Recensie 'Uncle Frank'

Kies zelf wie je bent

Recensie 'Uncle Frank'
1 december 2020 om 16:54

"Word je de persoon die je zelf wil zijn of volg je braaf de verwachtingspatronen van de omgeving?" Met deze vraag legt oom Frank de kern van de film bloot. Waar Uncle Frank (2020) namelijk in eerste instantie een coming of age drama of road movie lijkt te zijn, ligt de focus van de film meer bij identiteit en de moeilijkheden wanneer één van de assen niet de verwachtingspatronen van de omgeving weerspiegelen.

Afwijkende as

Uncle Frank begint vanuit het perspectief van Beth. Ze is opgegroeid in het gelovige zuiden van Amerika en heeft een sterke fascinatie voor haar oom, omdat hij net zoals zij een outsider is in de familie. Frank is dan ook degene die haar adviseert haar eigen pad te kiezen. Jaren later ontdekt de naïeve Beth pas dat haar oom niet binnen het plaatje van haar familie past, omdat hij homoseksueel is. Op dat moment start de film echt, aangezien de kijker de worsteling van oom Frank met zijn geaardheid te zien krijgt. De film speelt zich namelijk af in de jaren zeventig, een tijd waarin er sprake was van minder acceptatie dan nu (hoewel dat in de huidige maatschappij afhankelijk blijft van de omgeving). De sfeer van de jaren zeventig wordt mooi neergezet door het gebruik van onverzadigde bruin, geel en groentinten in de mise-en-scène en de film tone.

Spot the celebrity

Het gebrek aan acceptatie en de psychische klachten die oom Frank daardoor ervaart, worden op overtuigende wijze overgebracht aan de kijker door het spel van acteur Paul Bettany, onder andere bekend als J.A.R.V.I.S. en Vision van de Marvel-films. Naast Bettany doen er nog verschillende andere bekende gezichten in deze film mee. De rol van Beth wordt vertolkt door Sophia Lillis, die haar doorbraak had in de It-films. Ook de rol van de partner van oom Frank wordt niet vertolkt door een onbekende, namelijk Peter Macdissi, bekend van Six Feet Under (2001–2005). Hier ligt meteen de link met de regisseur, aangezien de film geschreven en geregisseerd is door Alan Ball. Ball is onder andere de bedenker van de bekende series Six Feet Under en True Blood (2008–2014), maar schreef ook het script van de film American Beauty (1999).

Mate van afkeer

Een memorabel moment uit de film is de discussie tussen oom Frank en zijn partner Wally. Wally wil graag voorgesteld worden aan de familie van Frank. Frank vindt deze vraag hypocriet van Wally, aangezien Frank ook niet is voorgesteld aan zijn familie. Wally beargumenteert dat hij Arabisch is en dat hij vermoord zou kunnen worden, terwijl Frank's Amerikaanse familie waarschijnlijk alleen aan het idee moet wennen. Deze discussie is opvallend, omdat Wally eigenlijk precies zou moeten begrijpen waarom Frank hem niet wil introduceren, maar dit niet het geval is omdat Wally door zijn andere culturele achtergrond een gematigder beeld heeft van de westerse wereld. Echter, door middel van flashbacks van de jeugd van Frank en uitspraken van familieleden wordt pijnlijk duidelijk dat dit beeld niet klopt. Ondanks de terugkerende afkeer, kan er wel gesproken worden van een feel good eind bij deze film. Natuurlijk is het heel prettig voor de kijker om het verhaal niet te eindigen bij het doorlopende lijden van een personage. Helaas is dit niet altijd het geval in de realiteit en dat is iets waarbij we stil moeten blijven staan.

4 / 5

Uncle Frank is nu te zien op:

Prime Video