Movielover heeft 1956 reactie(s) geplaatst.
Een film met een paar bijzonder gedurfde scènes. Weet verder nog niet wat ik er van moet denken.
Daar ben ik het wel mee eens.
Als je de waarheid niet durft te vertellen. Omdat ie toch niet geaccepteerd wordt. Mooi drama. In 'Call me by your name' wordt het onderwerp meer accepterend verkend.
Dit is een prachtige film en sterk acteerwerk! Qua drama kan de film ook in het heden plaatsvinden (zie reactie jotofilm), net als de bouw van de Notre Dame in Parijs (toen en nu). Maar wat wil de film verder nog zeggen? In ieder geval dat de macht bij mannen ligt en vrouwen maar hebben te volgen. "Er is geen juist. Alleen de macht van mannen (there is no right. There is only the power of men - zegt moeder van Sir Jean)". Jacques le Gris (Adam Driver) verkracht Lady Marquerite (nadat hij heeft gezegd van haar te houden) terwijl ze eerder hun belezendheid tijdens een flirt met elkaar deelden. Jean 'hersteld' de veerkrachtig door zijn vrouw meteen opnieuw te 'nemen'.
"Formeel gaat niet over lady Marguerite maar over beschadiging van het eigendom van sir Jean the Carrouges". Lady: "Je riskeert mijn leven om je vijanden te bevechten en je trots te eer (trots) te redden". Moeder Sir Jean: "Als ik dit had geweten, had ik gedaan wat veel vrouwen voor me hebben gedaan. Niets". En zie hoe ze is: een kille ongelukkige vrouw.
Heerlijke film. Geheime liefde tussen 2 vrouwen. Als de waarheid niet kan worden verteld, ontstaat er ruimte voor een mooi drama.
"Als je met slangen omgaat, wordt je een keer gebeten". Alleen Raket weet zich te onttrekken door het hart van het geweld te fotograferen. De rest gaat dood, maar de nieuwe generatie jeugd (voorzien van wapens) staat klaar en de corrupte politie wordt niet aangepakt.
De film stond al lang op mijn lijstje. Ik sluit me aan bij de andere reacties. Prima film en zwart wit is geen enkel probleem. Vooroordelen, football en zielepijn (zoon twee jaar niet gezien) zijn van invloed op de mening van de 12 mannen. Maar neem de tijd en doe alles stap voor stap. En wees vergevingsgezind. Moet natuurlijk voor de rechter al gebeuren, maar dan hadden we deze mooie dramatische ontwikkeling gemist.
Oke, uit 1971. Toch een matige film (vind ik). Vast een low budget film, want er klopt maar weinig aan de decors. Het acteerwerk is een staaltje opzegwerk en vaak maar moeilijk te verstaan. Openingsmuziek is ruk en bijna onder de hele film zijn vogeltjesgeluiden gemonteerd (en ja, er is nergens een vogel te zien). Wel een achtervolging met paarden.
Het begin van de film is zoals we het leven graag wensen: liefde op het eerste gezicht, onschuld, talent hebben, gezien worden en mooi zijn. En gewaardeerd worden om wat je zelf ziet als imperfectie (de neus). Jack ontdekt een mooie, getalenteerde vrouw die met hem het leven wil delen en toch is dat niet voldoende voor hem. Door drank-, heroinegebruik en verminderd gehoor glipt het leven uit zijn vingers. "Het is niet iemands schuld, alleen dat van Jack zelf".
Citaat: Als je niet diep in je ziel duikt, ziet niemand je staan. Jack zegt het tegen Ally maar is het geen boodschap aan hemzelf?
Citaat: Wat je kwijt bent, krijg je niet meer terug (een verwijzing naar tinitus-oorsuizen van Jack). Nb wat betekent dat je verder moet met wat je nog wel hebt.
Voorkomen moet worden dat mensen de toekomst kennen. Aardige thriller met veel lawaai op het eind. I like Uma Thurman. Regelmatig terugkerend op tv. Net als vanavond 12/11/24
Fijne vrouwen om naar te kijken. "Liefde is wat je voelt voor een man". Maar die mannen snauwen en eisen en de moeders heulen mee. Zelfs via geloof moet de liefde voor klotemannen en de familie-eer worden afgedwongen. Ja, daar krijg je drama van.
Terwijl de wereld steeds verwarrender wordt, hebben we de neiging ons te concentreren op de dingen die vlak voor ons liggen... Een mooie opening van indringende film. Bedenkelijke rol van Cheney rond Irak. Ik geloofde het toen ook. Shame on me.
Christian Bale vertolkt de rol van de steeds corpulenter Cheney. Best goed al kan ik niet goed tegen die zware Amerikaanse fluisterstem de hele tijd. Weinig zeggen en toch heel dominant en invloedrijk zijn...dat is vast de bedoeling ervan.
O ja, halverwege komt de aftiteling in beeld, maar gaat de film gewoon door. Originele humor!
Om de rol te kunnen spelen kwam Bale twintig kilo aan. Hij werd voor zijn rol van Dick Cheney als machtigste Amerikaanse vicepresident aller tijden genomineerd voor de Academy Award voor beste acteur.
Als iets waar veel geld in omgaat te ingewikkeld wordt om uit te leggen of te begrijpen, wees dan gewaarschuwd! Of denk er over na hoe je er zelf aan kunt verdienen.
5 Biljoen dollar zou verdampt zijn...fictieve waarde.....toch is dat de wereld waarin we leven. De aarde draait verder. And i'm still looking for that great jazznote that destroys the wall of Jericho (The Clash).
Innemende film waarin liefde, verlangen, homoseksualiteit, heroĂŻnegebruik en kunst met elkaar worden verbonden. Ondanks een lichaam vol pijn wordt de levenslust teruggevonden en uitdrukking gegeven aan het 'eerste verlangen'.
Goeie film. Een aantal grappen nog steeds te doen. De werkelijke situatie van die tijd in Vietnam mag niet gedeeld worden. De DJ probeert het toch.
Deze film is inderdaad een topper! Het leven in een notendop. Je kunt met de één gelukkig zijn en dan weer met een ander. Of toch niet. De zoektocht naar het doel in het leven, waar van alles in gebeurt maar nooit het definitieve antwoord wordt gevonden. Zo mooi gespeeld en verbeeld!
Fijne film om te zien. Alles doen om je emoties niet te tonen of ziekte en ander onheil te verzwijgen. Flink zijn tegen beter weten in.
Mooie beelden, prachtige muziek, een trage verfilming. De betekenis zit waarschijnlijk vooral in de gedachtestromen van Pocohontas, John Smiths en John Rolfe over de betekenis van het leven. Hoe we het leven vanuit welke wereld dan ook vorm geven, uiteindelijk sterven we allemaal. Ik moest ook denken aan Pocohontas van Neil Young. "I wish a was a trapper I would give thousand pelts To sleep with Pocahontas And find out how she felt In the mornin' on the fields of green In the homeland we've never seen". Nb En passant las ik dat de muziek van dit nummer erg lijkt op He's a bad boy van Carole King. En ja dat klopt. Auw. Soms kun je beter niet te veel lezen. Terug naar de film: die gaat ook over de cultuurshock tussen de nieuwe en de oude wereld. En wat is hier precies oud en wat is nieuw?
Spannende, onderhoudende thriller. Welkom in het sadistisch universum. De scène bij de begraafplaats vond ik wat ver gezocht.
En het gaat gewoon door! Met Chemours (voorheen dupont) in Dordrecht. Op het eiland en nabije omgeving kun je beter niet meer groenten uit de moestuin of eieren van je hobbykippen eten. Wrang is natuurlijk dat we als burger volop gebruiken maken van de spullen waarin Pfas (pfoa) zit verwerkt. Ik weet niet of het voldoende is om alleen de pannen met teflon weg te doen, maar het is in iedergeval een begin.
Nb. Het laatste nieuws is dat het zich concentreert in regenwormen, die daardoor onder deel zijn een dubieuze positie in de voedselketen. Het nuanceert wel enigzins mijn eerste opmerkingen.
Nb het zit ook in regenkleding, buitensport- en skikleding, pannen met een anti-aanbaklaag en water- en vetafstotend papier, zoals bij bakpapier en pizzadozen. Of in blusschuim, ski-wax, waterafstotend impregneermiddel voor textiel en leer, of smeermiddel (in de vorm van PTFE spray).
"Mensen zijn te tevreden zolang ze alles in de hand hebben. Elk mens apart is slim. Samen zijn ze een domme, paniekerige kudde." Dus dan moet je ze niet wijs maken met het bestaan van aliens. En zo ja dan toch direct het geheugen uitwissen. Onderkoelde humor. Veel grappige vondsten. En de wereld wordt gered van rare wezens met allerlei afwijkend schiettuig. Lol. Smit en Jones vormen en leuk duo. Heerlijk geacteerde kolder.
"Je moet kiezen tussen het redden van één mens of dat van de hele wereld". Briljant gemaakte animatie in combinatie met emotionele meuk. Voor mij lastig om daar qua waardering tussen te kiezen. Film met 3 regisseurs.
Met Sydney Pollack (regisseur), Robert Redford (Turner), Faye Duneway (Kathy) en Max van Sydow (Joubert) komt er veel talent samen. Spannende en onderhoudende film, ook al lijkt het plot vergezocht. In ieder geval moet Turner vechten voor zijn leven. Waarom is steeds onduidelijk en als er verklaringen komen, blijft het (voor mij) nog steeds onduidelijk. Gelukkig krijgt Turner na aanvankelijke aarzeling hulp van Kathy. Hij kidnapt haar, dreigt haar met een pistool en bindt haar een tijdje vast. "Waarom? Denk je dat ik je had aangegeven?" En dan komt de kus om vervolgens het bed met elkaar te delen. De film lijkt vooral bedoeld om Robert en Faye in een romance samen te laten zien. Iets dieper is de laag dat ze 'eenzame' foto's maakt (die in de vrijscene voorbij komen en aan de muur in de woonkamer van Kathy hangen), ook foto's die niet van haar zelf lijken en bewaard worden voor een ander moment. In de film komt het daar niet van, niet voor Turner, ook niet voor de kijker. Joubert vraagt of er een reden was waarom hij Kathy uitkoos om te kidnappen. Toeval. En toch draait de film om deze ontmoeting en minder om de verwikkelingen erom heen.
Deze film gezien in Amsterdamse Bios in het jaar van uitkomen. Heeft me in zekere zin wakker gemaakt en invloed op het verdere verloop van mijn leven. Gek toch hoe dat kan werken. Daarom een hoge waardering.
Het verhaal van Anne Frank via Kitty slim verweven met het leven van nu. Minderheden krijgen de schuld en worden als zondebok aangewezen. "Opgewekt blijven omdat de vrijheid om de hoek kan liggen".
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series