Recensie 'Dune'

Een verbluffende Villeneuve

Recensie 'Dune'
16 september 2021 om 12:18

Denis Villeneuve bewijst opnieuw dat hij de koning is van de sciencefictionfilms en neemt ons met Dune (2021) mee op een epische buitenaardse reis door het hoofd van Paul Atreides (Timothée Chalamet). De combinatie van een meeslepend verhaal met spectaculaire visuals en geluid, maakt dit een must-see voor filmliefhebbers.

In Dune, naar de gelijknamige boekenreeks van Frank Herbert, volgen we Paul Atreides, die als zoon van de Hertog (Oscar Isaac) mee verhuist naar Arrakis, een planeet waar zij als volk de vrede moeten bewaren en een oorlog moeten zien te voorkomen. Het is er echter erg gevaarlijk en meerdere volkeren zijn uit op Spice, de kostbare grondstof van de planeet. Ondertussen proberen de Fremen – het inheemse volk van Arrakis – zich niet te bemoeien met alle politieke conflicten op hun planeet en om de grondstof. Paul heeft echter een grote interesse in hen door terugkerende dromen die hij steeds beleeft. Wat is hij precies? En wat is zijn doel daar op Arrakis?

Part one

Herberts boekenreeks bestaat uit zes delen waardoor het niet geheel onverwachts komt wanneer de film start met de tekst 'Part one'. Door dit gelijk al aan het begin te verkondigen, weet je als kijker dat de film geen volledig afgesloten einde zal hebben en dat dit vooral een eerste entree is in deze nieuwe wereld. Dune voelt echter niet zo aan. Waar vergelijkbare films vaak veel moeten uitleggen over de nieuwe wereld, mensen, gebruiken en voorwerpen die ons onbekend zijn – en vaak niet helemaal weten hoe ze dit op een goede manier kunnen doen – gaat dit in Dune wél goed. Op een vloeiende manier maken we kennis met de volkeren, de Fremen en Arrakis, allemaal terwijl het verhaal al in gang is gezet. Ook is de film goed te begrijpen voor iemand die niet bekend is met de boeken.

Sciencefiction zoals het hoort

Naast een goed opgezette verhaallijn, bevat Dune precies de soort shots die je in een sciencefictionfilm hoopt te zien: uitgestrekte landschappen van een buitenaardse planeet, epische shots van enorme schepen en wapens, visuele gevechten, unieke kostuums en een kleurenpalet waardoor het aanvoelt alsof je er zelf bent. Het visuele aspect van deze film is echt fenomeneel, niet dat we iets anders hadden verwacht van Blade Runner 2049-regisseur Villeneuve. De bijzondere shots worden goed aangevuld door een passende soundtrack van Hans Zimmer, die ons nog meer in het verhaal weet te trekken.

Gelukkig is Dune meer dan een visueel spektakel en weet het verhaal constant te boeien. Ook het acteerwerk van Chalamet, net als dat van Rebecca Ferguson, Jason Momoa, Josh Brolin, Oscar Isaac, Stellan Skarsgård, Dave Bautista en Zendaya – om nog maar even de sterrencast te benadrukken – is van zeer hoog niveau. Dit alles maakt van Dune een cinematografisch hoogstandje dat door een meeslepende verhaallijn tevens het grote publiek zal weten te boeien.

4.5 / 5

Dune is nu te zien in 94 bioscopen.

Beeld: Still 'Dune' via Filmdepot / Warner Bros. / Legendary Pictures