Ook Disney wil het delen van wachtwoorden tegengaan: 'Netflix-scenario' lijkt kwestie van tijd

Ook Disney wil het delen van wachtwoorden tegengaan. De streamingdienst heeft bekendgemaakt dat het in 2024 werk wil gaan maken van een eigen 'anti-deelbeleid'. Eerder dit jaar zette Netflix bij veel abonnees kwaad bloed door de maatregelen stapsgewijs in verschillende landen door te voeren.
Succesbeleid
Dat Disney nu een (op het oog) vergelijkbaar scenario aankondigt, mag geen grote verrassing heten. Experts op het gebied van marktwerking en technologie voorspelden na de acties van Netflix al dat andere streamingdiensten nauwgezet in de gaten zouden houden wat het nieuwe anti-deelbeleid zou opleveren. In de Verenigde Staten wierp het zijn vruchten af: daar bereikte Netflix in de periode na de beleidsverandering een piekaantal abonnees.
Technische mogelijkeden
CEO Bob Iger kondigde afgelopen week tijdens de kwartaalbijeenkomst aan dat Disney (en daarmee Disney+) de opties tegen het delen van wachtwoorden 'verkent' en later dit jaar extra details over het geplande beleid zal vrijgeven:
We hebben de technologische mogelijkheden al om dit voor het grootste gedeelte te monitoren. De precieze details kan ik niet noemen, maar het gaat om relevante ontwikkelingen

Volgend jaar
Het is Disneys bedoeling om de strategieën tegen het delen van wachtwoorden in 2024 uit te rollen. Wel gaf Iger grif toe dat het zeker niet zal lukken om dit proces volgend jaar ook af te ronden.