Recensie 'The Fisherman's Diary'

Vissen naar educatie

Recensie 'The Fisherman's Diary'
8 april 2021 om 14:58

De twaalfjarige Ekah (Faith Fidel) droomt ervan naar school te gaan, maar in het conservatieve vissersdorpje waar zij samen met haar vader Solomon (Kang Quintus) woont, is scholing voor vrouwen absoluut uit den boze. Ook Solomon denkt hier niet anders over, een man moet immers het gezag over het gezin hebben en houden. Ekah vindt heimelijk steun bij de plaatselijke schooljuf BihBih (Damarise Ndamo), maar als Solomon hierachter komt is het dorp te klein.

Door flashbacks maken we kennis met Ekah's moeder die onlangs overleden is. We zien dat zij Solomon vertelt dat zij naar school wil om het gezin in de toekomst meer stabiliteit te kunnen bieden. Vanaf het moment dat zij dit daadwerkelijk doet, verandert haar karakter en ondermijnt zij Solomons gezag waardoor het stel uit elkaar groeit. Solomon geeft haar scholing hier de schuld van. Hij wil zijn dochter niet op dezelfde manier verliezen en doet er alles aan om haar ongeschoold te houden.

Sfeer en sentiment

Hoewel Solomon op papier de ultieme gemenerik lijkt, wordt de nadruk gelegd op zijn goedheid; de manier waarop hij in eerste instantie met zijn dochter omgaat, hoe hij voor haar zorgt en hun hechte band zijn punten waaraan veel aandacht wordt besteed. Des te ingrijpender het is voor de kijker als hij zijn dochter de rug toekeert. Het verhaal wordt al snel na de start heftig en de beelden zijn af en toe schokkend. De onderdrukking waaraan Ekah wordt onderworpen, wordt op realistische wijze vertolkt door de talentvolle jonge actrice Fidel. Zowel de stock-shots als de leidende beelden zijn rauw, lijken onbewerkt en daardoor erg geloofwaardig. Bereid je wel voor op een lange zit van meer dan twee uur, helaas met redelijk wat langdradige scènes. Voor de muziek in deze film zijn maar liefst negen artiesten verantwoordelijk. Dat zijn er heel wat. Waarschijnlijk is dat ook een reden voor de zeer fragmentarische muziek. De liedjes hebben misschien wel toepasselijke teksten, maar de muziek zelf haalt je af en toe uit de sfeer van de scène. Jammer genoeg laat de film de kijker achter met meerdere onbeantwoorde vragen, daaronder vragen die al in de eerste scènes bij de kijker opkomen.

The Fisherman's Diary (2020), geregisseerd door Enah Johnscott, is de eerste Kameroense film die op Netflix te zien is. De film won internationale prijzen en werd bovendien ingezonden als kanshebber voor de Oscar voor de beste internationale film. Helaas kwam het niet tot een nominatie.

De subjectiviteit van denkwijzen

The Fisherman's Diary laat ons zien dat veel getalenteerden in de wereld de kans niet krijgen zich te ontwikkelen, hetzij door armoede, hetzij door diepgewortelde culturele normen en waarden of andere beperkende omstandigheden. Het is niet vreemd dat inwoners van een vissersdorp geen hoge dunk hebben van westerse scholing. Zij maken tenslotte deel uit van een gemeenschap waarin men het bestaan verdient door middel van ambachtelijke beroepen. Voor wie geen duidelijk beeld heeft van de mogelijke voordelen die een opleiding biedt, lijkt het oplossen van een wiskundesom niet van direct belang. Net als de vader van Ekah heeft men in de westerse maatschappij tot op de dag van vandaag de neiging een vijandige houding aan te nemen tegen het onbekende. De film geeft ons dus niet alleen inzicht in een andere cultuur, maar ook de kans om te reflecteren op onze eigen denkwijzen.

2.5 / 5

The Fisherman's Diary is nu te zien op:

Beeld: Still 'The Fisherman's Diary' via