Recensie 'Pieces of a Woman'

Een prille piek

Recensie 'Pieces of a Woman'
21 januari 2021 om 14:42

Een thuisbevalling waarvan we in de filmtrailer al zagen dat deze niet goed afloopt en de deprimerende nasleep daarvan; niet exact een aantrekkelijk verhaal om de kijker mee te lokken. Toch is Pieces of a Woman (2020) een veelbesproken film. Wat maakt deze film dan zo populair?

Martha (Vanessa Kirby) en Sean (Shia LaBeouf) hebben gekozen voor een thuisbevalling, maar op het laatste moment loopt het anders dan verwacht. De door hen gekozen verloskundige is verhinderd en wordt vervangen door verloskundige Eva (Molly Parker). Dan slaat het noodlot toe, vlak na de geboorte overlijdt hun dochter. Martha en Sean zoeken een manier om met hun verdriet om te gaan. Langzaamaan wordt duidelijk dat er voor de wat onbeholpen Sean geen plaats meer is in het leven van de onverschillig en hard geworden Martha. Ook Martha's moeder, Elizabeth (Ellen Burstyn), zoekt een manier om het verlies van haar kleindochter te verwerken en denkt dit te kunnen doen door Eva voor het gerecht te dagen.

De kijker als voyeur

Vrijwel direct na het begin van de film komen we terecht in een dertig minuten lange bevallingsscène. De kijker wordt niets bespaard. Tot in detail en zeer grafisch zien wij wat de twee hoofdpersonages doormaken. Mede door de sterke vertolking van Kirby, is dit een enigszins ongemakkelijke scène voor de kijker; je hoort er eigenlijk niet bij te zijn. Kirby viel in september al in de prijzen op het filmfestival van Venetië en maakt goede kans op een Oscarnominatie. Ook Parker valt op: op subtiele wijze weet zij binnen enkele seconden haar mimiek te veranderen van opluchting naar twijfel en dan naar gealarmeerd. Oscarwinnares Burstyn heeft geen grote rol, maar haar bijdrage is zeker memorabel en awardwaardig. Mocht dit haar een Oscarnominatie opleveren dan zal zij hiermee de oudst genomineerde actrice ooit worden. Hoewel LaBeoufs vertolking niet slecht is, valt het in het niet vergeleken met de rest van de cast.

Twee goede ideeën, één film

Omdat deze film op een hoogtepunt begint, verwacht je misschien een grote plottwist, maar die blijft uit. In plaats daarvan vervalt de film na de bevalling in een traag en langdradig verhaal, zonder aanloop naar een ontknoping. Het contrast tussen het begin en het einde van de film is enorm; van een intieme bevalling in de slaapkamer naar een rechtbankdrama. Het hadden zomaar twee films kunnen zijn. Beide onderwerpen zijn slechts oppervlakkig uitgewerkt. We krijgen geen diep inzicht in hoe het stel omgaat met hun verlies en ook de rechtbankscènes verlopen zonder juridische diepgang of spanning. Naast deze twee onderwerpen zijn er diverse subplots in de film gebracht die teleurstellend genoeg uiteindelijk geen of weinig aansluiting vinden bij het hoofdplot.

Pieces of a Woman is niet het type film waarbij je comfortabel met je snacks op de bank gaat zitten, zeker het eerste halfuur niet, maar voor wie benieuwd is naar de eerste Engelstalige film van regisseur Kornél Mundruczó (White God, Johanna) of benieuwd is geraakt naar de bijzondere acteerprestaties, is dit een film om naar te kijken. Het is misschien wel de cast die deze film overeind houdt en populair maakt. Voor degenen met een Netflix-abonnement is er weinig te verliezen, maar let wel: dit is absoluut geen feelgood-film!

2.5 / 5

Pieces of a Woman is nu te zien op:

Beeld: Still 'Pieces of a Woman' via Benjamin Loeb / Netflix