Recensie 'Devotion'

Dappere piloot in barre tijden

Recensie 'Devotion'

Jesse Brown (Jonathan Majors) was de eerste zwarte vliegenier die de basisopleiding van de marine voltooide in de geschiedenis van de Amerikaanse luchtmacht. Ten tijde van de jaren 50 was hij samen met zijn vriend Tom Hudner (Glen Powell), zijn wingman, één van de beste piloten die meevocht in de Koreaanse oorlog. Een waargebeurd verhaal dat maar bij weinigen bekend is. Devotion (2022) wil daar verandering in brengen.

Boek als basis

De vader van regisseur J.D. Dillard was zelf een zwarte piloot die deel uitmaakte van de Blue Angels, een elite-eenheid van piloten. Hij groeide op met de verhalen van zijn vader en bracht veel tijd van zijn tienerjaren door op de luchtmachtbasis. Hij kent het geluid van de vliegtuigen en de geur van kerosine. De film is gebaseerd op het boek van Adam Makos. De inspiratie voor het boek kwam van zijn opa, die ook als piloot had gediend. Het was echter Powell die het boek van Makos had gelezen en probeerde om de rechten te krijgen. Het project lag al bij een andere producent maar Powell overtuigde hem toch om de rechten aan hem te verkopen. Al snel kwam het bij een producent terecht die ook Dillard aan boord haalde en de rest is geschiedenis.

De ontmoeting tussen de twee mannen is de opening van de film. Als Tom de kleedkamer binnenwandelt, hoort hij Jesse praten. Tom, die op dat moment niet weet tegen wie of wat hij het heeft, loopt verder en ziet dan Jesse. Er is verder niemand. De teksten die Jesse zojuist uitsprak, blijken cruciaal te zijn voor het verdere verloop van de film. Ondanks hun verschillende karakters en achtergronden, ontstaat er al snel een vriendschap. Tom leert zijn vrouw Daisy (Christina Jackson) en zijn dochter kennen. Jesse heeft in de jaren 50 te maken met racisme en dat bepaalt voor een groot gedeelte zijn leven en werk. Moedig als hij is, zet hij door en wordt samen met Tom een van de beste piloten van de Amerikaanse luchtmacht. Zijn vrouw Daisy en dochter vormen zijn anker en thuisbasis.

De film wil ook meer aandacht voor de Koreaanse oorlog, die toch bij veel mensen onbekend is. Een conflict tussen Noord en Zuid-Korea dat speelde tussen 1950 en 1953. Noord-Korea werd gesteund door China en de Sovjet-Unie en Zuid-Korea door de Verenigde Naties onder leiding van de Verenigde Staten. Officieel wordt het gezien als een direct gevolg van de Koude Oorlog.

Gebrek aan pit

Verwacht geen Top Gun (1986) of Midway (2019) maar een sober vertelde biopic, die voor de verandering eens niet opvalt door overdreven patriottisme, machismo of sentiment. Dat is ook wel eens lekker. Dat gezegd hebbende, de film mist wel iets. Of het nu het verhaal is of een gebrek aan actie, er had best wel iets meer pit in gemogen. De sfeer en het verhaal zijn echt jaren 50 en goed getroffen, het acteerwerk is meer dan degelijk en de beelden op zijn tijd adembenemend. Toch zorgt het trage tempo en de lange speelduur voor wat ongeduld. In de aftiteling zien we foto's voorbijkomen van Jesse en Tom, zijn vrouw Daisy en dochter. Tom heeft zijn verdere leven vooral besteed om het verhaal van Jesse Brown, zijn beste vriend, levend te houden.

3 / 5

Trailer 'Devotion'

Beeld: Still 'Devotion' via Filmdepot