Op safari in de hoofdstad

Recensie De Wilde Stad

Eelke Bo van de Weerd
om 13:25

In De Wilde Stad zijn mensen figuranten en dieren de sterspelers die gewoonlijk onopgemerkt blijven. Duiven ziet iedereen dagelijks, maar van het doen en laten van de meerkoet weten we eigenlijk niet veel. Ook de liefdesperikelen van de gierzwaluw, de communicatie tussen ratten en de dagelijkse jacht van de slechtvalk vanaf het ABN AMRO-gebouw blijken vertederend, boeiend en spectaculair.

De Wilde Stad

De Wilde Stad is het werk van de makers van De Nieuwe Wildernis (Gouden Kalf 2013) en Holland, natuur in de delta (Gouden Film 2015). De wilde stad is het derde deel van de veelgeprezen trilogie en voldoet aan de hoge verwachtingen. Voor de krappe anderhalf uur die de film omvat schoten regisseur Mark Verkerk en zijn team ruim 300 uur film. Het is geen documentaire, maar echt een natuurfilm. De film kent één acteur, de kat Abatutu, die de film aan elkaar praat. De rest van de film is niet gescript – de dieren bepalen het verhaal. De kat draagt de stem van een vriendelijke, oude man, die z’n leven lang in de stad woont en alles kent en weet over iedereen. Een rasechte Amsterdammer, zogezegd. Abatutu neemt je mee op een van zijn zwerftochten door en rond de stad en als een reisgids laat hij zijn publiek met een nieuwe blik kijken naar al het wilde leven in het ons zo bekende landschap van glas en beton.

Krachtige eenheid

De film bestaat uit mooie, vernieuwende beelden en wordt begeleid door een denderende soundtrack met bijpassende lyrics. De muziek is goed getimed en erg afwisselend. De snelheid en toegankelijkheid van een blockbuster gecombineerd met het interessante en leerzame van een documentaire maken de film tot een energiek, dynamisch en grappig geheel. De dieren krijgen vaak vrij menselijke eigenschappen toegeschreven door de verteller. Dit antropomorfe uitgangspunt is eigenlijk wel leuk. Het zorgt ervoor dat je je echt kunt inleven in de nestelende meerkoet en de nestvliedende eendjes.

Educatief en vermakelijk

Het is een film vol contrasten. Het gaat over vergankelijkheid, overleven in de stad, eten en gegeten worden, maar vooral over het constante nieuw ontluikende leven overal in de stad. Grachten, afvalverwerking, begroeide oude trambanen maar ook nieuwbouw, de hele stad komt aan bod. Je wordt meegenomen naar bekende en onbekende plekken en voorgesteld aan dieren die je zou verwachten in een Nederlandse stad, maar ook aan de exotische halsbandparkiet en de Amerikaanse rivierkreeft. Abatutu vindt het allemaal prachtig – behalve de meeuwen, die staan hem niet zo aan.

Het kijken van de film is een belevenis – een heel gezellige. Hij boort een onuitputtelijke bron van interessante interacties tussen dier en mens aan: de film zou eeuwig door kunnen gaan. En dat gaat ie ook, eigenlijk. Als je de bioscoop uitloopt en naar huis fietst, zie je plotseling overal duiven, meerkoeten, en plekjes waar een rat zou kunnen zitten. Alsof de film je ogen net iets verder open zet en je net iets bewuster laat kijken naar de wereld om je heen.

4.5 / 5
De Wilde Stad is nu te zien in 2 bioscopen.