Michael1968 heeft 399 reactie(s) geplaatst.
Graancirkels.
Niet altíj́d worden zij door overijverige eerstejaarsstudenten gecreëerd; de ex-geestelijke Graham (Mel Gibson), wiens vrouw Colleen (Patricia Kalember) op gruwelijke wijze om het leven is gekomen, en zijn broer Merrill (Joaquin Phoenix) kunnen er over meepraten. Wanneer de oude babyfoon van Grahams zwaar astmatische zoontje Morgan (Rory Culkin) en diens zusje Bo (Abigail Breslin) opeens rare geluiden begint te maken en beide Duitse herders plotseling onverklaarbaar agressief worden, blijkt dat er meer aan de hand is.
De eerste helft van deze sciencefictionthriller verkoopt nogal zouteloos, langdradig en tam maar de tweede helft maakt veel goed.
Wie goed oplet, snapt waarom de titel 'Signs' twee betekenissen heeft.
Al met al wat mij betreft een 7 min.
"I don't appreciate sarcasm!"
"Thus this is exactly what the nerds want!"
"Extra bacon"
En.....rammen maar!
P.S.: Wat is er toch met dat water?
De filmtitel is júíst uitermate scherp gekozen; die vervloekte spiegel vormt namelijk een oog waarmee je in een andere dimensie kunt kijken.....
Mijn antwoord op jouw vraag: Ik zie het als volgt: niet enkel betreft het in deze film een typische draaideurfrase waar de titel reeds de helft van weggeeft maar tevens blijkt deze spreuk telkens weer te kloppen in al haar zuurheid; je voedt kinderen op met wij-zij-denken en zij zullen mensen niet in de eerste plaats gaan beoordelen op hoe zij zijn doch op de groep waartoe zij behoren. 'THUGLIFE' is dus uitermate scherp gevonden.....
De Lift is anders geweldig. Vind ik tenminste 🤔
De Zuid-Afrikaans-Deens-Amerikaanse coming-of-age-actrice Amandla Stenberg speelt de hoofdrol als Starr Carter; de dochter van Maverick (Russell Hornsby) die enkel zijn gezin een redelijk leven heeft weten te schenken door in drugs te handelen namens King Lord, de bijnaam van het hoofd van de bende waartoe Maverick nog steeds behoort.
Tegen wil en dank, dat dan weer wel.
De moedige Starr zit op een blanke school en heeft verkering met een blanke jongen met de naam Chris (K.J. Apa), hetgeen zowel haar als hem lang niet door iedereen in dank wordt afgenomen en is de enige getuige van de nogal laffe politiemoord op haar oude vlam Khalil; zodoende komt ze tussen drie vuren terecht: enerzijds de vijandige - want racistische en bevooroordeelde - politie, anderzijds de rest van de bende van King Lord die haar en haar familie als verraders beschouwt en tot overmaat van behoud van ellen haar schoolvriendinnetjes die van zichzelf denken dat ze reuze vooruitstrevend en antiracistisch zijn maar waar de hypocrisie vanaf druipt (lees je mee, Hailey? ;-)
Amandla Stenberg speelt een geweldige rol en is niet voor niks de ultieme protagonist.
De rode draad in het verhaal: THUGLIFE oftewel The Hate You Give Little Infants Fucks Everybody; deze zinsnede komt immers telkens weer terug.
8,5/10
"This is just Chris"
"You're Jumpy as shit!"
"Don't anyone make you be quiet!"
P.S.: Wat is dat toch met die haarborstel?
Denzel Washington in topvorm; wraak smaakt zoeter dan de zoetste suiker.....8,5/10
"No duermos, solamente juedos!"
SS'er Rudolph Höss en zijn vrouw 'Mutzi' wonen in Polen en hebben een prachtige rozentuin langs de muur van Auschwitz-Birkenau.
Zij en hun kinderen leiden een onbezorgd leventje en genieten met volle teugen van het heerlijke weer, zonder al te veel acht te slaan op het paniekerige geschreeuw van de wagonladingen Joden die een paar meter verderop worden vergast, sterker nog, de kinderen apen het geluid zelfs na, wanneer ze op bed liggen. Waar zij (althans, pa en ma) zich wél druk om kunnen maken: de bloemetjes die weer eens zijn platgetrapt door marcherende SS'ers. Al met al een prima film over een volstrekt nihilistisch, onverschillig gezin binnen het systeem waarin op wiskundige wijze berekend wordt hoe je "de lading" zo efficiënt mogelijk kunt "afwerken" en waarin slechts vier sympathieke karakters voorkomen: twee hondjes (waarvan één in Oranienburg) en twee paarden. Let ook op de manier waarop de dochter in beeld gebracht wordt wanneer ze dagelijks even naar buiten gaat om wat interessante artefacten bij de as- en kolenscheppen op te vissen (geheel in negatief weergegeven).
8/10
"Das bekomst du wenn du mir tretest!"
"'Wo guckst du hin?' 'Zähne!'"
"Sie nennen mir die Königin von Auschwitz"
P.S.: Verwacht geen The Boy In The Striped Pyjamas deel twee, want dan kom je bedrogen uit.
Susanna (Winona Ryder) zit eufemistisch uitgedrukt niet lekker in haar velletje en spoelt een hele doos aspirines weg met een liter wodka.
Niet verwonderlijk dat ze wordt doorverwezen naar een psychiatrische kliniek, alwaar ze er aanvankelijk bijloopt als een kat in een vreemd pakhuis.
Al met al een geweldig en niet geheel chronologisch psychodrama met alleskunner Angelina Jolie als de grofgebekte en manipulatieve Lisa en een grandioze Whoopi Goldberg als Valerie; flat characters ontbreken volledig want iedereen ontwikkelt zich op de een of de andere manier.
Nog zo'n superster: Ruby. Prrrrrrrrt.
9/10
"Why can't you control time?"
"Is that a dare, or a double dare?"
"One step and I'll jam this into my aorta!"
P.S. Als je deze film eenmaal hebt gezien, kun je kip nooit meer los zien van bedden en laxeermiddelen, yeach.....
Angelina Jolie en Brad Pitt in topvorm; lekkere vette actie en een fikse portie relationele perikelen (duuuhhh) zijn de smakelijk gekruide ingrediënten van deze lekker vette actiekomedie vol blikschade.
"I'm looking forward"
"You're ticking!"
P.S.: Voorzichtig kauwen; je weet maar nooit...........
Godwin Dexter - kortweg God (Willem Dafoe), een door het leven getekende professor die als kind door zijn vader als proefkonijn werd gebruikt voor allerhande gruwelijke experimenten en daardoor opvallende uiterlijke gelijkenissen vertoont met Frankenstein - slaagt erin een zwangere vrouw met de naam Victoria die suïcide gepleegd heeft (Emma Stone), weer tot leven te wekken en heeft besloten haar voortaan Bella te noemen. God heeft haar hersenen verwijderd - omdat hij ook wel snapt dat ze zichzelf anders vermoedelijk meteen weer van het leven zou benemen - en de hersentjes uit de ongeboren foetus in Bella's hoofd getransplanteerd en het resultaat is een vrouw met een volwassen lichaam (inclusief seksuele verlangens) maar aanvankelijk zeer kinderlijke gedragingen en een soms ronduit ontwapenende onbeholpenheid. Mannen eisen van haar dat ze hen trouw is maar daar heeft ze maling aan, met alle mogelijke - soms schrijnende, dan weer hilarische - situaties tot gevolg.
Een ronduit kunstzinnige fantasyfilm vol anomalieën (zwevende trams in Lissabon, schepen waar groene rook uit komt, etcetera) die in zwartwit begint maar verder verzandt in één grote kleurenorgie die er vanuit de ogen van - de zich in hoog tempo ontwikkelende - Bella uitziet alsof alles is opgenomen met een fisheyelens. Het verlangen naar vrijheid en zelfbeschikking is een steeds terugkerend thema. De acteerprestaties zijn ronduit formidabel. Of moet ik zeggen: 'formidable'😉
De vreemde beestjes (waaronder knorrende kippen met varkenskop etcetera) zijn reeds eerder genoemd in de commentaren.
9,5/10
"It's like a dog face"
"We're not whores, we're our own means of production"
"Bèèèèh!"
P.S.: Beroof Bella niet van haar vrijheid want dat gaat je geheid bezuren.....
Yep; bij deze.....
Yep, je hebt gelijk. Bij deze opgelost.....
Robert Langdon (Tom Hanks, je weet wel, die met dat fronsje) is een kei in het ontcijferen van allerhande codes.
Sophie Neveu (Audrey Tautou) is opgevoed door Jaques Saunière (Jean-Pierre Marielle) die afgeslacht wordt door ene Silas (Paul Bettany), maar waarom eigenlijk?
Al met al een mooie mysterythriller waarin waarheid, leugen en toxische machtshonger een continue rode draad vormen en waarin de Franse acteur Jean Reno (bekend van o.a. Léon) weer eens zijn kwaliteiten toont en waarin de waanzin uit de ogen van Paul Bettany spat; deze film van Ron Howard mag gerust geslaagd genoemd worden, dit in tegenstelling tot sommige sequels.....
7,5/10
"Your god doesn't forgive murderers; he burns them!"
"The French cannot be trusted"
Bloedlijnen, ze zijn overal; meestal figuurlijk doch soms ook letterlijk.....
Hmmm....in mijn enthousiasme heb ik een iets te uitgebreide beschrijving gegeven maar geloof me, de film is best wel de moeite waard.
Ik heb het iets te gedetailleerde gedeelte ondertussen overigens al afgedekt.
Geen ingewanden, geen bloed, geen begraafplaatsen, geen geesten, geen vampieren, geen zombies, geen gemuteerde mensen of gevogelte en tóch beklemmend tot het einde.
John Krasinski had het bij één deel moeten houden, waarbij het gevaar van onder de grond komt en zich nauwelijks laat zien maar razendsnel toeslaat; bij deel II komt de vijand uit de ruimte en toont zich aan het begin van de film al aan de buitenwereld, hetgeen ikzelf als een afknapper ervaar omdat de spanning die in dit deel continu aanwezig blijft, daarmee grotendeels teniet wordt gedaan.
Wat mij betreft is AQP II een regelrechte quick-cash-grab-poging ten opzichte van dit (op-zijn-minst-bijna-)meesterwerk.
AQP I (dit deel dus) is namelijk wél het kijken meer dan waard; 8,5/10
P.s. kijk uit met speelgoedjes.....
"Het" blijkt nog steeds niet verslagen te zijn; de meeste mensen zijn allang opgevreten en diegenen die overgebleven zijn, zijn dankzij de traumatische gebeurtenissen over het algemeen egoïstische gedrochten geworden, waar feitelijk geen redden meer aan is. Evelyn (Emily Blunt), haar dochter, de stokdove Regan (Millicent Simmonds) en de zwaargewonde zoon Marcus (Noah Jupe) zetten alles op alles om de jongste telg te redden; het babykistje uit 'A Quiet Place I', met zuurstofmaskertje-tegen-het-huilen is ook nu weer van de partij.
De film komt wat moeizaam op gang en bovendien laat "het" zich nu gewoon in de openbaarheid zien; kennelijk is "het", dat overigens verdacht veel op Predator lijkt (zelfde rubberfabriek?!), gemuteerd.
Jammer, want de suspense uit (het geweldige en beklemmende) deel I mist daardoor, al komen er uiteraard weer de nodige claustrofobische scenes in voor en wordt het tóch nog even een klein beetje spannend.
Wat mij betreft heeft John Krasinski middels dit vervolg de plank behoorlijk misgeslagen, en het woordje 'horror' is voor deze halfslachtige sciencefictionfantasierolprent wat mij betreft veel te veel eer, tenzij de kijker hoogstens 12 jaar oud is en nog niks gewend is.
Zelfs de prima acteerprestaties van met name Cillian Murphy kunnen de boel niet redden.
Alsjeblieft geen vervolg meer; sequels op sequels op Predator, Alien(s) en wanstaltelijke combinaties vandien doen geen enkel respect aan de originelen Alien én Aliens met de geweldige Sigourney Weaver in de hoofdrol.
Slechte aftreksels daarvan hebben we al veel te veel, en helaas is AQPII daar één van!
4/10
"I'm not like him. You are!"
Air Marshall Bill Marks (Liam Neeson) moet de veiligheid van 150 vliegtuigpassagiers waarborgen.
Hij komt er tot zijn grote schrik achter dat iemand dreigt om de twintig minuten een passagier te doden wanneer er geen €150.000.000,= op een rekeningnummer wordt gestort. En vreemd genoeg blijkt dat banknummer ook nog eens op Bills naam te staan; probeer dát maar eens uitgelegd te krijgen.....
Wat mij betreft één van de beste films met Liam in de hoofdrol; het feit dat 88000 vliegtuigkapingsfilms er aan voorafgegaan zijn doet er wat mij betreft niks aan af want deze springt er onbetwist uit.
Een blauw lintje vormt een centraal thema in deze mysterythriller, die qua spanningsopbouw geen moment verslapt.
"Sorry, am I in your way...again?"
"Control is an illusion; there is no control"
"Are you bribing me?"
Hmmm....de trailer behoort tot de gelijknamige film die een jaar later uitkwam - namelijk in 2014 - met Liam Neeson in de hoofdrol. Misschien zou het handig zijn als regisseurs/producenten voortaan even googlen of de door hen bedachte filmtitel per ongeluk al bestaat. Dit zou de nodige verwarring kunnen voorkomen; lees je mee, Jaume Collet-Serra? 😉
Chanterais (François Civil), die de bijnaam Sokkemans draagt om een reden die in de loop van het verhaal duidelijk wordt, kan puur op het gehoor analyseren wat voor type vaartuig er zich in de buurt voortbeweegt.
Dankzij een corrupte Russische generaal die voor grof geld een op papier afgedankte onderzeeër aan jihadisten heeft verkocht en dankzij het feit dat er door deze onverlaten ter provocatie een kernkoploze raket vanuit de Beringzee in westelijke richting wordt afgevuurd, komt de bemanning van de duikboot waar Chanterais actief is - dankzij gebrekkige communicatie - lijnrecht tegenover de collegae onder leiding van Grandchamp (Reda Kateb) te staan; pijnlijke beslissingen moeten worden genomen ter voorkoming van een allesvernietigende nucleaire wereldoorlog.
Al met al niet bepaald uniek (hoeveel duikbootrolprenten zijn er deze film immers al niet voorgegaan) maar wel weer mooi gemaakt en met een sympathieke rol voor Omar Sy (o.a. bekend als Driss in Les Intouchables) als de onverschrokken d'Orsi.
"Je moet toch eens van wachtwoord wisselen. Of van vrouw."
Een vergelijking met drie citroenen op een fruitautomaat loopt als een rode draad door deze claustrofobische actiethriller.....
Louis Drax (Aiden Longworth) is zachtjes uitgedrukt een niet alledaags kind; hij is ondertussen al acht keer klinisch dood geweest en ligt in een ogenschijnlijk diepe coma.
Toch krijgt hij alles mee van zijn omgeving.
Zijn moeder heet Nathalie (Sarah Gadon) en zijn onechte vader heet Peter (Aaron Paul).
Dr. Allan Pascal (Jamie Dornan) probeert hem zo goed en zo kwaad als mogelijk tot bewustzijn te brengen.
Iets praat tegen hem in zijn onderbewustzijn, maar wát eigenlijk? Met horten en stoten komt de gruwelijke waarheid aan het licht en komt de oorzaak van Louis' soms - zéker voor een negenjarige - ongewoon gewelddadige gedrag jegens dieren bovendrijven ("Het Recht op Afhandeling"), en tóch blijven Nathalie en Peter maar hamstertjes voor hem kopen; zouden ze zich ergens schuldig over voelen?!
Een onovertroffen parapsychologische thriller waarin een dikke psychiater annex hypnotherapeut met de naam Michael Perez (Oliver Platt) waarmee Louis een haat-liefde-verhouding koestert een belangrijke rol speelt, evenals de spirituele band tussen Louis Drax en Dr. Pascal.
Jaques Cousteau speelt een belangrijke rol.....
10/10
"Like a bolt out the blue"
"For god's sake, answer that damned thing!"
"This is not a map, this is my brain!"
Architect Jonathan - kortweg John - Rivers (Michael Keaton), zijn vrouw, de schrijfster Anna (Chandra West) en hun zoontje Mikey (Nicholas Elia) kunnen hun blijdschap niet op wanneer er een tweede kind op komst blijft te zijn.
Aan dit prille geluk komt echter een bruut einde wanneer Anna, die aan haar nieuwe boek 'The Eternal Wait' aan het schrijven was, op tragische wijze omkomt.
Een zekere Raymond Price (Ian McNeice) wijst de diepbedroefde en wanhopige John op de mogelijkheid om via EVP (Electronic Voice Phenomenon) contact te leggen met overleden dierbaren en weet details over Anna, die hij feitelijk niet zou moeten kunnen weten.
Hij begeleidt meerdere nabestaanden en weet precies wanneer je moet stoppen.
Wanneer Raymond komt te overlijden, zijn zijn cliënten op zichzelf aangewezen en begint de boel danig uit de hand te lopen; John probeert levens te redden en soms lukt het zowaar. Sommige stemmen schelden hem echter helemaal verrot en sommige dingen die hij te zien en te horen krijgt, blijken bovendien nog helemaal niet gebeurd te zijn. En daarmee wordt het pas écht linke soep.....
Al met al een elegant en beklemmend horrordrama waarin witte ruis net zo'n belangrijke rol speelt als in 'Poltergeist' maar daar houdt iedere vergelijking met deze klassieker op.
"Trust me John, this is just the beginning!"
En.....wat is dat toch telkens weer om 2:30?
William (Hugh Grant) is een reisboekenverkoper die financieel het hoofd nauwelijks boven water kan houden en daarom noodgedwongen een flatje in de oerknusse maar knetterdure Londense wijk Notting Hill deelt met de niet-zo-héél-gemanierde Welshman Spike (Rhys Ifans).
Bovengenoemde Spikey is een would-be-kunstenaar die de gevolgen van woord en daad zelden of nooit overziet en over een bijna paranormale gave beschikt om zijn huisgenoot en zichzelf onbedoeld in de nesten te werken; bovendien wentelt hij zich maar wat graag in aandacht, met alle gevolgen van dien. Wanneer William de wereldberoemde Anna Scott (Julia Roberts) toevalligerwijs tegen het lijf loopt is hij op slag hoteldebotel. Wanneer hij haar thuis uitnodigt blijken klasseverschillen vrijwel onoverbrugbaar en nagenoeg iedereen die haar herkent begint zich kruiperig te gedragen, op het gênante af; gelukkig is Anna het gewend en weet er mee om te gaan.
Al met al een ietwat houterige romkom-volgens-het-boekje waarbij met name Rhys Ifans de spreekwoordelijke peper in het eten vormt en een bankje in een Londense binnentuin een rode draad vormt.
Persoonlijk vind ik het hele verhaal geenszins tippen aan tijdgenoot 'Forces Of Nature' met Sandra Bullock en Ben Affleck, maar goed; over smaak zijn misschien wel duizend boeken geschreven......
6/10
"Chicks love grrrrray!"
"Our perspectives are different"
"Never trust a vegetarian!"
Matthew, kortweg Matt (Liam 'Kiss My Irish Ass' Neeson) is ex-politiagent en doet nog weleens een klusje als privé-detective; als 'cop' kon hij onmogelijk nog functioneren nadat een operatie op dramatische wijze in het honderd was gelopen.
Het verhaal begint met Leila Andresen (Laura Birn), de vrouw van een drugshandelaar, die als legpuzzel wordt teruggevonden bij een begraafplaats.
Het doodmartelen van vrouwen blijkt voor sommigen een waar genoegen.....
Zoals te verwachten biedt ook deze misdaadthriller met Liam Neeson in de hoofdrol weer garantie voor een avond stoelpuntbivakkeren; de beste man mag gerust een instituut worden genoemd.
7/10
"Why you're looking at dead bitches, Matthew?"
"You know, I just wanted..."
Vreemd overigens, dat de figuur TJ - vertolkt door Brian 'Astro' Bradley - in de FilmVandaag-rolverdelingslijst ontbreekt; het betreft hier immers bepaald geen bijrolletje.
P.S.: Wat gaan ze in het begin van de film toch allemaal móói dood; een spaghettiwestern is er niks bij.
Della (Pam Grier) doet onderzoek naar vrouwenmishandeling en is desnoods niet onwillig om sommige daders zelf een knietje te verkopen, alwaar haar baas Captain Jerry Crandall (John Dunn-Hill) niet altijd in even sterke mate van gecharmeerd is.
Wanneer Vera Church (Charlie Francique) dood in een koffer wordt gevonden, blijkt zij bepaald niet de enige vermoorde vrouw te zijn; is de politie en de advocatuur eigenlijk wel te vertrouwen? In de farmaceutische industrie gaan tenslotte aardig wat miljarden om.....
Een niet onaardige thriller met een hele aparte rol voor Rutger Hauer als gynaecoloog Dr. Charney.
"I'm pretty confused myself!"
P.S. Wees voorzichtig met katheters.....
In Barbieland hebben de barbies de mooiste huizen, de chicste auto's en de beste banen terwijl de Kennetjes er maar wat verloren bij hangen, niet tot ieders genoegen.
Stereotiepe Barbie (wie anders is hier de geknipte persoon voor dan de Australische Margot Robbie?) ontdekt haar gebreken: platvoetjes en cellulitis!
Om deze voor haar onoverkomelijke rampen het hoofd te bieden bestaat er volgens Rare Barbie - qua vindingrijkheid de Willie Wortel onder de barbies - slechts één oplossing: op excursie naar de Echte Wereld. Hier komt ze tot de ontdekking dat niet alles om haar draait.
Een uitermate originele en niet van maatschappijkritiek gespeende komedie (denk aan Mattels nieuwe melkkoetje: Depressieve Barbie Die De Hele Dag Op Haar Telefoon Zit).
Ook briljant: bij ieder kledingstuk van Ken dat door een woedende Barbie naar beneden gesmeten wordt, popt het - voor het artikel kenmerkende - reclamelogo even op.
AI vervult een belangrijke rol; plastic verandert soms geleidelijkerwijs in mensenvlees en vice versa en persoonlijk kan ik de kleur roze de komende drie maanden even niet meer velen zonder op mijn kop te gaan staan.
Sixpack heeft in deze film - met een verrassend einde - overigens twee betekenissen.....
"Do you ever think about dying?"
"C'mon, mom, she doesn't deserve you!"
P.s.: Wat mij betreft is 'I'm Just Ken' van Mark Ronson en Andrew Wyatt misschien wel de allerbeste soundtrack ooit geschreven. Voor iemand die geen zanger is maar acteur vertolkt de Canadees Ryan Gosling (Ken) deze rocksong helemaal niet verkeerd, al kan ik me voorstellen dat de autotune een nootje meezingt.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series