Recensie 'Die Wannsee Konferenz'

Genocide aan de vergadertafel

Recensie 'Die Wannsee Konferenz'

Een film baseren op de notulen van een vergadering, dat zal maar weinig mensen interessant doen voorkomen. Toch is dat waar regisseur Matti Geschonneck voor ging in zijn nieuwe film, die draait om de beruchte, geschiedenis-veranderende Wannsee-conferentie in 1942. Alle bewijzen van de samenkomst werden tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers vernietigd, maar één kopietje bleef bewaard. Dankzij dat verslag weten we wat voor gruwelijke plannen er in 1942 aan de Wannsee besproken werden.

De zorgvuldig bewaarde notulen werden door Paul Mommertz en Magnus Vattrodt verwerkt tot een ijzersterk scenario. De mannen rond de vergadertafel worden gespeeld door Fabian Busch, Jakob Diehl, Philipp Hochmair, Godehard Giese, Maximilian Brückner en Matthias Bundschuh. Die doen dat allemaal overtuigend, en daarbij staat de film esthetisch als een huis. De setting, het decor en de kostuums zijn allemaal grijs en kil en vormen een sterk geheel. Dat is precies de uitstraling die de hoofdpersonages wensen en dat weet cinematograaf Theo Bierkens goed naar het witte doek te brengen. De boel ziet er strak uit en blijft eenvoudig, want het draait hier vooral om de inhoud. En die contrasteert nogal met de cleane uitstraling van de film.

Mantel van charisma

Die inhoud bestaat hoofdzakelijk uit een onderwerp waar niet graag over gesproken wordt, en waar ook de hoofdpersonen van de film bijzonder lang omheen blijven draaien. Aan de vergadertafel in de villa aan het water wordt namelijk haarfijn gepland hoe het grote hoofdpijndossier van nazi-Duitsland opgelost zal worden. Reinhard Heydrich presenteert aan zijn minderen het antwoord op het "Jodenvraagstuk" en zet in zorgvuldige stappen een efficiënte genocide uiteen.

Dat klinkt gruwelijk, en dat is het ook. Als kijker weet je vantevoren hoe Heydrichs plan voor systematische massamoord uit zal pakken, en dat maakt het kijken van de film een vervreemdende ervaring. Die Wannsee Konferenz (2022) laat goed zien hoe de nazileiders met een hoop charisma, overredingskracht en onverholen dreigementen de machtigste figuren aan hun kant kregen, ook de mannen die met een gewetensvolle twijfel aan de vergadertaal verschenen.

Toneel

Omdat het om een vergadering draait, speelt het grootste deel van de film zich af in dezelfde ruimte en draait het hele narratief om de dialogen. Daardoor heeft Die Wannsee Konferenz eigenlijk wat weg van een toneelstuk, ook omdat er maar weinig wordt geknipt en de acteurs allemaal duidelijk articuleren en netjes hun zinnen afmaken, zelfs als ze met elkaar in discussie gaan. Zo zal dat natuurlijk niet gegaan zijn, in de echte vergadering, maar ruzie neem je nou eenmaal niet op in de notulen. Daardoor zit er toch een gefictionaliseerd laagje in deze 'waargebeurde' historische film. We zullen nooit weten of het die middag aan de Wannsee echt allemaal zo is gelopen.

Die Wannsee Konferenz is een leerzame, degelijke film die de geschiedenis op een zo correct mogelijke manier naar het witte doek brengt. Hoewel we allemaal weten waar de mannen zo lang om heen draaien en hoe de realiteit zich ontvouwde na de vergadering, lukt het de film toch om boeiend te blijven. Dat is vooral te danken aan het uitstekende acteerwerk en de chemie tussen de acteurs, die je met hun ijskoude charisma de stuipen op het lijf jagen.

3.5 / 5

Die Wannsee Konferenz is nu te zien in 6 bioscopen.

Trailer 'Die Wannsee Konferenz'