zeldzame combinatie van verschillende genres die allemaal geslaagd zijn. Herkenbaar drama, zwarte humor om te lachen, spannende neo-noir en functioneel geweld zonder plezier in macabere details. Tarantino kan nog wat van Schumacher leren. In Falling Down heeft Douglas misschien wel zijn beste rol. Onvergetelijk einde dat voor hoofdpersonage even verrassend is als voor de kijker die zich heeft laten meeslepen door het verhaal.