Recensie Once Upon a Time ... in Hollywood

Pulp Fiction mét een flinke scheut 'pulp reality'

Sven de Graaf
om 19:45

Quentin Tarantino is voor de filmkunst wat James Joyce is voor de literatuur: een absolute meester. Zijn nieuwste film bevestigt dit niet ten overvloede, want het werk van de meester dreigde enigszins een repeteren van dezelfde formule te worden. Zijn vorige film, The Hateful Eight, droeg weliswaar het Tarantino-kwaliteitsstempel, maar kon niet verrassen. Once Upon a Time ... in Hollywood maakt dit kleine oeuvre-euvel meer dan goed. Verrassend goed.

Once Upon a Time ... in Hollywood

Het is 1969, de babyboomers zijn in hun hippiefase beland en spannen en masse een vrolijke regenboog over de wereld. Naast Woodstock, waar vrijheid, seks en drugs met rockmuziek geëtaleerd worden, toont de nieuwe tijd ook zijn duistere kant met de moordende sekte van Charles Manson (Damon Herriman). Hollywood is eveneens een rolling stone. Een nieuwe generatie filmmakers en acteurs staan in de schijnwerpers en verdringen de oude garde naar het schaduwrijk der vergane glorie. Hot en outdated leven naast elkaar op de heuvels onder de grote witte Hollywood-kapitalen. Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) is een gevalletje old school; zijn ster schitterde in de fifties toen hij als cowboyheld in een bekende tv-serie furore maakte. Naast Dalton wonen hogerop de heuvel de populaire regisseur Roman Polanski (Rafal Zawierucha) en zijn vrouw, actrice Sharon Tate (Margot Robbie) in hun opulente villa. De worstelende Dalton en zijn stunt double, assistent en chauffeur Cliff Booth (Brad Pitt) vormen als duo de as van het filmverhaal. Dalton, eind dertig, worstelt met zijn ontbolsterde sterrenstatus en ziet zich genoodzaakt tot het vervullen van uitsluitend badguy-rollen. Tot zijn schaamte is hij zelfs gedwongen om spaghettiwesterns op te nemen in Italië. Cliff, stoere oorlogsveteraan, nuchter, vormt een mooi contrast met de hysterische, stotterende alcoholist Rick. Terwijl Rick worstelt met B-rollen, ontmoet Cliff een hippiemeisje dat op de Spahn-ranch samenleeft met de andere leden van Mansons sekte.

Geen zuivere (pulp-)fictie

Once Upon is een typisch Tarantino-eske potpourri van hilarische dialogen, cinematografische verwijzingen, bizarre plotwendingen, buitensporige geweldscènes en heerlijk nostalgische filmmuziek. De film is echter, in tegenstelling tot zijn voorgangers, geen pure fictie. De hoofdpersonen zijn fictief, maar met name veel personages die betrokken zijn bij de Hollywoodmoorden van de Manson-clan (o.a. Sharon Tate) hebben toentertijd werkelijk in Hollywood rondgelopen. Deze opzet geeft de film een verdieping en spanning die magnifiek uitwerkt. De film is zeker geen feitelijke weergave van de moorden die Mansons sekteleden pleegden, maar zet de tijdgeest door de hilarische mix van fictie en non-fictie scherper neer dan de beste documentaires. Daarbij vertegenwoordigt de film de broodnodige innovatieve noot in de reeks Tarantino-films.

Oscar-waardige acteerprestatie DiCaprio

Van het centrale duo Dalton/Booth steelt DiCaprio de show. Pitt zet een vermakelijke Cliff Booth neer, maar niet meer dan een Californische variant van het ruwe-bolster-blanke-pit-typetje. Bovendien lijkt Cliff, onder andere vanwege het identieke zuidelijke accent, erg op Pitts vertolking van luitenant Aldo Raine uit Inglourious Basterds (2009). De manisch-depressieve, rokende, worstelende Rick Dalton breekt door toedoen van het acteertalent van DiCaprio wel uit het stereotype-harnas. Een Oscarwaardige prestatie, net als de film zelf. Verder is het genieten van Al Pacino´s Marvin Schwarz als keiharde filmproducer, zet Margot Robbie overtuigt een narcistische Sharon Tate neer en vullen verrassend veel hedendaagse A-sterren het decor met glanzende bijrollen. Once Upon a Time in ... Hollywood is Tarantino’s beste film sinds Pulp Fiction.

5 / 5
Once Upon a Time ... in Hollywood is nu te zien in 42 bioscopen.

Trailer Once Upon a Time ... in Hollywood