Recensie 'She Said'

Machtsmisbruik, angstcultuur en dappere vrouwen

Recensie 'She Said'

Op 5 oktober 2017 verscheen het artikel "Harvey Weinstein Paid Off Sexual Harassment Accusers for Decades" in The New York Times. Het stuk deed enorm veel stof opwaaien en leidde ertoe dat nog veel meer vrouwen zich uitspraken over seksueel geweld in de filmwereld. De onthullingen waren grote drijfveren voor de wereldwijde #metoo-beweging en hebben voorgoed iets veranderd.

Het artikel werd geschreven door Megan Twohey en Jodi Kantor, na een periode van maandenlang zenuwslopend onderzoek. In die maanden hielden ze zorgvuldig hun hele proces bij en twee jaar later verscheen het boek She Said: Breaking the Sexual Harassment Story That Helped Ignite a Movement. In dat boek worden we meegenomen in het ingewikkelde journalistieke werk dat de twee deden om het ware verhaal naar de oppervlakte te krijgen, en het is nu verfilmd door Maria Schrader met Carey Mulligan en Zoe Kazan in de hoofdrollen.

Newsroom-drama

Schraders film is geen documentaire over journalistiek, maar een soort gefictionaliseerde variant die prima werkt als trage maar boeiende dramafilm. Het is een waargebeurd verhaal, maar alle personages zijn continu goed gekleed en netjes gekapt en de boel wordt begeleid door indringende pianomuziek op de juiste momenten. Dat is best vreemd, omdat het thema zo gevoelig is en juist over de filmwereld gaat, maar het zorgt er ook voor dat je helemaal wordt meegenomen in het onderzoek van de twee vrouwen.

Voor dat laatste is dan ook weinig nodig: iedere kijker begint met enige voorkennis aan de film, er wordt overtuigend geacteerd en de verhalen zijn zo schrijnend, verdrietig en vernietigend dat geen mens met een hart er niet door geraakt zal worden. De lezers van het boek van de journalisten zullen weinig nieuws ontdekken in de verfilming, maar voor wie iets minder bekend is met de materie, bevat de film alsnog talloze schokkende onthullingen.

Rustig maar verontrustend

Toch is She Said (2022) geen spektakelstuk waarin het publiek bij de les wordt gehouden met om het kwartier een ongekend schandaal of iets anders om je over op te winden. De ontdekkingen gaan gestaag en het onderwerp wordt erg serieus genomen. Schrader koos ervoor om letterlijke citaten en opnames uit het echte onderzoek te gebruiken in de film en besloot daarnaast om veel beelden van hotellobby's, lange gangen en chique kamers te gebruiken. Hoe verder we in de film zijn, hoe grimmiger die beelden worden. Dit zijn niet zomaar ruimtes, maar crime scenes waar tientallen jonge vrouwen slachtoffer zijn geworden van een vreselijke man die zijn handen niet thuis kon houden.

She Said is een verdrietige maar strijdbare film en een ode aan alle vrouwen die hebben meegewerkt aan het onderzoek, en ook aan alle vrouwen die zich nog niet konden of durfden uit te spreken. In de film wordt goed duidelijk hoe machteloos de positie van veel vrouwen was en hoe dapper het is dat sommigen toch zoveel op het spel wilden zetten. Ondanks het feit dat sommige onderdelen van She Said wat gedramatiseerd aanvoelen, wordt de ernst van de zaak goed overgebracht. De film zal waarschijnlijk niet zo'n opschudding veroorzaken als het boek, en zeker niet als het onderzoek zelf, maar het is er wel eentje die een blijvende indruk achterlaat.

3.5 / 5

She Said is sinds kort te zien op:

Pathé Thuis