latevogel heeft 2180 reactie(s) geplaatst.
Best wel een slimme combinatie, een eeuwenoud sprookjes associatie dat zich niet plaatsvind in een kasteel, bos of iets dergelijke maar gewoon in de achterbuurten en industrietereinen van Edingburgh en het werkt wat mij betreft erg goed. De namen zijn uit een sprookjesboek en de film bestaat, zoals gezegd meer uit associaties. De acteurs waren ook prima, dat meisje die Petronella speelde vond ik erg stoer en ook die Fergal was niet slecht. Die Cathal en Liam zorgde voor een paar leuke onliners en die moeder van Fergal was een ongelofelijk kutwijf. Het hele oude liefdesverhaal is hier mooi opgepoest, de sfeer is toepasselijk en hier en daar wil Outcast ook nog flink bloederig worden, wanneer bv dat beest weer eens om de hoek komt kijken.
Wat mij betreft een aparte maar toch wel geslaagde combinatie. En dit soort films komen natuurlijk weer niet in Nederland uit. 😐
Met dank aan Sinterklaas.
Soms ietwat traag, maar zeker het kijken waard: 3.50 Geen hele bekende film of eigenlijk moet ik zeggen televisie serie, maar daarom zeker niet minder boeiend. Je moet er wat tijd voor uit trekken, maar dat was het me al bij al toch wel waard. De film kent zeker zijn mindere punten, maar het feit dat deze prent op een waargebeurd verhaal is gebaseerd hield me vrijwel altijd boeiend aan de buis gekluisterd. Er word over het algemeen uitgebreid de tijd genomen (soms iets te uitgebreid) om het verhaal te vertellen en heeft regiseur Peter Andrikidis vrijwel altijd oog voor realisme en detail. Echter had de film bij lange na niet het voorkomen van een verhaal dat zich rond 1790 heeft afgespeeld, wat betreurenswaardig is.
Verhaal: 3.50 Inhoud, originaliteit, fouten/blunders, verhaallijnen, diversiteit, etc. Zoals gezegd word er ruim de tijd genomen voor het verhaal, en dat heeft zijn uitwerking niet gemist. Vanaf de eerste paar minuten ben je betrokken bij het levensverhaal van Mary Bryant, dat slechts bij vlagen wat verslapt. De reis naar de kolonie, het leven op de kolonie, het voorbereiden van de ontsnapping, de ontsnapping en het vervolg op Nederlands Timor, geen van deze onderdelen heeft te klagen over een gebrek aan ruimte. Regelmatig komen er wel weinig, tot nietszeggende scenes voorbij, wat vooral het geval is tijdens het leven in de kolonie in gevangenschap. Veel scenes voegen weinig toe aan het verhaal, en laten evenmin zien hoe zwaar het moet zijn geweest op de kolonie. Echter is het overgrote deel van het script erg goed te noemen, al had ik persoonlijk iets meer willen zien van de barre overlevingstocht op de laatste 1200 zeemijlen op open zee die de acht moesten afleggen om op Nederlands Timor te belanden.
Acteerwerk: 3.00 Hoofdrollen, bijrollen, dialogen Toch jammer, dat Romola Garai nogal eens uit haar rol valt als Mary Bryant. Ze speelt het grootste deel van de film erg goed, maar op momenten dat ze haar stempel op de film moest drukken liet ze het genadeloos afweten. Op momenten van angst, boosheid en andere emoties wist ze vrijwel geen moment haar acteertalent over te brengen, en dat vind ik bijzonder teleurstellend. Een goed voorbeeld daarvan is als het gezelschap op het punt staat de reis van 1200 zeemijlen op open zee te starten en Bryant (Garai dus) haar daden kracht wil bijzetten met woorden. Op dat moment is ze geweldig aan het 'overacten' en zo waren er nog een aantal van dit soort momenten, zei het in iets mindere mate. Jack Davenport vond ik een enorme aanfluiting en liep hij meer de 'mooie man' uit te hangen, dan dat hij goed in zijn rol zat. Alex O'Loughlin doet het over het algemeen aardig en ook de bijrollen zijn het meerendeel van de tijd goed te noemen.
Speelduur: 3.50 Balans in de film, strekking van het verhaal, speelduur, etc. Ondanks dat er hier en daar wat scenes geknipt hadden kunnen worden is de balans in de film erg sterk. Misschien had de achtergrond van Mary Bryant iets meer uitgediept kunnen worden, maar we komen naarmate de film vordert toch wel meer over haar te weten. Op de reis naar de kolonie was de straf voor Bryant al begonnen, en dat wist Andrikidis toch wel op sublieme wijze uit te beelden. Eenmaal op de kolonie stiefelt het verhaal in een gezapig tempo voort, om vervolgens de climax rond de ontsnapping langzaam op te bouwen. Al miste ik helaas vrijwel altijd een soort gevoel van spanning. Dat gevoel kwam pas op Nederlands Timor toen Clarke en de zijnen de acht op het spoor waren. Te laat echter om de film nog te redden wat betreft de mate van 'spanning'.
Realisme: 4.50 Realisme van gebeurtenissen in de breedste zin van het woord. Andrikidis heeft zichtbaar de tijd genomen om de film tot in de kleinste details voldoende realistisch te maken, hetgeen zijn vruchten heeft afgeworpen. Van het leven in de kolonie waar men moet strijden tegen de hongersnood, tot aan het bespelen van de 'hogere heren' om bepaalde privileges te bewerkstelligen aan toe. Vrijwel altijd druipt de geloofwaardigheid er vanaf, een pré voor dit soort verhalen die in een ver verleden plaats hebben gehad. Of het echt zo is gegaan is natuurlijk weer een heel andere kwestie, maar dat zal alleen de echte Mary Bryant kunnen beamen. Ik kan zo één, twee, drie geen opvallende misvattingen opnoemen, en vaak kan ik dat toch wel in films. Hetgeen voor mij persoonlijk toch wel genoeg zegt omtrent het realisme in deze prent.
Cinematografie: 3.00 Special Effects, Camerawerk, belichting, montage, stunts, coordinatie, etc. Meestal word hier niet zo heel veel aandacht aan geschonken in miniseries bedoeld voor op televisie, maar in Mary Bryant is dat anders. Het camerawerk is over het algemeen zeer behoorlijk (al zit er af en toe een totaal misplaatste close-up tussen), de coordinatie van alle personen op de set is erg zorgvuldig gedaan, is er voldoende aandacht voor de kledij van alle rangen en standen en is de montage over het algemeen aardig, al ontkom je niet aan de welbekende 'bumpers' die nog maar weer eens duidelijk maken dat we met een gespreide miniserie te maken hebben. Jammer dat men niet even de moeite heeft genomen om deze te knippen voor de filmversie. Toch valt er wel een kritische noot te kraken. Ik weet niet wat het doel er van was, maar sommige scenes (vooral close-ups) worden heel lichtelijk versneld afgespeeld. Misschien wilde Andrikidis zijn veelzijdigheid als regiseur tentoonstellen, misschien wilde hij de film iets 'spectaculairder' maken of misschien had hij wel geen idee wat hij er eigenlijk mee wilde bereiken. Feit is wel dat het mij nogal stoorde. Erg vreemd waarom hij dit gedaan heeft (al zal het de 'leek' nauwelijks opvallen).
Verdict: In grote lijnen staat er een zeer aardig product, maar er zijn net teveel (kleine) zaken die de kwaliteit van deze prent niet echt ten goede komen. Toch is er voor een miniserie voor op televisie (waarvan algemeen bekend is dat het slechts om het verhaal draait, en 'randzaken' van ondergeschikt belang zijn) een bovenmatige inspanning geleverd om alles op elkaar af te stemmen. Zonder veel twijfel zou ik het als producer wel aandurven om Peter Andrikidis los te laten op een Hollywoodproductie, maar nou dwaal ik af. Grootste minpunt, die ik nog niet echt genoemd heb, vind ik de sfeer. Het verhaal speelt zich af rond 1790, maar in vrijwel niets kon ik herkennen dat we het over een verhaal hebben dat al bijna 220 jaar geleden is gebeurd. Het kwam allemaal net iets te 'modern' over, al is het ook zeker niet gemakkelijk om de juiste sfeer te creeren. Als miniserie is Mary Bryant creme de la creme, als film schiet deze prent echter op een aantal punten (veel) te kort: 3.50 (3.50)
Met dank aan Weertenaar!
Een aardige film die de meesten die van dit genre houden wel zal boeien. Wij vonden het een leuke film met soms wel enige vraagtekens maar die werden verderop in het verhaal weer beantwoord.
Een 7!
Redelijke film die niet echt tot de top van de SF zal behoren, nu niet en ook niet in de toekomst. Toch was de film ondanks mijn eerste zin, wel de moeite van bekijken waard. Alleen als je op actie zit te wachten, op confrontaties tussen mens en Alien, dan zal deze film dat niet bieden. Deze 'Arrival' heeft trouwens niets te maken met 'The arrival' The Arrival (1996) uit 1996.
Redelijke film die niet echt tot de top van de SF zal behoren, nu niet en ook niet in de toekomst. Toch was de film ondanks mijn eerste zin, wel de moeite van bekijken waard. Alleen als je op actie zit te wachten, op confrontaties tussen mens en Alien, dan zal deze film dat niet bieden. Deze 'Arrival' heeft trouwens niets te maken met 'The arrival' The Arrival (1996) uit 1996. Een 7.
Geestig kat-en-muis-spel, met een grofgebekte De Niro. Voor mij een film die na 30 jaar weinig aan kracht heeft ingeleverd. De humor is sterk, er is echt sprake van chemie tussen De Niro en Grodin én het blijft de gehele speelduur boeiend. Waar ik ook erg van kan genieten is de jaren 80' sfeer en de algehele afspiegeling van die tijd. Dat je letterlijk overal een peuk op kon steken, is toch iets wat we ons nu nog maar nauwelijks kunnen voorstellen. Een mooie 7+. Met dank aan Antonev.
De meeste meningen zijn nogal terughoudend en laag beoordelend. Vergeet een ding niet, in deze oorlog was er eigenlijk geen echt front. Men zat in een vorm van guerrilla en dat is soms dagenlang rust maar soms ook behoorlijk heftig. Vooral in bebouwing van bv de steden. En het is natuurlijk in een oorlog niet constant actie. Je ziet hier bv dat men post ontvangt, een gesprek probeert te voeren en taken verdeeld. En ja, dan gebeurd er iets wat een behoorlijke impact zal hebben op verschillende personen. Dat is voor de meeste soldaten en (ook de kijker(s)) pas interessant. De film heeft behoorlijk indruk op mij gemaakt en weer bewust laten worden van het feit dat het voor sommigen een hel is en dan te beseffen dat in veel landen nog miljoenen mijnen in de grond zitten!!!
Ondanks het maximale aan communicatie, het is grotendeels ook een interview en natuurlijk een spel om elkaar over te halen tot dit interview en het willen doorzetten, heb ik met deze film echt twee uur genoten. Hoe vooral net voor elk interview Nixon Frost zat te stangen met ongein en hoe hij inging op de vragen. Wauw, echt een prachtfilm. Maar.....je moet er wel van houden. Het is een en al interactie tussen personen maar ook de menselijke interacties kunnen zeer spannend zijn zoals deze film laat zien. Van mij een zeer ruime voldoende! Eerst een 8,5 en na beraad alsnog een 9.
Aardige film waarin de kustwacht een reddingsoperatie onderneemt tijdens een hevige storm. Deze rampenfilm is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit 1952. Ondanks dat het verloop zich gemakkelijk laat voorspellen, kijkt het wel gemakkelijk weg. omdat het er allemaal goed uit ziet en ook de cast is prima. Het einde is nogal melodramatisch.
Een uitstekende "Nordic" zoals sommigen deze films en series noemen. We hebben ons er prima mee vermaakt en de film boeit dermate dat de tijd voorbij vliegt. Soms, eerlijk toegeven, had er in bepaalde scènes iets weggeknipt kunnen worden maar dat zijn er niet zoveel dat het hinderlijk wordt. In deze film is de menselijke maat goed weergegeven en dat is iets wat ons in al dit soort films steeds weer opvalt, de achtergronden van de rollen wordt altijd goed uitgediept zodat er tussen de kijker(s) en de acteurs een band ontstaat die het verhaal aantrekkelijker maakt.
Uitstekende film en wij belonen dat met een 8!
Een prima film die geweldig is om eens een avondje aan te besteden en naderhand met een gerust hart kunnen zeggen dat je de tijd niet hebt gedood maar prima hebt besteed. Het verhaal loopt als een trein en het mooie eraan is dat het ook nog waar gebeurd is. Natuurlijk niet mooi voor de betrokkenen maar voor het waarheidsgehalte van de film. We hebben ook de remake http://www.filmvandaag.nl/f... gezien en beiden zijn vrijwel gelijk qua verhaal aan elkaar. De remake duurt wel een beetje langer (167 minuten) en is iets donkerder qua sfeer. Dit origineel scoort 0,2 hoger op IMDb dan de remake. Op Moviemeter scheelt het 0,24*. Weinig verschil dus en dat kan de kijker die allebei gezien heeft beamen.
Ondanks sommige kritieken op de site vonden wij dit een prima film met soldaat Doss, die er in onze ogen een persoonlijke moraal op na hield. Een man met karakter en idealen. Dat zie je tegenwoordig steeds minder en daarom zullen sommigen hem een laffe sukkel vinden. Volgens ons heeft de wereld meer van dit soort mensen nodig, mensen die niet achter alles en iedereen aanhollen omdat ze zelf niet durven na te denken en te handelen. De film op zich is niet echt bijzonder, in dit genre hebben wij er betere gezien qua techniek en materieel. Jammer genoeg kan een regisseur tegenwoordig kiezen uit velerlei CGI-technieken en dat gebeurt dan ook veelvuldig in de tweede helft. Daar had misschien best iets minder geweld in gepast, dat had het verhaal, dus de film geen kwaad gedaan. Toch durven wij na het kijken van "Hacksaw Ridge" een 8- als waardering mee te geven, als een totale score.
Ach,.......niet slecht en voor de jaren '50 van de vorige eeuw vonden wij het wel gaan. Het is een enigzins gedateerde film, vooral met het monster en de stad is dat duidelijk te zien. Toch wekte het niet ergernis op. Ook waren helaas veel andere zaken niet echt of leken niet echt, zoals het rijdende geheel aan auto's, de brug en wat ook opviel is dat de mensen gewoon door de straten reden terwijl het gevaar aanwezig was. Kende men in die tijd geen angst is de vraag of was men zo dom dat ze het niet zagen? Toch een voldoende voor de film en het verhaal.
Vermakelijke monsterfilm. Het is een kopie van een kopie van een kopie... van films in hetzelfde genre. Maar eens geen oerwouden, tempels of piramiden, gewoon het noorden van Noorwegen. Wat een prachtige natuur in Noorwegen. Door de helicopterview mooi in beeld gebracht. Het verhaal is een recht toe recht aan "op zoek naar de schat" verhaal. Soms spannend. Voorspelbaar maar daarom niet minder spannend! Een ruime 6+. Met dank aan "Diederik58".
Vooral omdat ik zonder enig benul begon aan deze vrij aparte titel die uiteindelijk op papier net wat interessanter klinkt dan dat het in de uitwerking is geworden. Sfeervol is de eerste stempel die ik erop kan drukken, zoals Halcyon al aangaf is de belichting af en toe bijzonder sterk (vooral bij het einde, geweldig!). Het einde is ook meteen het fijnste stuk, de rest is naar mijn beleving toch wat te passief.
Qua verhaal is het een opvallende aanpak maar het maakt voor mij weinig verschil. Er hing niet altijd de juiste sfeer, er mistte vooral wat dreiging om je als kijker op het puntje van de stoel te houden, de spanning voelde nu wat fragmentarisch aan. Daarentegen was de soundtrack wél constant erg fijn en duurt het niet te lang. Not my cup of tea...maar slecht is het allesbehalve. Een 7+ als waardering! Met dank aan jeroentjuhhhhh
Scorsese flikt het wederom een prima film hiermee neer te zetten met ook nog eens een keur van kwaliteit geleverd door acteurs en actrices van naam. Een prachtfilm om naar te kijken en een verhaal wat voldoende boeiend is om de kijker(s) gemakkelijk bij de bijna 3 uur durende film vast te houden. Echt een prima filmproductie!
Op een of andere manier kon "Inferno" mij niet echt overtuigen. Er is ruim voldoende actie aanwezig.......een simpel maar effectief verhaaltje...en genoeg spanning. Maar toch had ik meer verwacht. Hanks doet het prima als op de vlucht zijnde professor. Maar er zijn ook rollen waar het acteer niveau wel erg laag drempelig is... Omar Sy als franse milieu inspecteur was niet een al te beste rol. Toch wel een voldoende voor deze thriller met een religieus tintje. Een 6,5.
Een horror/mysterie welke meteen haar derde kant laat zien, lichte humor. Bruce Campbell mag een leuk rolletje van vader spelen die volledig in de macht is van zijn vrouw een excentrieke dame die rijk en geslaagd wil overkomen. Later zien we ze weer terug, leuke rolletjes om te zien.
Het sfeertje is meteen goed, de tijd en de plaats een privéschool zijn goed uitgekozen om deze sfeer te versterken. Al zeer snel kunnen we opmerken dat er iets vreemd is aan deze school, we krijgen een verhaal te horen dat te maken heeft met de historie van de school. Al snel blijkt er een link met onze hoofdrolspeelster te zijn. Het acteren is zeker goed om aan te zien, het is zelfs aangenaam goed. De meiden en de schooljuffers kwamen geloofwaardig over, zeker voor die tijd. De soundtrack is ook heerlijk duister en voelt de tijdssfeer en het tempo prima aan. Leuk verhaal, prima script en de regie was soms echt heerlijk door het camerawerk.
Dit was nu de vierde film die ik van deze regisseur heb gezien en ik ben wel onder de indruk door de sferen die hij kan brengen. Snel maar eens wat meer van de beste man bekijken.
7 als waardering.
Geweldig leuke komedie en ondanks de 114 minuten duurde hij geen minuut te lang!! Een 8+!
Tijdje geleden gezien en erg grappig nu en dan. Ook bij tijd en wijle spannend, t'is toch ook een avonturenfilm. Het is een heel andere wereld dan de onze en dat stimuleert de fantasie. Fantasie die je als je ouder wordt eigenlijk niet opzij moet schuiven. Daarom adviseer ik een ieder, minimaal éénmaal per maand zoiets te bekijken. Er zijn films genoeg die eraan voldoen. Een mooie 7+ als onze waardering.
Gewoon een avonturenfilm voor jong en oud. Een 6,5 als waardering van ons filmcluppie.
Een film die bracht wat we verwachten maar meer ook niet. Het is soms erg ongeloofwaardig maar dat kan de kijker natuurlijk ook verwachten. Dat is wat soms ongeloofwaardig is in actiefilms, als jij hetzelfde probeert met hetzelfde scala aan mogelijkheden, mislukt jou de missie maar Reach trekt er nog een streepje extra bij. Toch een voldoende als waardering, slecht kan je het ook niet noemen, gewoon 13 in een dozijn. Een 6+.
Volgens de kijkers op IMDb van de film uit 1971 en deze uit 2016, is het verschil in hun waardering 0,2. Namelijk 7,6 en 7,4. En aangezien wij de oudere niet gezien hebben hoeven wij niet te vergelijken gelukkig. Deze 'nieuwe' is echt boeiend en er heerst een donkere sfeer. Een onderdrukkende oudere heer die het inwonende jongere gezin psychisch onderdrukt en omdat deze dat niet beseffen, gaan ze erin mee met gruwelijke gevolgen voor hen! Prachtserie met een uitstekende opbouw. Wij hebben deze serie met een 8,5 gewaardeerd.
Een aardige film die geschikt is voor de hele familie, dus voor jong en oud.
De film is een prima voorbeeld van dit genre, duister, mysterieus en spannend! Toen we eraan begonnen waren de verwachtingen niet al te hoog gespannen maar naarmate de film vorderde nam de onderhuidse spanning toe. De omgeving leent zich ook prima voor dit verhaal: "dodenopslag". Een ruime 7+.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series