Michael1968 heeft 399 reactie(s) geplaatst.
Keuzes zijn soms wel érg pijnlijk; bij de aardbeving in Haïti (die van dinsdag 12 januari 2010) moet Victor Fielding (Leslie Odom Junior) kiezen tussen het leven van zijn zojuist via voodoo gezegende hoogzwangere vrouw Sorenne (Tracey Graves) óf dat van zijn dochtertje Angela (Lidya Jewett).
Zijn dochtertje Angela komt uiteindelijk gezond ter wereld en blijkt een intelligente, vlijtige leerling te zijn. Ze belooft na het bezoek aan haar vriendinnetje Katherine - met wie ze naar eigen zeggen huiswerk gaat doen - tegen etenstijd thuis te zijn, maar van huiswerk maken komt er niet veel terecht, blijkt wel, evenmin als voor het eten thuis zijn; avontuur lonkt en Angela wil meer over haar moeder te weten komen.....
Al met al een van de betere sequels van de legendarische film uit 1973, en die roemruchte crucifix komt ook weer terug.
Oh ja, de belachelijk lage IMDB-score slaat naar mijn bescheiden mening helemaal nergens op want zo slecht is het heus niet gemaakt, zéker vergeleken met eerdere sequels zoals "The Heretic".
Persoonlijk vind ik "Believer" stukken beter om aan te gluren.
Maar goed, smaak....
Wellicht zijn 'IMDB-voters' teleurgesteld doordat er dit keer geen spiderwalk in voorkomt?
7/10
"The body and the blood, the body and the blood, body and the blood!!!"
"Sister Mary Xavier. Scraped down like she was a rotten pumpkin!""
P.S.: Geweldig dat Linda Blair (zie The Exorcist uit 1973) ook hier weer in meespeelt!!!.....
Denk je eens in dat je beschikt over een overerfbare hersenschorsafwijking, die ervoor zorgt dat je een gave ontwikkelt, waarmee je kunt zorgen dat Vladimir Poetin gewoon een frisse, democratisch gekozen newbie als opvolger accepteert zodat er geen oorlog komt met buurlanden als Oekraïne.
Geweldig toch?
Helaas is alles met al het andere verbonden en moet je niet vreemd opkijken als Charles Manson niet geëxecuteerd zou zijn doch in plaats daarvan tot president van de Verenigde Staten zou zijn verkozen, de NATO zou hebben opgeheven en Canada met grof geweld was binnengevallen.
En tot overmaat van ramp ben jíj́ de enige die zich óók die andere werkelijkheid kan herinneren.
Evenals je vader weliswaar maar die zit in een gesticht en wordt dus allang niet meer serieus genomen door de rest van de samenleving.
Een ander voorbeeld:
Jij moet niezen, waardoor je vriendinnetje - dat net verzonken zit in een spannend e-book - zich een hoedje schrikt, precies bovenop de hond valt die zich onder haar vandaan wurmt en met zijn staart haar iPad van de bank zwiept.
Het apparaat komt met een harde klap op de rand van de tafel terecht waarna je vriendin het ding in een reflex probeert te redden maar het scherm allang aan gruzelementen ligt.
Door de vlijmscherpe barrels van het scherm loopt ze een slagaderlijke bloeding op en ze wordt met spoed afgevoerd.
In alle consternatie zie je niet dat je hond nog wat restjes Lay's-Italiaans-gekruid van de tafel en de grond oplikt tussen de restanten van de tablet en zodoende onbedoeld een stukje binnenkrijgt en er ter plekke in stikt, terwijl jij in de tuin je vriendin uitzwaait en de ambulancebroeder hartelijk bedankt.
Conclusie: Een kapotte iPad, een ernstig gewonde partner en een dode labradoodle, en dat als gevolg van één nies.
De juf vraagt haar kinderen datgene te tekenen wat ze later willen worden. Evans tekening is echter geen brandweerman, astronaut of iets anders nobels, doch een moordende messentrekker; helaas heeft Evan zelf hier zelf geen enkele actieve herinnering (sic) aan. Enfin, hier begint het hele verhaal mee; de opbloeiende liefde tussen Evan en Keighley houdt verband met de vriendschap tussen zijn vader Jason en haar nogal verknipte, pedofiele vader George.
Al met al de zoveelste groots opgezette sciencefictionfantasy die gebaseerd is op theoretische natuurkunde waarin er meerdere universa naast elkaar bestaan. 9/10
"If I was so wonderful, Evan, why didn't you call me, why you'd leave me here to rot?!"
"You should be where I am!"
Even een kleine opsomming van feiten uit verscheidene realiteiten waardoor deze film door sommigen wordt afgekraakt: 1)Het jaloerse broertje van Evans vriendinnetje dat Evans hond levend verbrandt en Evan en Keighley zwaar toetakelt, 2)Evan die dankzij het grappig bedoelde bommetje van Tommy zijn armen en benen is verloren waarna zijn moeder zich uit pure wanhoop letterlijk de terminale longkanker heeft gerookt, 3)gedwongen seks door neonazistische 'broeders' in de gevangenis, 4)Evans vriendinnetje dat in een parallelle wereld door het leven blijkt te gaan als zwaar mishandelde heroïneprostituée.
Niet geschikt voor liefhebbers van vliegende superhelden die vuurspuwende draken in hun spinnenweb vangen om prinsessen - die nét pannenkoekjes bij grootmoeder langs wilden brengen in het bos maar werden gegijzeld - uit Gargamel's kasteel te kunnen bevrijden lijkt me.....
De vraatzuchtige en door obesitas aan huis gekluisterde literatuurdocent Charlie (Brendan Fraser) die er een alternatieve wijze van lesgeven op na houdt wil maar één ding:
Het contact met zijn dochter Ellie - die hij reeds acht jaar niet meer heeft gezien - herstellen en normaliseren, maar zodra Ellie (Sadie Sink) ergens binnen komt wandelen, daalt de temperatuur in die kamer terstond met 20°C; ze is dusdanig vervuld van wrok en pure haat jegens haar vader en de rest van de wereld, dat het aanvoelt als trekken aan een dood paard.
Ook van Charlie's alcoholistische ex, Ellie's moeder Mary (Samantha Morton), heeft Ellie niet veel te verwachten.
Maar waaróm heeft Charlie zijn gezinnetje opeens verlaten?
En...voor wie?
Wijkverpleegkundige Liz (Hong Chau) probeert Charlie zo goed en zo kwaad als mogelijk te begeleiden en te redden, maar of dat lukt?
Ook Ty Simpkins speelt een geweldige rol als gedreven missionaris Thomas.
Dit schrijnende, ronduit claustrofobische meesterwerk van Darren Aronovsky (met een dubbelzinnige titel), is gefilmd in 3:4 en met een continue groene waas om het geheel nóg beklemmender te maken.
10/10
"Are you parenting me right now?"
"I'm not interested in being saved"
"She's not evil, its honesty!"
Nog even een Trivium: Brendan Fraser moest voor deze rol iedere dag vier uur lang 136kg(!) aan nepvet dragen.
Heb je je ooit afgevraagd wat huisdieren nou eigenlijk uitspoken wanneer je niet thuis bent en ook niet stiekem een camera laat draaien?
Neem nou alleen al Snowball het obstinate konijn annex vakbondsleider..
...dat toespraken houdt en uit pure, blinde razernij keutels in het rond begint te schieten waar de kat mee gaat spelen omdat ze denkt dat het balletjes zijn
Ik houd wel van dat type humor en ik vermoed dat er heel wat a.i. aan deze animatiefilm te pas is gekomen om het extra mooi in beeld te doen verschijnen.
8/10
Ik geef toe: deel I en II heb ik niet gezien maar deze vind ik wel ontzettend leuk gedaan; een Brommerkoerier (Jandino Asporaat) wordt dolverliefd op de woest-aantrekkelijke advocaat Zoë (Lamara Strijdhaftig) die namens een Amerikaane kipketen opereert en doet zich dan ook heel wat beter voor dan hij is; of hij in zijn opzet slaagt is de vraag maar laat ik zeggen dat zijn leven er niet saaier op wordt.
8,5/10
Heerlijk melige humor waarin Jandino middels de vele rollen (waaronder ook die van de oerracistische Rotterdamse Gerry en de loshandige (met een h ;-) Judeska) ver boven het meestal flauwe niveau van De Dino Show uitsteekt; kennelijk heeft hij bij de vele Eddy-Murphy-rolprenten goed opgelet.
"I fok all sorts of chickens, I'm a good chicken fokker!"
P.S. wat is dat toch met dat kraslot?
Yep. Is gebeurd.
Rayville is nou typisch zo'n gat waar je eigenlijk niet dood gevonden zou willen worden, behalve als je zogezegd opnieuw wilt beginnen.
Zoals Phil Broker (Jason Statham) - een ex-narcotica-agent die zijn laatste opdracht definitief in de soep zag lopen - en zijn dochtertje Maddy. Helaas blijkt een schone lei niet mee te vallen; zijn verleden blijft hem achtervolgen in de persoon van zijn grootste vijand: Gator Bodine (James Franco) en zijn hulpjes waaronder junkie Sheryl (Winona Ryder) en de oh zo fijne familie Klum.
Een lekkere vette actiethriller vol blikschade en vuurwerk; Jason Statham in vorm.
7,5/10
"Trust me, this will be the negotiation of your life!"
"Nice meeting you, eat your breakfast"
"That's my reputation!"
Ooit was Ember het toppunt van innovatie en creativiteit, een stad die alle mogelijke rampen kan weerstaan.
Helaas is dit ondergrondse oord in verval; het voedsel verdwijnt op mysterieuze wijze en de hoofdgenerator valt om de haverklap uit.
Burgemeester Cole (gespeeld door Bill Murray) lijkt niet erg gemotiveerd om deze naderende rampspoed het hoofd te bieden maar sust de bevolking in plaats daarvan in slaap met jaarlijkse banenuitdeeldagen waarin men moet loten wíé er wát voor stoffig baantje het komend jaar nou weer moet vervullen en tevens middels gospelkoren. Soirse Ronan speelt de altijd nieuwsgierige boodschapper Lina en Doon (Harry Treadaway) die door zijn vader voor alles wordt uitgemaakt wat rot en lelijk is en met Lina van baan geruild heeft, ontfermt zich over de buizenstelsels die de stad van verwarming, water en riolering moeten voorzien.
Dit fantasieverhaal met ietwat kartonnendozerige, schokkerige effecten begint met wetenschappers die een soortement van programmeerbare tijdcapsule in de vorm van een metalen kistje op 200 jaar hebben gezet; 47 jaar voordat de termijn afloopt raakt het ding zoek.
Al met al niet onaardig al doen de Indiana-Jones-achtig bedoelde avonturen qua productie erg lowbudgetterig aan, hier had veel meer in gezeten.
6,5/10
"What you get is what you get, what you do with what you get, that's mire the point
"Don't dig too deep, Lina"
"You're right, there's nothing but Darkness"
Marty Byrde (Jason Bateman) kan goochelen met cijfertjes en wast dan ook geld wit van het kartel van de Mexicaanse drugsbaas Camino del Rio, kortweg Del (Esai Morales).
Del is nogal ongeduldig en vindt dat de geldstroom te traag gaat (ook omdat er nogal wat weg blijkt te lekken dankzij een "collega") en zegt Marty de wacht aan.
Marty stelt voor om vanuit Chicago naar het supertoeristische The Lake Of The Ozarks in Missouri te verhuizen om eens flink in horeca te gaan investeren; dit zal de laatste kans zijn om het leven van hemzelf en dat van zijn gezin te redden.
Marty's zoon Jonah (Skylar Gartner) heeft een aardje naar zijn vaartje en schrijft met zijn veertiende al software die paps' witwaspraktijken ondersteunen.
Zijn vrouw Wendy Davis Byrde (Laura Linney) is kampioen in social engineering en weet dan ook allerhande senatoren voor haar karretje te spannen.
Zowel Wendy als Marty weten meerdere ballen tegelijk in de lucht te houden, maar of ze daar ook in blijven slagen, zo met zowel de Snells, als Langmores en de FBI op hun hielen.....
Dochterlief (Charlotte, gespeeld door Sofia Hublitz) vindt het maar niks, zo tussen de dikwijls onvriendelijke hillbilly's en de kampers waaronder de grofgebekte maar geniale Ruth Langmore (Julia Garner) en haar criminele familie en wil niets liever dan á là minuut terug naar Chicago.
Al met een een grandioze misdaadthrillerserie met uitstekende acteurs (let vooral ook op de ongure tronie van Nelson Bonilla; hij héét niet alleen Nelson, hij spéélt ook voor Nelson, een robotachtige huurmoordenaar).
Tom Pelphrey speelt Wendy's schizofrene doch sympathieke broer Ben.
Een subtiele groenblauwe waas maakt het geheel nog eens extra naargeestig.
Enkel gedurende seizoen 3 kakt het geheel m.i. wat in maar het laatste seizoen gaat het weer helemaal los.
9,5/10
"I'm as strong as a bull!"
"This will be a redneck succes story!"
Post scriptum: Noem Darlene (Lisa Emery) vóóral geen redneck, dat is slecht voor je gezondheid.....
Überscepticus Hercules Poirot (Kenneth Branagh, tevens de maker van deze rolprent) is met pensioen, althans dat denkt-ie.
Hij wordt kort voor Halloween lastig gevallen door schrijfster Ariadne Oliver (Tina Fey) die hem ertoe weet te bewegen uit zijn pensionadoslaap te ontwaken en een weeshuis te bezoeken teneinde te onderzoeken waar al die spookmeldingen toch vandaan komen; hij besluit alle vermeende geestverschijningen dan ook eens flink onder de loep te leggen. Zou hij gelijk hebben, of zou er zich wellicht tóch meer tussen hemel en aarde bevinden dan lucht.....?
Een prima mysterythriller met een leuke rol voor Michelle Yeoh als helderziende Joyce Reynolds en spaarzame schrikeffecten waarin het typische jarenvijftigsfeertje er dik bovenop ligt, zoals het een Agatha Christie betaamt.
Loop bij de aftiteling niet meteen de zaal uit want dan mis je prachtige droneopnames van Venetië!
Jammer dat-ie niet in 3D speelt.
"Scary stories make life less scary"
"You're a black cloud loring death!"
P.S.: Nog een appeltje?
Leonard (Guy Pierce) lijdt aan kortetermijngeheugenverlies en gebruikt zijn eigen lichaam als notitieblok.
Helaas blijkt er nogal misbruik van hem te worden gemaakt, maar de vraag is: door wie eigenlijk?
Een typische Christopher Nolan; geen enkele chronologie behalve dat je steeds een stapje teruggaat in de tijd.
Minimaal twee maal kijken is het devies, het liefst nog vaker.
"See you soon!"
"Sammy, it's time for my shot."
"Im not a killer. Im just someone who wants to makes things right."
Het begint met de nog kleine Alexander "Sascha" Münninghoff die een SS-helm op zolder vindt.
Een briljante dramaserie die je - Jotofilm heeft helemaal gelijk - eigenlijk zou moeten bingen voor een optimale belevenis.
"Laat het rusten!"
Een zwaar gestrest Chinees-Amerikaans gezinnetje, bestaande uit Evelyn (Michelle Yeoh), haar man Waymond (Ke Huy Quan) en hun dochter Joy (Stephanie Hsu) runnen een slecht lopende wasserette en hebben de fiscus op hun hielen aangezien Evelyn we érg veel uitgaveposten als aftrekbaar heeft opgegeven.
Opa Gong Gong (James Hong) kan maar niet accepteren dat kleindochter Joy lesbisch is.
De redding lijkt nabij wanneer nét als het doek dreigt te vallen voor hun chaotisch geleide bedrijf, op een niet voor de hand ligge de plek het heelal in duizenden stukjes blijkt te scheuren. Iedere "redding" blijkt echter een zekere prijs te hebben, en Joy lijkt bezeten te zijn van een kwaadaardige demoon met de naam Jobu Tupaki.
Al met al een chaotische maar leuk in elkaar stekende Chinees- en Engelstalige sciencefictionkomedie met een lach en een traan waarin een grandioze Jamie Lee Curtis als de strenge belastinginspectrice Deirdre, een wasbeertje, een magische bagel, een opstandige dochter en worstenvingers een prominente rol spelen.
Verwijzingen naar - dan wel associaties met - talloze rolprenten uit het verleden zoals Kill Bill, The Matrix, Jumpers, Inception, Interstellar en nog onvoorstelbaar veel andere sciencefiction- en fantasiefilms zijn bepaald niet van de lucht.
Let ook op het subtiele groene waas over de scénes waarin malaise de boventoon voert.
Ik zeg: heb je hem nog niet gezien, dan mis je écht iets in het leven 😉
"Anyway, my English is fine, and we have Google."
"Hold that thought and press the green button."
"Excuse my French!"
P.S.: Het Oog van Sauron, iemand?!
De 32-jarige Thijs (Gijs Naber) heeft geen flauw idee wat hij met zijn leven aanmoet en gedraagt zich als een kind van twaalf.
Hij laat zijn kamer verslonzen, rookt als een schoorsteen, zuipt als een bootwerker en doet geen enkele moeite om zijn financiën te beheren.
Vreemd genoeg heeft hij toch al aardig wat scharreltjes versleten, waaronder Julie (Markoesa Hamer). Zijn broer Tim (Martijn Hillenius) is zijn tegenpool; hij is getrouwd, heeft een kind en lijkt zijn leven op orde te hebben, maar ondertussen..... Het personage Thijs begint in de loop van de film steeds onuitstaanbaarder te worden maar toch blijft zijn moeder - die overduidelijk een betonnen plaat voor haar hoofd heeft - hem nog lang het handje boven het hoofd houden; hij heeft dan ook overduidelijk een aardje naar zijn vaartje Joost (René Retèl) die na zijn pensioen alsnog naar Santiago de Compostela wil gaan lopen.
Roos Wiltink speelt een uitermate sympathieke rol als de studente annex babysitter Lisa.
"Neem ff een biertje voor me mee?!"
"...en wat is er toch met je oog?"
P.S. Wat is dat toch met die zeeschildpadjes?
Ergotherapeut Paul Safranek (Matt Damon) en zijn vrouw Audrey (Kristen Wilg) balanceren op het randje van financiële malaise.
De Noorse dr. Jorgen Asbjørnsen kan wellicht soelaas bieden; vrijwilligers kunnen zich laten verkleinen tot minder dan dertien centimeter en dankzij hun kleinere behoeften zullen zij voortaan in onwaarschijnlijke weelde kunnen leven.
Paul komt naast de luidruchtige Servische zakenman Dusan Mirkovic (Christoph Waltz, o.a. bekend als de schofterige Hans Landa in het onvergetelijke Inglorious Bastards van Quentin Tarantino).
Hong Chau speelt Ngoc Lan Tran, Dusans gehandicapte huissloofje met een uitermate trieste geschiedenis.
Voor een film met een dergelijke topcast valt hij nogal tegen; ondanks de uitermate innemende karakters die Matt Damon en Hong Chau vertolken komt het geheel tamelijk uitgeprakt over om hem lang genoeg te laten duren, al zit er gelukkig toch nog een dosis maatschappijkritiek in verborgen, vandaar een half puntje extra.
"They say it has it's pluses and minuses"
"Don't be so American!"
"Baby, this is the wild west!"
"What kinda fuck you give me?"
Londen, 1921.
Florence Cathcart (Rebecca Hall) weet het zeker: spoken bestaan niet en haar boek, een regelrechte bestseller waarin ze uitlegt hoe je verhalen over geesten ontzenuwt, spreekt dan ook boekdelen (pun intended ;-)
Ze wordt door Robert Mallory (Dominic West) uitgenodigd om onderzoek te doen naar een mogelijke geest van een overleden kind, Walter geheten; de kinderen zijn namelijk doodsbang voor de geest of datgene wat ervoor moet doorgaan; Florence maakt dan ook een wetenschappelijk verantwoorde proefopstelling.
Al met al een verhaal (let op het sepia-achtige retrokleurenspectrum waarin het geheel gefilmd is) met een aardige spanningsopbouw en met enkele subtiele schrikeffecten maar niet "op zijn Amerikaans" over de top; Engelse horrorfilms moeten natuurlijk wel een klein beetje stiff upper lip blijven, al komt het laatste halfuurtje wel ietwat warrig op mij over; misschien helpt een kopje thee 😉
En wat is er eigenlijk met huishoudster Maud (Imelda Staunton) en de kleine Tom (Isaac Hempstead Wright) aan de hand?
Let ook op het Droste effect.....
"The boys are transformed, you should be pleased!"
"This is not a feeling. This is a thesis!"
"You're a shell!"
Mike McCann (Liam Neeson) en zijn broertje, de aan PTSS lijdende Curty (Marcus Thomas) zijn gespecialiseerd in zwaar vervoer over ijs en worden geacht dertien mijnwerkers te redden uit de Katka-Diamantmijn in het Canadese Minkitoba middels het zo snel mogelijk vervoeren van een boormol van 5 meter breed.
Maar ja, het is april, het ijs is al aan het smelten en ook de klimatologische opwarming helpt niet bepaald mee.
Verder wordt er een dealtje gesloten waar een ietwat perverse prikkel vanuit gaat.
Al met al een lekkere ietwat-over-de-top-thriller met een mooie rol voor Moeder Natuur en een prima rol voor de Aziatisch-Amerikaans-Indiaanse coming-of-age-actrice Amber Midthunder als de kordate Tantoo - die maar wat graag haar broertje, de mijnwerker Cody (Martin Sensmeier) wil redden - en voor Laurence Fishburn ( nee, hij heet geen Morpheus maar Jimmy ;-)
De zuurstof raakt echter in hoog tempo op dus een race tegen de klok is ondertussen van kracht.
Die Midthunder gaat het nog ver schoppen, let op mijn woorden.....
"Kiss my Irish ass!"
"They will ritually bury their family members....."
Doug McRay (Ben Affleck) is al jaar en dag bevriend met James "Jam" Coughlin (Jeremy Renner) en woont in hetzelfde flatje in Charlestown, een beruchte wijk in Boston, Massachusetts.
Beide Ierse beroepsbankovervallers komen met elkander in conflict wanneer Jam besluit om bankmanager Claire Keeley (Rebecca Hall) te gijzelen en te dreigen haar te doden.
Een helemaal niet verkeerde misdaadthriller - niet enkel mét, doch eveneens ván Ben Affleck - met lekker veel kapot politiematerieel, achtervolgingen, verkleedpartijen en heerlijk gooi- en smijtwerk en uiteraard prima acteerwerk maar zoek je een zweempje originaliteit, dan ben je met The Town aan het verkeerde adres.....
"...so if you wanna be slick, be slicker than a six-year-old!"
"I'm tired of that one-way fuckin' bullshit!"
Evan (Keanu Reeves) is een succesvolle architect die een verleden heeft als DJ.
Hij leidt samen met begenadigd kunstenares Karen (Ignacia Allamand) een (wel héél erg) gelukkig gezin met de kindertjes.
Wanneer zijn vrouw en kinderen er een paar dagen tussenuit gaan, wordt er tijdens een vreselijke stortbui geklopt. Er staan twee mooie meiden voor de deur die zich Genesis en Bell noemen (Lorenza Izzo en Ana de Armas) en die zich niet enkel met een smoes aan Evan opdringen maar zich ook nog eens steeds vreemder beginnen te gedragen, zoals ontbijtgranen uit de hondenbak eten en de keuken op stelten zetten.
Op zich een prima thriller met een behoorlijke spanningsopbouw maar wel met een nogal rammelend einde, alsof Eli Roth opeens een blackout had.
Jammer hoor, gemiste kans.....
En hoe is het dat gekke hondje eigenlijk vergaan?
6/10
"I have no complaints"
"Happy Father's Day!"
"How do I catch a predator!"
"Monster retard!"
P.S.: Verstoppertje spelen zal nooit meer hetzelfde zijn.....
Hmmm....je hebt gelijk, ik trad íéts te veel in detail en heb het ondertussen aangepast.
Tre (Cuba Gooding Jr.) is een pienter knulletje met een goed karakter en niet gespeend van ambitie.
Alles lijkt hem mee te zitten, behalve het feit dat hij op moet groeien in Cranshaw, een ghetto in Los Angeles alwaar bendeoorlogen bepaald niet van de lucht zijn.
Zijn wanhopige moeder Riva (Angela Bassett) besluit hem op te laten groeien bij haar ex Furious (gespeeld door een sympathieke Laurence Fishburn). Zijn beste vriend Ricky, eveneens van goede wil, is overduidelijk moeders oogappel; dit in tegenstelling tot zijn broertje, de drugs dealende, achterelkaar whiskey uit een literfles zuipende Darin die de bijnaam Doughboy draagt, vertolkt door een overtuigende Ice Cube. De ouders trachten - temidden van getunede pooierbakken, veel blingbling en nog meer "bang bang" - uit alle macht om Tre en tienervader Ricky op het rechte pad te houden en ervan te weerhouden om eenzelfde soort "carrière" op te bouwen als Doughboy, maar of dát nou wil lukken?!.....
Een ietwat dystopisch aandoend misdaaddrama dat tevens een keiharde aanklacht is tegen het falen van de Amerikaanse overheid waarin gelijke kansen voor iedereen slechts in een zoete droom bestaan; zie de in deze omgeving ronduit potsierlijk aandoende verkiezingsposters waarin wordt opgeroepen om op de Republikeinse presidentskandidaat Ronald Reagan te stemmen, vergezeld van running mate George Bush Sr.
"You slam the door like a gorilla on a football field"
"I don't have an attitude, YOU have an attitude!"
Het verhaal begint met Mia (Sophie Wilde) die het niet over haar hart kan krijgen om een ernstig gewonde kangoeroe uit zijn/haar lijden te verlossen en met Duckett (Sunny Johnson) die overduidelijk niet helemaal zichzelf is en zich zwaar verwondt.
De oorzaak van alle ellende blijkt een aardewerken of gipsen handje te zijn, dat - wanneer je het drukt en "talk to me!" zegt, eventueel gevolgd door "I let you in!" hetgeen het effect nog eens versterkt - het een en ander losmaakt.
Mia is twee jaar na dato nog steeds niet helemaal over het tragische overlijden van haar moeder Rhea (Alexandria Steffensen) heen. Het feit dat vader Max (Marcus Johnson) in eerste instantie - om dochter Ria een beetje te sparen - niet het achterste deel van zijn tong laat zien over bepaalde details, werkt ook al niet mee aan Ria's verliesverwerking. Ondertussen is ze - ondanks haar nachtmerries omtrent een ontbrekend spiegelbeeld - enorm geobsedeerd door het magische handje; zij is - evenals haar vrienden en familie - niet gespeend van wat puberale sensatiezucht en is bereid de eerste vrijwilliger te zijn die het artefact temidden van vrienden en familie een hand durft te geven.....
Een prima paranormale en bij vlagen zowaar ietwat sentimentele horror met een meesterlijk verminkt-geschminkte Riley (Joe Bird).
Maar...zit er nou wél of géén echte afgehakte hand in dat ondergekalkte ding?
Het verhaal speelt zich in een moderne omgeving af en dus ontbreekt nu eindelijk eens dat obligate Victoriaanse- dan wel jarenvijftigspookhuis met houten messenblok in de keuken.
Wellicht komt dat doordat deze film van Australische makelij is en dus niet zijn wiegje in Hollywood heeft.
Robin Northover mag niet onvermeld blijven vanwege zijn demonische rol en het oerlelijke doch uitermate aandoenlijke hondje Cookie mag eveneens niet in de credits ontbreken.
Arme Mia, ze bedoelt het allemaal zo goed.....
"It'll split you"
"You're biting my feet!"
"Mi, Riley needs help!"
P.S.: vergeet die kaars niet uit te blazen.
Vier vrouwen die geen flauw benul hebben van de smerige zaakjes van hun vermoorde echtgenoten waaronder Harry Rawling (Liam Neeson), zitten dankzij het egoïstische gedrag van hun horkerige levensgezellen opgescheept met een schuld van $5.000.000,= die ze binnen een maand bijelkaar moeten zien te scharrelen.
Dit op straffe des doods.
Ondertussen wordt departement 18 van Chicago al vele generaties bestuurd door onder andere de bejaarde en onuitstaanbaar racistische wethouder Tom Mulligan (Robert Duvall) die dolgraag wil dat zijn zoon Jack (Colin Farrell) de toko overneemt middels list en bedrog. Jacks rivaal - de crimineel Jamal Manning (Brian Tyree Henry) - wil echter de eerste zwarte wethouder van departement 18 worden. Dit met behulp van zijn al even ongure broertje Jatemme Manning (drievoudig Oscarwinnaar Daniel Kaluuya). De hoofdrol van Veronica Rawling wordt glansrijk vertolkt door Viola Davis. De dames zijn er ondertussen achtergekomen hoe ze dat enorme bedrag kunnen vinden, maar nu moeten ze nog aan de code zien te komen. Maar of dát nou zo één twee drie wil lukken? De Pools-Iers-Australisch-Franse schoonheid Elizabeth Debicki vertolkt overigens Alitzia/Alice, de niet bijster benijdenswaardige weduwe van de afschuwelijke, sadistische Florek (Jon Bernthal). Alitzia wordt na zijn overlijden door haar moeder, wier moreel kompas al net zo matigjes gecalibreerd is als dat van wijlen Florek, gedwongen de hoer te spelen.
Kevin J. O'Connor vertolkt de ongure, kreupelgeslagen Bobby Welsh (die mij enigszins aan Evgeny Prigozhin doet denken maar dat terzijde); deze acteur heeft namelijk een prima boeventronie voor dit soort rollen.
Er zitten zowel een paar pijnlijke als mooie wendingen in deze misdaadthriller.....
Deze door Steve McQueen geregisseerde remake van Widows uit 1983 (een filmserie van Ian Toynton) mag al met al geslaagd worden genoemd.
"Says the man with a 50000 dollar piece of wallpaper"
"It's a fuckin' business!"
"Dollar signs and empty promises..."
"It looks like people are blissful in their own ignorance!"
Leuke kinderfilm over een populaire schoolmeester (Jeroen Spitzenberger) die soms opeens een gedaanteverandering ondergaat en vliegjes moet worden gevoerd om weer zijn oude uiterlijk terug te krijgen.
Paul Kooij speelt het treiterzieke schoolhoofd dat zijn minachting voor Franz bepaald niet onder stoelen of banken steekt.
P.S.:
What's in a name.....
Sara Evelien Jansen (Annemiek Pheifer) is Officier van Justitie van niet bijster hoogstaande komaf die haar werk regelmatig mee naar huis neemt.
Haar man Jurre Jansen (Jeroen Spitzenberger) is geschiedenisleraar die zijn klas niet bepaald in de hand heeft, evenmin als zijn kinderen Ella en Boet die in de loop der jaren behoorlijk van hem vervreemd zijn. Als hobby doet hij vrijwilligerswerk in een middeleeuws museum waarvoor hij allerhande gietijzeren werktuigen in elkaar smeedt die best weleens in de echte wereld van pas zouden kunnen komen. Wanneer hij erachterkomt dat zijn kinderen gepest en geïntimideerd worden, besluit hij toch eens wat beter op te letten en stuit op zaakjes waarin de betrokkenen niet terugdeinzen voor moord, serieverkrachting, drugshandel en kinderprostitutie.
Wat mij betreft een van de beste series ooit van Nederlandse bodem, al is er naar mijn interpretatie flink gespiekt bij het al even geniale Ozark.
Ernest Hemingway heeft ooit gezegd: "Als je ouder wordt, is het moeilijker om in helden te geloven.....maar je hebt ze wel nodig!"
PS: De gehele serie speelt zich af in Rotterdam maar ziekenhuizen, nabijgelegen scholen en de oude Shelltoren zijn in de serie opeens rechtbanken en justitiële inrichtingen geworden; wel leuk bedacht overigens.....
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series