Recensie 'Und morgen die ganze Welt'

Geen hart of geen brein

Recensie 'Und morgen die ganze Welt'
25 mei 2021 om 16:03

De twintigjarige rechtenstudent Luisa (Mala Emde) sluit zich aan bij de antifascistische groep Antifa en neemt intrek in hun woongroep. Heel wat anders dan wat zij gewend is, want ze komt uit een vooraanstaand rechtsgeoriënteerd gezin. Lenor (Tonio Schneider), een medelid, is voorstander van een zo vredig mogelijke strijd tegen het fascisme, maar bepaalde leden van de groep worden steeds radicaler in hun handelen. Steunt Luisa Lenor of laat ze zich meeslepen om indruk te maken op de knappe Alfa (Noah Saavedra) en vechten ze zo uiteindelijk met dezelfde 'wapens' als de vijand?

Authentiek, niet perfect

De film is geschreven en geregisseerd door Julia Von Heinz. Zij koos voor een vlugge montage met veel handheld-shots die de film jeugdig en modern doen overkomen. Daarnaast koos zij ervoor de film geen muzikale ondersteuning te geven, dit geeft een meer persoonlijke en intieme sfeer. De karakters komen buitengewoon realistisch over. Bij mensen die een sterke ideologie aanhangen, denk je misschien vanzelf aan een groep perfectionisten vol clichés, maar Von Heinz legt de nadruk juist op hun imperfecties. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze de linkse groeperingen neerzet als onsamenhangend, roekeloos en naïef. De combinatie van stiltes, filmtechnieken en karakters maakt dat de film veel weg heeft van een documentaire. Wellicht heeft dit iets te maken met Von Heinz' inlevingsvermogen, want als student was zij daadwerkelijk lid van Antifa, net zoals het hoofdpersonage Luisa.

In Und morgen die ganze Welt (2020) staan twee extreme groepen recht tegenover elkaar. Het is duidelijk waar Antifa tegen is en ook is het te raden waar zij juist wél voor staan, echter wordt dit niet uitgesproken en ook wordt er niet dieper op ingegaan. De slogan van de film luidt: "Hoe ver is men bereid te gaan omwille van zijn politieke betrokkenheid," maar het blijft gedurende de film gissen of het Luisa te doen is om 'ergens' bij te horen, om daadwerkelijke politieke betrokkenheid of om deel uit te maken van een linkse groep bij wijze van verontschuldiging voor haar aristocratische afkomst.

Waardering

Desalniettemin is het een enerverend verhaal dat zich onderscheidt van het gros, mede door de realistische portrettering van de hoofdpersonages en de excellente uitvoering daarvan door de acteurs. De film werd terecht door Duitsland gekozen als officiële inzending voor de Oscars in de categorie beste internationale film. Helaas haalde de film de shortlist niet. Und morgen die ganze Welt werd wel opgenomen in de selectie van het filmfestival van Venetië en opende zelfs de internationale competitie, maar ook hier ontving Duitsland geen prijzen.

De film heeft een aaneenschakeling van spannende situaties, jammer genoeg situaties die zich herhalen en geen duidelijke opbouw hebben naar een climax met een ultieme boodschap. Het geeft wel iets van inzicht in het handelen van antifascistische groeperingen zoals Antifa. Duidelijk wordt dat de enige gedeelde ideologie binnen de groep een afkeer van het fascisme is, verder zijn er veel uiteenlopende inzichten over hun doelen en handelwijzen met als resultaat dat er binnen de groep strubbelingen ontstaan. Hierdoor blijft de hoop die in de titel Und morgen die ganze Welt uitgesproken wordt, een verre droom.

3.5 / 5

Und morgen die ganze Welt is nu te zien op:

Beeld: Still 'Und morgen die ganze Welt' via TMDb