Recensie 'The Estate'

Aasgieren: The movie

Recensie 'The Estate'

Macey en Savanna zijn twee zussen van middelbare leeftijd die het grootste deel van hun leven samen hebben doorgebracht. Ze groeiden samen op, bleven later allebei vaak bij hun moeder over de vloer komen en runnen nu samen een koffiehuis. En nu zitten ze ook samen in de problemen: ze dreigen namelijk failliet te gaan. De oplossing dient zich aan in ongebruikelijke vorm, maar vereist wel wat opofferingsgezindheid van beide dames.

We hebben het hier over The Estate (2022), de nieuwste tragische komedie van regisseur Dean Craig. Zijn film begint met swingende muziek en een animatie die wat doet denken aan de tekeningen van Blond Amsterdam, maar dan nog iets lelijker. In dit korte animatiefilmpje wordt een context geschetst: we zien de twee zussen in hun koffietent aan het werk, leren iets over de familie-omstandigheden en de geldzorgen. Macey en Savanna zijn dan wel zussen, maar eigenlijk lijken ze helemaal niet op elkaar. Ze delen enkel hun zorgen om geld, die bij Macey gebaseerd zijn op een onfortuinlijke situatie met haar geliefde en bij Savanna vooral op hebzucht.

Eyes on the prize

Als de twee te horen krijgen dat hun tante Hilda, de niet bepaald geliefde zus van hun moeder, op sterven ligt, reageren ze amper. Een sterke band hadden ze nooit met haar en eerlijk gezegd vinden ze haar nogal onuitstaanbaar. Totdat Savanna zich realiseert dat Hilda een fortuin in handen heeft, en dat ze geen kinderen heeft naar wie haar erfenis zal gaan. Ze ziet in haar doodzieke tante de oplossing voor haar geldproblemen en sleurt haar zus Macey aan haar haren mee: ze zullen (nee, móeten) hun band met Hilda herstellen.

Harde concurrentie

Ze blijken niet de enige te zijn met dat plan. Aangekomen bij Hilda, ontdekken ze dat er nog meer aasgieren zijn neergestreken in de gigantische villa. Hun nicht, haar man en hun neef hebben allemaal een eigen methode om tante Hilda naar het hof te maken, met wisselend succes. Niks gaat hen daarbij te ver, dat blijkt al snel. Denk aan glashard liegen, vergiftiging, alcoholmisbruik, geforceerde aanranding en fysiek onderling geweld.

Dat neemt de personages nou niet bepaald voor je in. Ze zijn allemaal stomvervelend en achterbaks en je gunt als kijker al snel niemand meer iets. Alleen tante Hilda verdient misschien nog wat sympathie: zij is ook ontzettend onaangenaam tegen iedereen, maar ze is tenminste wel eerlijk, ziek bovendien en heeft hier ook allemaal niet om gevraagd. De cast, die bestaat uit Toni Collette, Anna Faris, Kathleen Turner, David Duchovny en Rosemarie DeWitt, doet het niet slecht, maar met een beroerd scenario met verwerpelijke, amorele personages komt goed acteerwerk niet uit de verf.

Onsympathiek en saai

Wat de bedoeling van Craig met deze film is, lijkt een groot raadsel. De vreselijke personages doen alleen maar vreselijke dingen, manipuleren elkaar voor hun eigen gewin, zijn respectloos over seks en over oude mensen en daarnaast zit de film vol met ontzettend saaie stereotyperingen over mannen en vrouwen. De grappen die gemaakt worden, zijn mijlenver verwijderd van het concept 'grappig', de conclusie is betekenisloos, en na anderhalf uur (die aanvoelde als drie uur) is het eindelijk klaar. Vanaf dat moment ben je het oppervlakkige plot gelukkig vrij snel vergeten.

1 / 5
The Estate is vanaf 16 februari te zien op Pathé Thuis.

Trailer 'The Estate'