Recensie 'Dear Comrades!'

Asfalt erover

Recensie 'Dear Comrades!'
6 september 2021 om 10:40

Novotsjerkassk, Sovjet Unie, 1962. Tijdens een arbeidersopstand tegen de staat 'verdwijnen' er 87 demonstranten en raken er nog eens 87 gewond. Alle sporen werden uitgewist en de honderden getuigen werden jarenlang door de regering gedwongen te zwijgen. Pas in 1988 kwamen de eerste berichten over deze donkere gebeurtenis naar buiten en nu laat regisseur Andrey Konchalovskiy ons zien wat er die dag mogelijk gebeurde.

Lyuda (Yuliya Vysotskaya) woont samen met haar vader (Sergei Erlish) en tienerdochter, Svetka (Yuliya Burova), in een degelijk flatje in Novotsjerkassk. Ze werkt voor de lokale politieke partij die hen voorziet van voedselbonnen. In tegenstelling tot vele anderen in de stad hebben ze het redelijk goed, ondanks de voedsel- en voorraadtekorten. Lyuda staat symbool voor haar generatie, streng communistisch en vasthoudend aan het beleid van de voormalige communistische leider Stalin. Haar vader, een echte Kozak, laat zich door niemand iets vertellen en Svetka is typerend voor de nieuwe generatie; vooruitstrevend en liberaal. De idealen binnen het gezin liggen ver uit elkaar, zijn onbespreekbaar en domineren de sfeer in huis. Als Lyuda lucht krijgt van de opstand die gaande is in het stadje, stelt ze voor de opruiers en eenieder die de Sovjet Unie onteert, met harde hand aan te pakken. Als echter die avond haar dochter niet thuiskomt van haar werk in de fabriek, staat het geweld van de staat loodrecht tegenover haar moederliefde.

Controverse

Dear Comrades! (2020) lijkt in eerste instantie openheid van zaken te geven over dit stukje geschiedenis, maar al gauw blijkt dat er historisch gezien veel weggelaten is. De film kwam tot stand door sponsoring van de Russische minister van cultuur. Rusland hoopte met dit onderwerp op internationaal succes en prijzen. Dear Comrades! haalde het tot de shortlist bij de Oscars, maar viel af bij de uiteindelijke nominaties. Binnen Rusland was deze film geen succes en ontving veel kritiek, de regisseur zou bewust het Stalinisme in slecht daglicht hebben geplaatst. Konchalovskiy verweert zich door te zeggen dat de film gebaseerd is op feiten en dat hij het belangrijk vindt te laten zien dat er soms discrepanties zijn tussen idealen en realiteit: "Leef naar begrip en niet naar de regels".

Actuele geschiedenis

De hoofdrol wordt uitstekend vertolkt door de vrouw van de regisseur, Vysotskaya, zelf geboren in Novotsjerkassk. De sfeer van de film is sober; volledig zwart-wit, geen muziek en rechttoe rechtaan zonder verfraaiing. Hoewel het een schrijnend en emotioneel verhaal is, wordt dat gevoel amper overgebracht. Desalniettemin is het een intrigerende film.

Een bestorming, een lockdown en het volk dat uit angst voorraden inslaat, het zijn onderwerpen die ook nu nog actueel zijn in de wereld. Er zijn echter ook details die Konchalovskiy bewust uit zijn film lijkt te hebben weggelaten. We zien bijvoorbeeld weinig tot niets van het leven van de arbeiders, wiens leefomstandigheden dermate erbarmelijk waren dat ze in opstand moesten komen, een saillant ontbrekend detail. In plaats daarvan koos de regisseur ervoor het verhaal uit perspectief van de elite te vertellen. Konchalovskiy legt wel de nadruk op hoe het door meedogenloosheid en onderdrukking mogelijk was deze gebeurtenis geheim te houden. Het einde van de film lijkt onwaarschijnlijk. Tenzij er grote politieke veranderingen plaatsvinden in Rusland, zullen we nooit weten of dergelijke situaties zich werkelijk hebben voorgedaan of dat Konchalovskiy niet wilde afwijken van zijn typische stijl.

3 / 5

Dear Comrades! is nu te zien in 2 bioscopen.

Beeld: Still 'Dear Comrades!' via TMDb