Recensie 'Fear of Rain'

De waarheid is verscholen in details

Recensie 'Fear of Rain'
3 juni 2021 om 12:50

Is alles wat ik hoor en zie waar? Deze vraag vormt de kern van Rain Burroughs (Madison Iseman) bestaan. Ze is een tiener waarbij schizofrenie is gediagnosticeerd. Fear of Rain (2021) vertelt in eerste instantie een aannemelijk verhaal, maar een aantal verhaallijnen komen niet helemaal goed uit de verf. Rain mag dan gevangen zitten tussen fictie en realiteit, de manier waarop de plotontwikkelingen zijn uitgewerkt, lijkt ook een gevecht te zijn in het vinden van een balans tussen illusie en geloofwaardigheid en dat is jammer van de interessante cinematografie en vormgeving.

Schizofrenie is een dankbaar thema in de filmwereld, je kunt er immers alle kanten mee op, maar dan moeten bepaalde details wel kloppen. En daar vliegt dit verhaal enigszins uit de bocht. Als buitenbeentje op school ontmoet Rain een ander buitenbeentje: Caleb (Israel Broussard). Hij gelooft Rain in eerste instantie als ze hem vertelt dat haar buurvrouw een kind op zolder heeft verborgen. Zijn Rains ideeën projecties van haar eigen angsten of zit er toch een kern van waarheid in? Samen gaan ze op onderzoek uit, maar bestaat Caleb eigenlijk wel?

Het creatieve camerawerk verdient een pluim. Rains donkere en duistere hallucinaties (zo wordt ze door een onherkenbare man 's nachts in het bos achtervolgt) staan in schril contrast met de daadwerkelijke wereld om haar heen: zomers Florida wordt bekeken door een polarisatiefilter wat het nog zonniger maakt dan het al is. Bij elke situatie die beangstigend is heeft Rain een mentale vragenlijst die ze zichzelf stelt. En dat is fantastisch verbeeld: als kijker zie je de vragen die Rain zichzelf stelt op het doek in haar handschrift verschijnen. Flashbacks zijn geschoten met een zogenaamde bokeh-filter wat zorgt voor zachte en onscherpe beelden. Dit creëert een gevoel van afstand waardoor je als kijker meteen weet dat specifieke scènes zich in het verleden afspelen.

Wantrouwen en vertrouwen

Het verhaal van scenarioschrijfster en regisseuse Castille Landon (After We Fell (2021)) laat alle logica vallen als blijkt dat Rains vader (Harry Connick Jr.) al drie jaar weduwnaar is. Hij geeft als verklaring dat hij Rain niet nog meer verdriet wil aandoen en al die tijd haar hallucinerende waarnemingen over haar moeder heeft meegespeeld. Dat een vader, weliswaar uit liefde, meegaat in de belevingswereld van een dochter met schizofrenie, is tot op zeker niveau begrijpelijk, maar wat als het gaat om het overlijden van een geliefde?

Hoofdrolspeelster Iseman (Nocturne (2020)) is goed op dreef. De show wordt echter gestolen door buurvrouw Dani McConnell (Eugenie Bondurant). Deze buurvrouw is tevens Rains docent op school en haar graatmagere figuur, enigszins bolle ogen en te grote glimlach, geven in combinatie met de onheilspellende muziek een duister beeld van een vrouw met de nodige geheimen. Houdt ze op haar zolder daadwerkelijk een kind verborgen?

Fear of Rain is een psychologische thriller waarin het niveau van empathie voor Rains situatie minimaal is te noemen. Wat te denken van een vader die je dwingt medicatie in te nemen of een arts die dreigt met experimenteel gebruik van medicatie en een gedwongen opname? Nee, niet een enge buurvrouw of een mogelijk vermist kind blijven je bij na het zien van deze film, maar het vertrouwen dat Rain heeft verloren in degenen die ze juist dacht te kunnen vertrouwen. Maar of dat nou de intentie is van deze film?

2 / 5

Fear of Rain is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+) Prime Video