Recensie 'Charlatan'

Wonderkruid of onkruid?

Recensie 'Charlatan'
7 september 2021 om 15:35

Jan Mikolášek (Josef Trojan, Ivan Trojan) is een uiterst altruïstische alternatief genezer die zijn patiënten diagnosticeert door hun urine tegen het licht te bestuderen. Dagelijks staan er kilometers lange rijen voor zijn praktijk, wachtend op zijn hulp. Charlatan of niet, duizenden mensen claimen door hem te zijn genezen. Ondertussen zoekt de vijandige communistische regering een manier om Jan te stoppen en Jan probeert met man en macht zijn 'gebreken' voor hen te verbergen.

Al op jonge leeftijd ontdekt Mikolášek de krachten van natuurlijke kruiden als hij met zijn mengsels voorkomt dat zijn zusjes' been wordt geamputeerd. Hij weet de plaatselijke alternatief genezer te overtuigen hem als student aan te nemen, zo leert hij de kneepjes van het vak en behandelt hij jong en oud, arm en rijk. Ook de president van Tsjechoslowakije, Antonín Zápotocky, door wie hij beschermd wordt, is patiënt van hem. Als Zápotocky komt te overlijden, staat Mikolášeks succes, zijn onorthodoxe manier van handelen en zijn affaire met zijn mannelijke assistent František Palko (Juraj Loj), ongefilterd lijnrecht tegenover de normen van de communistische regering. Het moment dat de regering de genezer en zijn praktijken zal stoppen, komt steeds dichterbij en zo belangrijk als hij zijn patiënten ooit vond, zo belangrijk blijkt Mikolášek zichzelf te vinden nu hij zijn eigen bestaan moet redden.

Het verhaal gaat heen en weer tussen Mikolášeks tienerjaren, deels tijdens de Eerste Wereldoorlog, en Mikolášek in de huidige tijd net na de Tweede Wereldoorlog. De beelden uit het verleden zijn helder, kleurrijk en sfeervol, terwijl de beelden van het heden de huidige toestanden weerspiegelen met een grijzig kleurenpalet en grimmige sfeer. Wie sterke gelijkenissen denkt te zien tussen de twee acteurs heeft het juist, want de rollen worden vervuld door vader en zoon.

Het doel voor ogen

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Mikolášek gedwongen te kiezen een vriend dood te schieten of zelf doodgeschoten te worden. Hij koos voor optie één, een beslissing die de rest van zijn levensweg zal bepalen. Hij probeert deze keuze te rechtvaardigen door te bewijzen dat zijn leven meer waard is dan dat van zijn kameraad, een terugkerend thema. Zo behandelt hij tijdens de Tweede Wereldoorlog nazi's; hij kan op deze wijze zijn patiënten blijven helpen en zichzelf blijven verrijken. Zijn handelingen deugen niet, maar 'heiligen zijn doelen' wel. De film lijkt ons dan ook te willen waarschuwen voor dit credo.

Artistieke vrijheid

Regisseur Angnieszka Holland (Europa Europa (1990)) koos ervoor veel thema's te behandelen: Mikolášeks gevecht met zichzelf, zijn bijzondere gave, de wreedheid van de autoriteiten en homoseksualiteit in een tijd waarin dit onoorbaar was. Stuk voor stuk interessant, maar de film mist focus, het blijft allemaal oppervlakkig en het maakt de kijker ook niet benieuwd naar zijn leven. Een sterker punt in deze film is het acteren. Hoewel het hoofdpersonage een complex karakter heeft, enerzijds belangeloos en anderzijds een narcist pur sang, kost het de kijker geen moeite zich voor te stellen dat hij daadwerkelijk bestaan heeft. Hetzelfde geldt voor het karakter van Palko. Het is een op waarheid geïnspireerd verhaal, maar het subplot van hun affaire is een vrije interpretatie van de schrijvers.

Charlatan (2020) is een goed geacteerde film over het leven van een bijzondere en controversiële man, de film is niet exceptioneel of onvergetelijk, maar zeker een voldoende waard.

3 / 5

Charlatan is nu te zien op: