Movielover heeft 1886 reactie(s) geplaatst.
Een film in de top 10 van Sydney Pollock. Over de WO1, een paar jaar voor WO2. Zelf niet echt een fan van Jean Gabin (maar ik zal open blijven kijken) Gevangenen krijgen ruimte in een gevangenkamp. Zo'n thema ook wel in een andere film van na de 2e WO gezien. Welke ook alweer? Ik zie ook overeenkomsten met de later serie Colditz. Sigaretten en pijp zijn voldoende beschikbaar. Roken en acteren gingen al samen op.
In Duitsland werd de prent slecht onthaald door het nazi-regime vanwege de pacifistische boodschap. Minister van Propaganda Joseph Goebbels sloeg de film in de ban. In de volgende decennia verwierf de film de status van een meesterwerk. Waarom? Vanwege de grote illusie: 'het is een meditatie over de ineenstorting van de oude orde van de Europese beschaving'. 'In La Grande Illusion probeert Renoir de notie te weerleggen dat oorlog iets bereikt, of dat het gebruikt kan worden als een politiek instrument om problemen op te lossen en een betere wereld te creëren. "Dat is allemaal een illusie", zegt Rosenthal, sprekend over het geloof dat dit de oorlog is die oorlog voorgoed zal beëindigen'. Eén man kan de oorlog niet voorkomen, het heeft geen zin om naar het front terug te keren.
Over de regisseur Sidney Pollack. Hij maakte veel films met een politiek of een gerechtelijk thema. Deze film is een politieke thriller gebaseerd op het boek Six Days of the Condor van James Grady.
In de Sight & Sound Directors' Poll van 2002 onthulde Pollack zijn tien beste films in alfabetische volgorde: Casablanca (1943) Citizen Kane (1941) The Conformist (1970) The Godfather Part II (1974) Grand Illusion (1937) The Leopard (1963) Once Upon a Time in America (1984) Raging Bull (1980) The Seventh Seal (1957) Sunset Boulevard (1950) Ongeveer de helft daarvan gezien.
Ik snap je niet helemaal?
Louis Le Prince maakte de eerste films, maar verdween om onverklaarbare wijze. Lees hieronder de beschrijving van FV bij de documentaire The First Film uit 2015.
Thomas Edison en de broers Lumière staan bekend als filmpioniers, maar deze documentaire belicht de vergeten Louis Le Prince. In 1888 maakte de Fransman in Leeds 's werelds eerste films. Echter, vlak voor hij naar New York zou gaan om zijn uitvinding te onthullen, verdween hij op mysterieuze wijze tijdens een treinreis tussen Dijon en Parijs. Zijn lichaam werd nooit gevonden. Regisseur David Wilkinson laat via interviews en locatiebezoeken zien hoe filmgeschiedenis wordt geschreven.
Er zijn nog eerdere filmbeelden die Le Prince maakte: https://youtu.be/HTdITIMixpE?si=g42boQ-xyxjf3xT2 Dit is uit 1886
Wow! Ik wil het nog in breder perspectief zijn, maar deze film laat de camera meelopen, heeft goede montages, zit veel dichter op de huid van de acteurs en Asta Nielsen kan het 'spel' met de camera aan.
The Black Dream https://youtu.be/4EQS2P6H11k?si=c3UJojfwm4eSNpeV Peter Urban Bruun Gad (12 februari 1879 - 26 december 1947) was een Deense filmregisseur, toneelacteur, scenarioschrijver en auteur. Hij regisseerde 40 films tussen 1910 en 1927. Zijn vrouw Asta Nielsen speelde in 30 van zijn films, ook in zijn debuutfilm Afgrunden ( The Abyss ) uit 1910. Zie ook het artikel https://www.kosmorama.org/en/kosmorama/en/overlooked-untold-and-almost-forgotten-urban-gad-film-pioneer
Deze film heeft me niet helemaal kunnen overtuigen.
Flodder komt nog steeds in andere beelden terug. Onlangs nog met een persiflage van het huidige kabinet. Geniaal! https://youtu.be/v-JGfKkRA9A?si=CRwGGbKU93VC9TIK
Een redelijk goed te volgen verhaal. Vrouw wordt onder valse voorwendselen gelokt en komt in een bordeel terecht met uitzicht op een toren (Big Ben?). Het lukt haar om een brief met een noodkreet het bordeel uit de smokkelen. Haar geliefde verkoopt zijn huisraad voor voldoende geld en gaat naar Londen op zoek naar haar. Gek genoeg is de toren niet de reden waarom hij daar vind en kan bevrijden. Al bij al toch veel ongeloofwaardige momenten. Halverwege een mooi barok beeld van vrolijke mannen met vrouwen van lichte zeden, al blijft alles zeer netjes. De camera heeft steeds een vast punt, waarbij de acteurs dus in en en uit het beeld moeten lopen om wat actie te ensceneren. Er is een moment dat de camera meedraait. In alle scènes blijven de acteurs op afstand, geen close-ups, behalve in de een na laatste scène op de boot wordt de afstand wat verkleint. De achtervolgingsscene met de auto achter de koets aan, zit goed in elkaar.
Bij FV staan er 3 films van August Blom maar hij heeft er meer gemaakt. Deze film is zijn eerste. August Blom begon in 1893 als acteur te werken. Van 1907 tot 1910 was hij verbonden aan het Volkstheater in Kopenhagen. Vanaf 1909 was hij werkzaam bij de filmmaatschappij Nordisk Film. Zijn regiedebuut maakte hij in 1910. Als belangrijkste productie van Blom geldt de dramafilm Atlantis (1913) naar de gelijknamige novelle van de Duitse auteur Gerhart Hauptmann. In de jaren '20 verliet hij Nordisk Film. Hij opende toen de bioscoop Strandteatret in Kopenhagen. Van 1934 tot aan zijn dood leidde hij de bioscoop Kinopalæet.
Drank maakt meer kapot dan je lief is. Een jaloerse vrouw helpt daarbij flink mee. Naar een verhaal van Emile Zola?
Deze film in flarden bekeken. Niet het geduld om naar een lange stomme film te kijken.
In deze film zijn vrouwen goede ruiters en vangen met succes de schurk. Deze schurk krijgt aan het einde wel ruimte om heroïsch te sterven. De camera filmt vanuit een vast standpunt,waardoor acteurs 'gedwongen' zijn om het beeld in en uit te lopen. Er is één scène waarbij deze iets meeschuift (vrouw redt met lasso man bij rots). Het gefilmde buitenlandschap wisselt sterk, de ene keer platteland, de andere keer een rotspartij bij een ravijn, dan weer heuvelachtig bij een rivier. In ieder geval is de hand van een vrouw als regisseur merkbaar: vrouwen hebben sterke rol, zijn geen doetjes.ze laten zich niet overtroeven.
Dit is een deel van een film uit de oude doos die ik meteen nog een keer wilde zien.
De mug heeft een hoedje op. Mug is dus een man, terwijl het vrouwtjes zijn die steken. Filmpje is op momenten grappig, maar ook langdradig. De mug prikt diep en tankt zich vol, is te gulzig.
Van alle kanten een raar filmpje. Niet spannend.
Animatie met oprekbare poppetjes.
Handtastelijke etter, die gelukkig flink veel lik op stuk krijgt.
Je zou toch zeggen dat dit de 1e oorlogsfilm is, waarbij ook nog eens een 'drone' wordt ingezet. Film is combinatie van decor, animatie en echte scenes.
Apart verhaal, volgens mij vooral bedoeld om de mogelijkheden met film te onderzoeken.
Een onaantrekkelijk (verkleed) varken met dikke buik blijkt toch aardig te kunnen dansen. De close-up aan het eind van het varkenshoofd met bewegende tong, rollende ogen en opspringende oren is erg leuk. Gefilmd vanuit één camerapositie in een circusachtig decor.
Mannen van de zwarte hand beramen een ontvoering van een slagersdochter. Ze pakken het niet al te professioneel aan en kijken ook diep in het glaasje. Het duurt niet lang of ze worden gepakt en de dochter bevrijdt. Opvallend detail is dat de ontvoering op klaarlichte dag is en via een paardenkoets plaatsvind. Veel andere koetsen op straat, maar nog geen auto te bekennen. De decors binnen zijn amateuristisch. De acteurs blijven op afstand, geen close-up beelden. Goede kwaliteit van de film, de inhoud is meer een ontvoeringsklucht. https://youtu.be/AzyuKxrHGoM?si=0iT9DVwR6A_1gzHh
De film - geschreven en geregisseerd door Pedro Aldomovar - gaat volgens hem over onder meer de 'moeilijkheid om werk en leven gescheiden te houden' en hoe 'film het verleden in beweging brengt en het naar het heden overhevelt.
De 1e aflevering gezien. Een goed filmpje over Dicktator Schoof. De rest hou ik nog even in.
Op you tube is een versie te zien waarbij teksten en postcards de overbrugging vormen tussen de overgeleverde en gerestaureerde stukken van de film. Aan het einde zijn beelden te zien van de arrestatie van Ned Kelly die niet of nauwelijks te zien is door te grote beschadiging van het filmmateriaal. Onbedoelde kunst.
Een agent wil een auto met 2 peronen stoppen, maar wordt geschept en vervolgens overreden. Dit overlevende zet de agent de achtervolging in. Tot zover een slapstick. De auto met bestuurder rijden rechtop verder over een gevel het luchtruim in. Dit wordt verbeeld via animatie. De maan en Saturnus worden aangestipt (Méliès had al eerder een bezoek aan de maan en zelfs de zon op film gezet). Vervolgens ploft de auto op de aarde en veranderd weer in een echte auto. En om de politie te misleiden eventjes in een rijtuig met paard. Al bij al wordt er lekker geëxperimenteerd, maar omdat nu SF te noemen, gaat wel heel ver. Toch vooral een slapstick. https://youtu.be/n5b2funOnM4?si=fOQFlaBl7zPbPJGm
Hier geen beelden van gevonden.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series