Movielover heeft 1985 reactie(s) geplaatst.
De kleur rood uitvergroot. Geweldige openscene in een zee van mannenlijven en tomatenrood. Wat een kutjong en een ongelooflijke lul van een man. Is dat precies de bedoeling van de regisseur? Mij dat laten voelen? Jasper Newell speelt de jeugdige terror op knappe wijze. Zo klein en dan zo gemeen spelen. Als die maar geen trauma heeft opgelopen. De hoofdrol is voor Tilda Swinton. Ze speelt de rol met overgave. Gelukkig maar. De kijker wordt lange tijd in het ongewisse gelaten. En eigenlijk wordt het motief in het geheel niet duidelijk. Hmm.
Keuzefilm van Pierre Bokma, zomergasten aug 2024. Hij gaf een belangrijk inzicht af: altijd open staan voor het vergroten van je bewustzijn. Dat is genoeg.
Een film die indruk op me maakte door de onderhuidse spanningen, de japanse setting en scène dat Bowie met alleen zijn hoofd boven de grond wordt ingegraven.
Een fijne film in Marokkaans land en cultuur met een paar prachtige vrouwen in de hoofdrol. Er is wat eigenzinnigheid, zelfbewustzijn en standvastigheid nodig om voor de gemaakte keuzes te blijven staan. In liefde en contact wordt de weg gevonden.
Krachtige film met een topacteur. Het recht op gelijkheid voor de zwarte mens moet terecht benoemd en geregeld worden. Of dat via een geloof moet, zoals de Islam, waag ik te betwijfelen. Malcolm X zweert drank, drugs en het aan de vrouwen zitten van blanke mannen af. Spiegel de laatste opmerking (bijv. een zwarte vrouw die besluit om van de mannen van blanke vrouwen af te blijven) en het wordt duidelijk dat er nog een deel van de mensheid (de helft ) recht heeft op gelijkheid. Daar gaat de Islam in ieder geval niet voor zorgen.
Een film met mooie beelden, prachtige acteurs en een moeilijk te doorgronden plot. Ik heb er maar een recensie van Cinemagazine er bij gepakt om tot beter begrip te komen. ‘"Atonement’ is een film die iets wil zeggen over schuld, boete en schrijverschap (vooral de verbeeldingskracht van de schrijver en zijn bereidheid getuigenis af te leggen). Deze thema’s zorgen ervoor dat wat eerst een conventioneel drama lijkt, in wezen een excuus is om een aantal onplezierige dingen te zeggen over de (schrijvende) mens en zijn tekorten". Dat dus. Ik vond het al eerder een 8 waard.
"De kracht van zijn duivelse verlangen kent geen eind". Hoe de bloeddorst erotische hartstocht wordt. Of de hartstocht bloeddorstig. Dracula heeft geen haast maar werkt geduldig aan zijn kans. Quick Quick slow of Festina Lente (haast je langzaam).
Ha ha, het boek is inderdaad saai. Nu je het zegt...dat vond ik eigenlijk ook. Heelveel jaren terug, nog in de vorige eeuw, 2e hands van een vriend voor mijn verjaardag gekregen (2e hands, dat toch niet🤭) en meteen gelezen. Wat me is bijgebleven en nu extra toepasselijk zijn de Latijnse woorden Festina Lente - 'haast u langzaam'. Dracula heeft immens veel geduld. Hij zet zijn tanden er alsnog in nadat we in slaap zijn gesust.
Prettige film, fijn om naar te kijken. 'We houden niet van bepaalde genre films, niet van bepaalde acteurs, maar vooruit, voor deze maken we een uitzondering'. Is het niet beter om een film gewoon op kwaliteit (betekenisvolle premisse, goed geacteerd en gefilmd) en emotionaliteit (raakt het me?) te beoordelen?
Magnifiek schietfeest met topcast. Zonder veel dekking te nemen, schieten ze vanuit de heup en losse pols net iets sneller dan de tegenstanders.
Enige moeite met de combinatie van het jolige karakter en de serieuze thema's. Bij een bijeenkomst van de Klu klux klan wordt er geordend gedanst waarbij er een kruis ontstaat. Het voelt erg fout om bij de KKK te horen en dat is het ook.
Goede film, maar iets minder dan The Fugitive. Vanavond, 24 aug 2024 allebei op Veronica te zien.
Spannende film en een genot om naar Tommy Lee Jones en Harrison Ford te kijken.
De tsunami en de gevolgen daarvan waren verschrikkelijk. Deze film laat een deel daarvan zien. Lof voor het acteerwerk van de kinderen en natuurlijk waren sommige beelden zeer aangrijpend en goed gefilmd. Toch kon het me niet overtuigen. Net teveel drama.
Te vroeg gestopt🤷🏻♂️
Best aardig vermaak. Maar zal niet lang blijven hangen.
Wraakfilm. Je moet er maar tegen kunnen. Wraak nemen is de beste remedie voor iemand die gekwetst is".
"Een zandkorrel en een rotsblok zakken in de rivier even snel naar de bodem". Die opmerking wordt drie keer genoemd. Wat nogal dikke onzin is. Net als het hele verhaal. Maar wel lekker vet gefilmd.
Er wordt gerefereerd aan spreuken 6, vers 4. "Vooruit, vat moed, ga op hem af, ga niet slapen, gun jezelf geen rust voordat je je van hem losgemaakt, zoals een gazelle ontkomt aan de jager, een vogel ontsnapt aan de vogelaar". Dit geeft aardig de premisse van de film weer.
Dae-su Oh zoekt Woo-Jin-Lee in een hoog gebouw en googelt met 6 en 4. Is het de vierde of de zesde etage of is het de 64e? Nee, het gebouw is niet hoger dan 35. Dan maar de P van penthouse. Onnavolgbaar... De film viel in de smaak bij Tarentino, wat goed is voor te stellen.
Topper van Tarentino.
"Ik kan me niet voorstellen dat je het niet hebt gezien (en dus niet geweten)". "Het was verschrikkelijk maar ik kon niet anders, we waren allemaal bang". "De joden waren niet geliefd, ze hielden zich alleen maar bezig met hun eigen zaakjes en ze hadden van die kromme neuzen". Kortom: het is gezien, er was enorme druk en veel propaganda. De mens die martelde, had het idee niets anders te kunnen. In allerlei lichtere varianten komen dat soort mechanismes nog steeds voor. We denken vrij te zijn, maar zijn in veel opzichten gevangen. Ik ben daar niet van uitgezonderd. Een eerdere reactie: De Holocaust of Shoah is een onbegrijpelijke gebeurtenis. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen andere mensen georganiseerd uitroeien. Het nationaal-socialisme of fascisme achtte zich verheven boven andere bevolkingsgroepen en vond mensen van Joodse afkomst minderwaardig . Met die zienswijze kwalificeerden ze zichzelf als meer minderwaardig. Dus iemand die zichzelf beter acht dan een ander, plaats zich direct onder die ander.
"Je kunt van Joden houden of niet....dat je echter een menselijk ras eenvoudigweg voor het kwaad in de wereld en voor de duizend zware zonden en gemakzuchtigheden van het Duitse volk als zondebok aanwijst, is een zo ernstige ontaarding, dat deze schade tienvoudig opweegt tegen alle schade, die ooit door joden veroorzaakt kan zijn"-Herman Hesse 1922-hij schreef dit 17 jaar voor het begin van de 2e wereldoorlog.
Terug naar de film: "Iedereen die er geld aan verdiende, was het er mee eens". Zo zie je maar. Als er economisch wat te halen valt, zijn veel mensen bereidt het onrecht er bij te nemen.
Spannend gefilmd! Vooral in het begin greep het me naar de keel:
een opgehitst menigte die aan de poorten van de ambassade klopt. De verbrandingsoven faalt en dus gaan de riskante documenten in de shredder, welke later door vrouwen en kinderen aan elkaar worden geplakt. Omwille van de beelden gewoonweg fraai. Als het zo is gegaan als in de film dan is het een unieke operatie: zo ongeloofwaardig dat het wel moet kloppen. In Teheran trappen ze erin. Het bureau wat de aanvraag voor filmlocatiecheck moet beoordelen, heeft te kiezen tussen 'het kwaad verdrijven en de kunst bevorderen'. De film is goed én er zitten fouten en clichés in. Zo is het foute brillentijd (is nog komisch) en worden veel scenes met roken en drinken ingezet (heb ik echt een aversie tegen). En op weg naar Teheran heeft Affleck een tussenstop in Istanbul. We krijgen een shot op afstand van de Blauwe Moskee te zien, eentje van dichtbij en dan binnen.....in de Aya Sofia (overigens is niks in Iran gefilmd, dus bazaaropnames zullen ook wel in Istanbul zijn. John Goodman is een geweldige acteur, maar heeft (ook hier) duidelijk gewichts-en gezondheidsproblemen. Volgens mij had hij zelfs moeite met uit de auto stappen, dat zien we hem dan ook niet doen. En dan nog de scène waarbij het opstijgende vliegtuig wordt achtervolgt. Die vind ik wel het pijnlijkst, te ongeloofwaardig. Tot slot is het cliché van slechte vader op afstand van jonge zoon moeilijk te pruimen. Toch met aandacht gekeken en genoten! En top dat Iraniërs hun eigen taal spreken en dat het niet vertaald in beeld komt (behalve dan wel de Amerikaan aan het eind bij de douane).
Wat is je top 10 van trage films?🙂
In mijn jeugd wel een paar Abbott & Costello's gezien. Geen flauw idee meer welke. Voor het gemak dan deze maar als waardering.
Zo, dat is echt een andere manier om naar Laurel en Hardy te kijken. Stan en Laurel proberen het nog een keer, vele jaren na hun hoogtepunt. Laurel staat op zeker moment naar een affiche van Abbott en Costello te kijken die in de jaren 40 en 50 populair waren. Leuke ironie en met knipoog. Niet goed te geloven dat het ooit geprobeerd is om Hardy met een ander duo te laten acteren. Een mooi beeld van hoeveel ze samen waren en goed met elkaar om gingen. Zelfs tijdens een conflict. Al weet ik niet precies waar de waarheid precies ligt.
The Thunderbirds op reddingsactie. Vader en zoons in een haast 'Bonanza' achtige setting. De verhalen zijn niet zo sterk. Voor de jaren 60 zijn de technische beelden van vliegtuigen, raketten apparaten fraai om te zien. Halverwege zijn ze op Mars waar ze in gevecht komen met een ontwakende slang cyclopen. Energie is onbeperkt, alles kan de lucht in.
De Holocaust of Shoah is een onbegrijpelijke gebeurtenis. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen andere mensen georganiseerd uitroeien. Het nationaal-socialisme of fascisme achtte zich verheven boven andere bevolkingsgroepen en vond mensen van Joodse afkomst minderwaardig . Met die zienswijze kwalificeerden ze zichzelf als meer minderwaardig. Dus iemand die zichzelf beter acht dan een ander, plaats zich direct onder die ander.
Een film over Tolkien, de meester van de fantasie. De film maakt deels duidelijk waar zijn inspiratie voor The Hobbit en The Lord of Ring op is gebaseerd. Vriendschap(fellowship), liefde en de verschrikking van de 1e wereldoorlog. En over zijn gave om talen te verzinnen. De film gaat tot aan het schrijven van de Hobbit in 1937. Toch wat jaren na de 1e wo.
Er zijn beelden van de 1 WO. Honderden soldaten, jonge mannen dood. Ik zag het eerder in 1917, de film van Sam Mendes. En in de bewerking van oorlogsbeelden 'They shall not grow old' van Peter Jackson.
Engelse films die een min of meer biografisch verloop hebben, ook te zien in een film over Stephen Hawkings. Er is sprake van een soort voorspelbaar verloop.
"Waar je gelukkig bent, ben je thuis." Woorden van Emily. En waar de liefde is? "Van iemand houden die je gevoelens niet kan beantwoorden, dat doet zeer. Maar volgens de dichters heeft dat ook iets moois. Het is heftig. Het wordt nooit lelijk door de werkelijkheid en gewenning. Het is nog even helder en intens als toen het begon. En dat is mooi". Tolkien kiest studie in Oxford en moet een fase van liefdesverdriet door. En toch komen Tolkien en Edith later samen.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series