Recensie 'I Came By'

Witteboordencriminaliteit

Recensie 'I Came By'

Toby (George MacKay) en Jay (Percelle Ascott), twee twintigers, maken een statement tegen de hogere en soms minzaam neerbuigende sociale klasse. Ze breken in in huizen om een graffiti boodschap achter te laten op de muren. Als Jay besluit dat het genoeg is geweest, mede omdat ze op deze manier niet voor maatschappelijke verandering zullen zorgen, staat Toby er alleen voor. Hij staat op het punt het huis van een voormalig rechter (Hugh Bonneville) te vandaliseren als hij erachter komt dat deze man eerder een psychopaat is dan iemand van klasse. Toby's leven staat op het spel en niemand weet waar hij is.

I Came By (2022) is geregisseerd door Babak Anvari, de man die tot nu toe voornamelijk horrorfilms maakte waaronder Under the Shadow (2016) en Wounds (2019). Met deze cast en zijn ervaring verwacht je een film waarbij je toch wel even op het puntje van je stoel zit, maar het valt tegen. Helaas zijn zowel de verhaallijn als de montage teleurstellend en is er een gemis aan verrassingselementen. Van een moderne productie zou je een minder afgezaagd plot mogen verwachten. Scènes waarin personages zichzelf in gevaar brengen door volstrekt onlogische en dus onwaarschijnlijke acties te ondernemen, deden het nog goed in de tijd van Hitchcock en in oude detectiveseries. Nu getuigen deze van een snel in elkaar gezet en weinig verrassend plot.

Beroep op de kijker

Deze thriller heeft genoeg goede technische aspecten om de sfeer erin te houden zoals het kleurenpalet, de belichting en het geluid en toch blijft de spanning veelal uit. Daarnaast speelt een redelijk deel van het verhaal zich af in afwezigheid van de camera, waarschijnlijk om een beroep te doen op de fantasie van de kijker. Dit is een gepast concept voor een verhaal dat je aan het denken zet, maar voegt niets toe aan een film die je de volgende dag al vergeten bent.

Tegenstrijdigheid

Babak schreef het scenario met Namsi Khan en hoewel het een origineel idee is om jongeren te volgen die inbreken in de hoop een sociale boodschap de wereld in te brengen, zijn de karakters niet goed genoeg ontwikkeld om dit daadwerkelijk te doen geloven. Wat werkelijk de motivatie van Toby en Jay is, anders dan opstandigheid en verveling, blijft onduidelijk. Bovendien heeft het er geen schijn van dat de jongens in hun eigen manier van leven enige doeltreffende actie ter verbetering van de maatschappij ondernemen.

Realistische weerspiegeling

Wat wel bijzonder is aan deze film, is de reële weergave van de hedendaagse doorsnede van de Britse klassenmaatschappij, zoals de rechter die vanwege zijn privéschool achtergrond, van de maatschappij ruimschoots de ruimte krijgt zich verheven boven alles en iedereen te voelen en aldus te handelen. Tegenhangers zijn een hardwerkende alleenstaande moeder (Kelly Macdonald) wiens leven bepaald niet voor de wind gaat, een streng Indiaas gezin dat zich zorgen maakt over het aanzien van hun familie, een zwarte jongen die maar al te goed weet dat hij in de ogen van de politie al bij voorbaat schuldig is en ten slotte de politie zelf, die vanwege het klassensysteem door hun eigen leiding geremd wordt hun werk goed te doen. I Came by brengt niets nieuws, maar houdt je even van de straat als je er met matige verwachtingen aan begint.

2.5 / 5

I Came By is nu te zien op:

Trailer 'I Came By'