MKVII heeft 457 reactie(s) geplaatst.
Heerlijke kinderfilm waarvan ik ook heb genoten. Die Thompson als uber villain echt goed, en genoten van de wijze waarop de film de draak subtiel de draak steekt met totalitaire regimes. Dat er een revolutie uitbreekt is dan ook geen wonder en pas dan krijgt de muziek wat meer melodie. Ik kende alleen het boek dus geen vergelijkingsmateriaal. Deze film kan ik van harte aanraden als het je niet om de muziek is te doen. Dan is Les Misérables een onovertroffen keus.
Erg geslaagde familiefilm met drama, humor en spanning. Animatie van de GVR is wat gedateerd, maar daar lijdt het plot niet heel erg onder. Zoals elke Britse film weer een grote dosis chauvinisme maar ja, het imago van dat land is net zo’n sprookje als de hele GVR. Leuk!
Dan heb je een van de beste acteurs van zijn generatie (Fiennes), geweldige sets en cinematograaf, en ook nog geluk met de timing, en dan ga je toch nog de mist in met bizar onrealistische twists aan het eind. Dat was helemaal niet nodig geweest, de realiteit is interessant genoeg. Ik begrijp de agenda achter dit soort plotwendingen, maar toch bekroop me weer gevoel dat ik naar een idioot sprookje zat te kijken. In de context van de film: zonde!
Best aardig, met een paar geslaagde visuele grappen, met het stripfiguur Garfield heeft de film verder niet veel te maken. Ze hebben er nu een soort actieheld van gemaakt en dat is het origineel nu juist niet. Ook de sarcastische humor is in de film niet overgenomen. Maar als je niet teveel aan strip hangt dan is de film zeker onderhoudend.
Geen fan van Bertolucci en de wat barokke stijl van filmen en acteren. Dit is de eerste film die ik van hem heb uitgekeken en dat was dankzij het toch wel meeslepende historische plot over een tijd van grote maatschappelijke veranderingen in Italië door WO1 en 2. De film wordt gedragen door twee vrienden die geboren zijn aan de uiterste zijden van de sociale ladder: de een legitiem en rijk, de ander buitenwettelijk en arm.
Veel grimmige scènes die de menselijke natuur niet rooskleurig weergeven: veel geweld tegen dieren, een kind en politieke tegenstanders. Weinig subtiel acteerspel en ook de politieke boodschap ligt er wat dik op. Het lijkt haast of de regisseur niet durft te vertrouwen op het oordeelsvermogen van de kijker, wat op zich geen verbazing mag wekken als je ziet hoe het volk in de film wordt neergezet als achterlijke idioten.
Wat blijft is een episch verhaal dat meerdere decennia beslaat en een vertelling over vriendschap en trouw over de grenzen van klassen heen.
De kinderen hebben de eerste boeken gelezen en geluisterd en wilden nu wel eens een film zien. Met 7 en 8 jaar vonden we ze nog behoorlijk jong dus we hebben er de volledige 2u27 bijgezeten. We verwachten geen nachtmerries en hebben een goede tijd met de film beleefd. Spannend, grappig en onderhoudend. Film is wat special effects helaas wel behoorlijk gedateerd maar dat drukte alleen papa’s pret.
Mijn kinderen en ik spelen dagelijks Super Mario Kart 8 en dan is deze film echt leuk. Ik ben oud genoeg om ook Donkey Kong als videospel en als Nintendo Watch & Game te hebben gespeeld. Hiermee is alles wel gezegd over het plezier dat we aan de film hebben beleefd. Voor een productie van Illumination was de voice cast zielloos, het plot fantasieloos en de uitwerking zonder creativiteit. Ook niet kunnen lachen om de voorspelbare grappen. Het vervolg in 2026 gaan we vast kijken, maar alleen vanwege de link met de videospellen.
Schitterend met stopmotion gemaakte film. Een waar kunstwerk met meeslepend plot dat meerdere lagen heeft: het avontuur van Pinokkio maar ook boodschappen over het leven, trouw aan jezelf blijven en waarschuwingen tegen kapitalisme en nationalisme. Mooi hoe de film niet in een onrealistisch sprookje eindigt. Mijn kinderen van 7 en 8 vonden de film prachtig en het verhaal gaf een prima haakje om over de dood te spreken en hoe die het leven bijzonder maakt. Wat een geluk ouder te zijn van twee gezonde en gelukkige kinderen en zo het leven door te kunnen geven.
Eentonige en voorspelbare mannenfilm die het moet hebben van bravoure en over the top action. Ten opzichte van eerste drie delen weinig nieuws. Wel mooie locaties en creatief gebruik van een paar toeristische hoogtepunten in Parijs.
Een confronterende film die diep onder mijn huid ging zitten. De boodschap is onmiskenbaar: zoals Plato al waarschuwde, betalen goede mensen de prijs voor hun onverschilligheid tegenover de publieke zaak, omdat zij door slechte mensen zullen worden bestuurd. Wat is er beter dan anoniem goed verdienen in de private sector, terwijl je de maatschappelijke problemen overlaat aan de politiek en ambtenarij? Vraag is wie nog zijn belangen ondergeschikt wil maken aan het algemeen belang, met heel veel afbreukrisico? Zijn dát de ‘slechte mensen’ waar Plato over sprak? Diegenen die publieke macht misbruiken voor onhaalbare politieke idealen of, erger nog, voor persoonlijke corruptie? Of loopt het zo’n vaart niet?
Deze film roept zulke vragen op door te laten zien wat er gebeurt als macht zonder controle en tegenmacht in de handen van een rancuneuze misantroop, manipulatieve leugenaar en inhalige materialist komt.
De film zal de wereld niet veranderen, want de mens leert niet snel van zijn fouten. Toch levert de film, met zijn ongekend gruwelijke historische beelden, momenten van ongemakkelijke zelfreflectie op die je niet snel zult vergeten.
Absolute topklasse deze film! Prachtige animaties, spannend plot, af en toe leuke humor en een topcast met Grant in erg geslaagde rol. Kinderen vonden het leuk, de ouders ook. Weer genoeg referenties aan andere films om van te genieten: o.a. James Bond, Indiana Jones en Alcatraz. Knap wel hoe de Britten er in slagen om hun hoofdstad en cultuur overtuigend van een suikerlaagje te voorzien, terwijl de realiteit echt anders is, maar een kniesoor die daar oplet!
In de categorie klassieke films die niemand meer kijkt: Out of the Past. Schitterend gefotografeerd, aardig plot met een paar twists en acteurs die al jaren dood en begraven zijn. Lekker grimmig einde, die me deed denken aan Célines lijfspreuk: de waarheid van de wereld is de dood. Laat dit vooral een aanrader zijn om de film te kijken. Dit soort hard-boiled film-noirs maken ze niet meer voor onze hedendaagse tere zieltjes. Juist daarom een verademing. Nu maar hopen dat het algoritme op deze site lonend genoeg is voor kijkers van dit soort films. Het zou Filmvandaag ten goede komen als meer films ouder dan 1970 recensies krijgen.
Gewoon erg goede productie. Alles ziet er mooi uit. Levensechte animatie, goed acteerwerk, grappige humor en een spannend plot. De kinderen vonden de film heel vermakelijk en de ouders ook. Als bonus ook nog leuke referentie aan beroemde films als Indiana Jones en Mission Impossible.
Erg leuk deel in de Shrek-serie. Hoe was de wereld geweest als je niet had bestaan? Dat is de centrale vraag die deze film gemeen heeft met de beroemde klassieke film It's a Wonderful Life. Goed uitgewerkt, veel drama en geen bravoure en geforceerde humor. Het overtreft net niet het origineel, maar wel geslaagd.
Prima vermaak voor het hele gezin maar wel het minste deel dat ik tot nu gezien heb. Veel geforceerde grappen die de kinderen niet begrepen. Ook verhaal vergezocht. Tweede helft beter dan eerste en ook wat meer verrassende plotwendingen. Op naar deel 4!
Heerlijke animatie voor jong (kinderen van 7 en 8) en oud (papa en mama). Mooi hoe de werkelijkheid in het verhaal wordt omgedraaid: lelijkerds krijgen positieve aandacht en onverdiende macht en de knapperds hebben het nakijken. Sociaal-Darwinistisch kan dit helemaal helemaal niet: in de strijd om het bestaan wint degene met het beste DNA en die zien er vaak beter uit dan Shrek en Fiona. Voor anderhalf uur vertier maakt dit allemaal niets uit en daarmee is de film een aanrader. Ook voor de vele knipogen naar andere beroemde films.
Animatie naar mijn hart: tegendraadse humor waarbij menig heilig huisje sneuvelt en realiteitszin niet wordt geschuwd. Best knap om een leuke film te maken over zelfacceptatie die geen moment saai of moralistisch is. Mijn kinderen van 7 en 8 vonden de animatie net zo leuk als de ouders en stiekem genoot ik nog het meest van het lik-op-stuk geweld, dat het dierenrijk, inclusief de mens, niet spaart.
Film over JD Vance’s jeugd, gezien daags na zijn geruchtmakende toespraak op de Munich Security Conference (14 februari 2025). Verfilming van Vance’s autobiografie en zeer onder de indruk van diens levensverhaal. Film is uit 2020 en autobiografie uit 2016, dus enige jaren voor zijn doorbraak in de Amerikaanse politiek. Voor de filmkijkers die geen kranten lezen: Vance is op dit moment de nummer 2 van de VS: vicepresident.
Vermakelijk deel in de Despicable Me 3 franchise. Inspiratie is dit keer de jaren 80 en dat levert leuke muziek op en een paar geslaagde visuele grappen. Mooi hoe het Dire Straits nummer Money for Nothing voor een sleutelmoment zorgt.
Leuk vervolg op het eerste deel: goed uitgewerkte visuele grappen in een indrukwekkend geanimeerde wereld. Ook weer referenties aan andere films, die het geheel ook voor volwassenen interessant maakt. Geweldig muziek uit de jaren zeventig.
Vervelende herrie-animatie met voorspelbare clichés en over de top bravoure humor. Mijn zoon van 8 viel in slaap, en dat was in de bioscoop. Geen enkele geslaagde grap. Alleen omdat mijn dochter van 7 het katje leuk vond geen onvoldoende. Enig lichtpuntje voor volwassenen: het vis-karakter is ingesproken door Ricky Gervais.
Eerste 15 minuten van deze klassieke neo-noir zijn spannend en lekker fatalistisch. Daarna is het verhaal best een saai toneelstuk met voorspelbare afloop en niet bijster interessante dialogen. Gelukkig blijft het beeld mooi zwart/wit met veel schaduwen en hoge lichten. Alleen geschikt voor kijkers die uit interesse voor filmgeschiedenis verder kijken dan de voor de hand liggende producties. Vooralsnog ben ik de eerste en laatste bezoeker die een recensie voor deze film achterlaat. Wie volgt?
Alleen als ze een van de andere boeken over Ripley van Highsmith verfilmen en dat is nog niet vaak gedaan, ook omdat het eerste boek het beste is.
2024 heeft dus toch iets moois opgeleverd! Maar het is geen film maar een serie. Ik kende het boek en de film met Damon, maar deze productie slaat alles. Werkelijk schitterend gefotografeerd op even schitterende locaties, met top cast en literair spel. Alles gaat traag, met oog voor het kleinste detail. Zwart-wit geeft aan deze serie transcendentale glans en elke take is met een bewegingsloze camera als een foto. Alleen het laatste deel is wat lang, maar Venetië verzacht de pijn. Aanrader voor de liefhebber van literaire thrillers en analoge fotografie.
Geen hoogtepunt van menselijke beschaving, wel puur vermaak met grappige en spannende momenten. Leuk als je van animatie, slapstick en popculture houdt.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series