MKVII heeft 463 reactie(s) geplaatst.
Haarscherpe gerestaureerde versie gezien van deze beroemde horror-film die ouder is dan je grootouders; in 2024 namelijk 102 jaar. Toen waren de plots al even slecht als in alle latere remakes, inclusief die van Eggers dit jaar. Maar dat kan ook aan het genre liggen. Het blijft bijzonder om naar bewegende beelden te kijken die zo oud zijn, en door de vele buitenopnames is er veel te zien. Spel is net zo expressionistisch als het beeld en - hoe kan het ook anders - zwaar gedateerd. Creatief hoe ze de handgedraaide zwartwit-film toch nog van tinten voorzagen met gekleurd folie om dag en nacht aan te geven. De muziek is prachtig klassiek. Alleen een aanrader voor filmliefhebbers die ook in de techniek achter cinematografie geïnteresseerd zijn.
Grimmige serie met soms gruwelijke beelden van bloedige oorlog in de regio uit de titel. Dat de serie niet zo hoog wordt gewaardeerd als Band of Brothers ligt niet aan beeld en spel, maar aan de onoverzichtelijke gevechtshandelingen die een makkelijk te volgen lineair plot moeilijk maken. Daarbij komt dat de oorlog in Europa door Westerse ogen bezien, veel meer tot de verbeelding spreekt. Culturele nabijheid, schitterende landschappen en foute Nazi’s zijn nu eenmaal interessanter dan zongeblakerde eilanden met een schier oneindig aantal inwisselbare tegenstanders. Niettemin een must see voor iedereen die geïnteresseerd is in WO2.
Iconische misdaadfilm met veel gedenkwaardige scènes en quotes. Inspiratiebron voor andere makers, waaronder die van Grand Theft Auto. Leuk voor een avondje film, een soort kruising van opera en geweldorgies. Mooi portret van de menselijke natuur.
Pompeuze verfilming van boek, die net als de Japanse vliegtuigen, niet van de grond komt. Verward plot, irritante hoofdrol (Bale), slechte regie (Spielberg) en lelijke muziek (Williams). Nooit gedacht deze zin ooit te typen, maar niet alles wat deze supertalenten hebben gemaakt, blijkt goed te zijn. Volgende keer beter.
Britser dan Britse film over een hakkelende koning en zijn excentrieke logopedist. Als je liefhebber bent van dit soort verhalen is de film een aanrader. Uitstekend spel en goede productiewaarden roepen empathie op voor de privé-problemen van een gekroond hoofd, terwijl buiten het paleis de minder voorname onderdanen creperen, eerst in de fabriek en later op het slagveld. Maar laat deze bittere gedachte vooral geen afbreuk doen aan het kijkplezier bij deze verder goed gemaakte film.
Best aardige film voor het acteerspel en het idee. Maar waarom toch weer zwichten voor de bovennatuurlijke verleiding? Alsof het leven op aarde niet interessant genoeg is en alsof de mensheid wonderen nodig heeft om het leven dragelijk te maken. Zonder Coffeys speciale krachten had deze film aan kracht gewonnen en bovendien was die dan korter geweest. Darabont heeft met een andere gevangenis-film, Shawshank Redemption, bewezen dat fantasy niet nodig is.
Spannende film over ruimtereizen in 2035. Door de relatieve nabijheid in tijd is de techniek nog redelijk conventioneel en daardoor ligt de focus op menselijke vindingrijkheid en niet op sci-fi, een genre waar ik verder weinig mee heb. Ook de rest van de film is dik in orde en staat garant voor een avondje kijkplezier.
De tweede helft van de film zou je wel eens op andere gedachten kunnen brengen.
Goed gemaakt overzicht van alle films van de afgelopen 100 jaar die de moeite van het noemen waard zijn. Aan elkaar gepraat door relevante spelers in Hollywood. Een must see voor elke filmvandaag-fan die zich wil verdiepen in filmgeschiedenis.
Epische familiesaga over levensvragen tegen de achtergrond van oorlog en vrede en broedertwisten. Vroege rol van Pitt en schitterende natuurfotografie.
Epische film over een interessante tijd in de Amerikaanse geschiedenis. Onverwacht genuanceerd plot waarin niet iedereen goed of slecht is. Groots opgezette productie met een bevredigend slot. Zeker voor fans van Day-Lewis een must see.
Suggestie: als er een optioneel veld komt om de camerapersoon in te vullen dan ben ik - en wellicht anderen op deze site? - bereid dat te doen. Vanuit interesse zoek ik altijd de Director of Photography op voor films die ik kijk en het is een kleine moeite om de naam in te vullen bij het schrijven van de reactie. Als de redactie de naam in kan vullen bij nieuwe films dan heb je over een paar jaar bij de meest populaire en recente films de naam van de camerapersoon wel in de database. En sneller als de redactie punten tegenover deze inspanning zet 😬
Een van de mindere Spielberg films en tot overmaat van ramp ook nog een over paarden. Plot is flinterdun en kon mij niet grijpen. Productie en beelden zijn uiteraard goed, maar rest laat het afweten. Alleen voor kijkers die paarden menselijke eigenschappen toedichten.
Sfeervolle beelden en goed spel maken deze film een plezier om naar te kijken. Dat het plot best bizar is mag de pret niet drukken. Voor kijkers met een sterk moreel kompas vind ik de film geen aanrader. Tijdens WO2 gepleegde misdaden tegen de menselijkheid worden verzwegen vanwege een ander probleem, dat op de keper beschouwt nogal relatief is, zeker als je het slot van de film in ogenschouw neemt. Nieuwsgierig? Film zeker kijken en zelf oordelen!
Het plot van het origineel was afgerond en daarom voelde dit vervolg vanaf het begin geforceerd aan. De sterrencasts en de fantastische decors konden dat gevoel niet wegnemen. Wat blijft is een aardige film die afbreuk doet aan de magie van origineel. Was de financiële verleiding te groot of was er gebrek aan nieuwe scripts?
Spannende film die menig man en vrouw behoed heeft voor een scheve schaats. Douglas en Close laten overtuigend de fatale gevolgen zien van kortstondig genot. De film laat zich bekijken als een nachtmerrie waaruit je niet kunt ontwaken. Gedane zaken nemen geen keer en vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dit soort clichés schoten me te binnen bij het bekijken van de film.
Goede verfilming van het op één na beste boek dat Mulisch heeft geschreven. Beeld, spel en geluid dik in orde en regie ook. Bijna net zo beklemmend als het boek.
Intense film waarin de kijker in het hoofd kruipt van de protagonist Nash, die als wiskundig genie een spannend dubbelleven leidt in de academische wereld en die van de inlichtingendiensten.
Schizofrenie en niet een wiskundeknobbel blijkt echter oorzaak te zijn voor onwaarschijnlijke gebeurtenissen in het leven van Nash. De film maakt optimaal gebruik van dit gegeven met een interessanter plot als resultaat.
Goede rollen van Crowe en Connelly.
Deze film keek ik voor het spel van de goede cast - Colman voorop - en de fotografie van Deakins. Beiden stellen niet teleur. Schitterende verstilde beelden in een film over tijd, ouder worden en de sporen die het leven op je gemoed achterlaat. Plot kabbelt wel een beetje en ook het einde is geen grote verrassing. Het kan ook zijn dat ik na de film 1917 teveel verwachtte van een nieuwe samenwerking tussen Mendes en Deakins.
Knappe verfilming van een boek met dezelfde titel. Even bekroond als het boek en voorbeeld van geslaagde adaptatie van een literair verhaal. De film bevat net als het origineel meerdere lagen over leven, dood, verraad en geheime kennis, maar kan ook bekeken worden als avontuurlijk liefdesverhaal. Fiennes brak door met de rol in deze film en was later te bewonderen als brute kampcommandant in Schindler’s List. In mijn studententijd was deze film, naast Seven Years in Tibet, top of the bill, nu zijn ze grotendeels vergeten, ook op dit forum van filmliefhebbers, waar ik de eerste ben die bijna 30 jaar na dato deze recensie typ. Wie leest dit eigenlijk?
Overdrijven is een kunst die deze film niet verstaat. Mikkelsen kan niet verhelpen dat het bekijken van deze film geen plezier is. Een paar sterke scènes kunnen het geheel niet boven een 5 helpen en hopelijk steken alle betrokkenen hun energie in andere projecten en niet een vervolg op Polar.
Goed punt, een film is allereerst beeld en daarna plot, spel en geluid, dus cameramensen verdienen meer aandacht dan ze nu krijgen. In mijn plempsels probeer ik ze wel te noemen, vooral als het om mijn favorieten gaat: Slocombe, Deakins, Van Hoytema en niet te vergeten: Müller. Van de meeste heb ik al hun werk gezien en de biografie gelezen, en ze hebben één ding gemeen: ze zijn in staat zich te voegen naar de visie van de regisseur en zijn ideeën in beelden om te zetten. In die zin is de camerapersoon één van de instrumenten in de gereedschapskist van de regisseur, die daarmee meer invloed heeft op het eindresultaat en daarvoor dan ook meer credits krijgt dan de zogeheten ‘Director of Photography’. Ik ken slechts één geval waarin dat onterecht is: zonder het camerawerk van Müller was Wenders niet zo ver gekomen. Lastig om hetzelfde te beweren voor grootheden als Spielberg, de Coen-broers en Nolan.
Must see voor fans van de serie Breaking Bad. Alleen al uit heimwee een goed idee, om het gevoel dat de serie opriep nog een paar uur te verlengen. In dat opzicht is de film goed gemaakt en bevredigend. Voor kijkers die de serie niet kennen of kijkers die een nieuw perspectief op de serie verwachten, geen aanrader.
Epische films over familie saga, een meesterwerk van Coppola en crew. Geweldige cast, sfeervolle beelden en een plot dat rustig van hoogtepunt naar hoogtepunt werkt. De andere delen zijn even goed en tezamen vormen ze misschien wel het beroemdste drieluik in de filmgeschiedenis (Indiana Jones heeft twee delen teveel). Waarom geen hoger cijfer dan een 8? Ik ken betere films, The Godfather bracht me niet in extase (=9) en evenmin heb ik ooit de behoefte gevoeld om de films een tweede maal te bekijken (=10). Wat ook niet helpt is dat Amerikaanse boevenfilms me matig interesseren.
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series