In de voetsporen van

Recensie Home Again

Michel van Dam
om 14:05

Hoe een overleden maar beroemde regisseur als vader en een beetje toeval ervoor kunnen zorgen dat je als net gescheiden vrouw van veertig opeens het huis kan delen met drie jonge onbekende mannen. Aspirant filmmakers die op het punt staan door te breken en maar wat geïnteresseerd zijn in de filmische nalatenschap van papa. En een van hen natuurlijk in de dochter. Ondanks het leeftijdsverschil. Dit is het regiedebuut van Hallie Meyers-Shyer.

Home Again

Alice (Reese Witherspoon) keert terug naar Los Angeles na haar scheiding van Austen (Martin Sheen). Haar man en de vader van haar twee dochters, Rosie (Eden Grace Redfield) en Isabel (Lola Flanery). Ze proberen daar met zijn drieën de draad weer op te pakken. Als Alice tijdens een avond stappen met vriendinnen opeens Harry (Pico Alexander) tegen het lijf loopt en zijn vrienden ontmoet, mondt dit uit in een dolle avond vol drank. Behoorlijk aangeschoten blijft het drietal bij Alice slapen. Als blijkt dat de jongens net als haar vader filmmakers zijn, en ook nog eens in de smaak vallen bij haar dochters en haar moeder, besluit Alice dat ze nog wel even mogen blijven. Alice leeft helemaal op en de dochters zijn weer gelukkig. En Alice krijgt gevoelens voor de knappe Harry. Totdat opeens haar ex Austen weer opduikt.

Druk op de schouders

Meyers-Shyer is de dochter van twee beroemde mensen uit het vak. Haar moeder is Nancy Meyer en kennen we vooral van de romantische komedies zoals Something’s Gotta Give en The Holiday. The Parent Trap is naar verluidt zelfs opgedragen aan Hallie. Haar vader is Charles Shyer en kennen we vooral van de ook komische films als Father of the Bride Part I en II. Je zou kunnen zeggen dat de lat best hoog ligt. Meyers-Shyer is eerst begonnen met acteren in kleine rolletjes in voornamelijk de films van haar ouders, voordat zij ging regisseren.

Veel nieuwe gezichten

Het werkt in het voordeel van de film dat Meyers-Shyer kiest voor een relatief onbekende cast. De twee jonge dochters zijn erg geestig en spelen hun rol goed. Ook de drie vrienden (Alexander, Nat Wolff en Jon Rudnitsky) zijn verfrissend en hebben een goede chemie. Alleen Witherspoon en Sheen lopen al een tijdje mee en dat doen ze uitstekend. Dit zorgt ervoor dat de film niet te veel afleidt van het verhaal. Het verhaal draait enerzijds om de strubbelingen waar Alice mee worstelt en anderzijds om de pogingen die de vrienden doen om door te breken als filmmakers. Maar ook die vriendschap komt onder druk te staan als blijkt dat de vrienden er qua werk ook een dubbele agenda op na houden. En ook het geflirt van Harry met Alice zet de vriendschap onder druk.

Visitekaartje

De film opent met een prachtig vormgegeven intro van Alice en haar leven. Over haar vader, haar moeder en zijzelf. Dit is zo mooi gedaan dat je vanzelf helemaal zin krijgt in deze romantische komedie. Er zitten leuke (woord)grappen in en ook het spel van alle acteurs draagt daaraan bij. Het is eigenlijk een mierzoet sprookje maar heerlijk verpakt. Meyers-Shyer is qua komedie, tekstbehandeling en timing nog niet op het niveau van haar beroemde moeder maar voor een debuut levert zij een prettig visitekaartje af. Een kaartje dat belooft dat haar films ongetwijfeld nog veel beter zullen worden.

3 / 5