Recensie 'Munich: The Edge of War'

Geschiedenis hoeft niet saai te zijn

Recensie 'Munich: The Edge of War'

Hoe zorg je ervoor dat je van een stuk geschiedenis, waarvan de afloop al bekend is, toch een spannende film maakt? Voor die taak stond regisseur Christian Schwochow toen hij aan Munich: The Edge of War (2021) begon. De film is gebaseerd op het boek van schrijver Robert Harris, die het in 2017 schreef.

De film speelt zich af in 1938 en Europa staat aan de vooravond van een oorlog. Adolf Hitler (Ulrich Matthes) bereidt zich voor op een invasie in Sudetenland – een gedeelte van het voormalige Tsjecho-Slowakije – en de Britse premier Neville Chamberlain (Jeremy Irons) en zijn regering zoeken naar een vreedzame oplossing. Brits ambtenaar Hugh Legat (George MacKay) en Duits diplomaat Paul von Hartman (Jannis Niewöhner) reizen naar München voor een spoedconferentie. De twee voormalige vrienden die elkaar kennen van hun tijd op de universiteit van Oxford, komen in een web van politieke intriges terecht en worden onbedoeld ingezet als spion. Het is een gevaarlijk spel. Zijn ze in staat om een oorlog af te wenden terwijl de hele wereld toekijkt?

De eerste barstjes en contouren worden zichtbaar

De film opent in 1932 als Hugh en Paul samen aan Oxford studeren. Ze zijn duidelijk aangeschoten en hebben het erg naar hun zin. Er is nog geen sprake van enige rivaliteit of meningsverschillen over politiek of een aanstaande oorlog. Dan springt de film naar 1938 en zijn de eerste contouren van Adolf Hitler, die Europa wil veroveren en de Joden wil deporteren, zichtbaar. De vrienden komen tegenover elkaar te staan en gaan ieder hun weg. De een in Londen en de ander in München.

Deze geschiedenis is misschien niet voor iedereen bekend, maar zelfs al je er wel bekend mee bent is het een spannende en boeiende film. Harris maakte er een thriller van door fictieve personages toe te voegen die het verhaal de nodige vaart en spanning meegeven. Al zijn ze wel gebaseerd op echte personen. Door de focus te verleggen op de twee vrienden die een belangrijke spil in het web zijn, krijgt het automatisch een thriller-element. Ondanks dat MacKay – uitstekend in die andere oorlogsfilm 1917 (2019) – en Niewöhner prima in hun rollen zijn, is het Irons die de show steelt. Met zijn markante stemgeluid, zijn deftige Engelse uitspraak en zijn gelijkenis met de echte Chamberlain, is hij de volle speelduur een feest om naar te kijken.

Uitwerking van de karakters

Schwochow laat goed zien hoe de vrienden eerst tegenover elkaar staan maar elkaar later ook weer vinden en uiteindelijk hetzelfde doel nastreven. In een scène waarin ze elkaar voor het eerst sinds jaren weer ontmoeten, zie je mooi hoe de vrienden elkaar, hun vrouwen en hun leven kennen en herkennen. Op de vraag aan Hugh hoe het met zijn huwelijk is, antwoordt hij eerst ontwijkend waarna Paul zelf invult dat zij hem waarschijnlijk afstandelijk, koel en gesloten vindt.

Er is veel aandacht besteed aan het tijdsbeeld, de aankleding en de details. De score stuwt het verhaal en geeft net die extra spanning mee. Je zou kunnen stellen dat Munich: The Edge of War een geschiedenisles en thriller ineen is. De vraag of Chamberlain met zijn diplomatie de juiste keuze heeft gemaakt, moet je zelf invullen, maar de epiloog geeft het antwoord eigenlijk al een beetje weg.

4 / 5

Munich: The Edge of War is nu te zien op:

Trailer 'Munich: The Edge of War'