Recensie 'Midnight Mass'

Aanrader voor de komende donkere dagen

Recensie 'Midnight Mass'
5 oktober 2021 om 16:41

Mike Flanagans nieuwste creatie, Midnight Mass (2021), kan sinds vrijdag 24 september aanschouwd worden op Netflix. En er kan wel gezegd worden dat deze gerenommeerde horror-regisseur weer een toppertje aan zijn prestatielijst kan toevoegen.

In Midnight Mass volgen we een geïsoleerde religieuze eilandgemeenschap aan de kust van Noordoost-Amerika. Het centrum van deze gemeenschap is het katholieke St. Patrick's church, en de priester van deze kerk is al decennialang Monseigneur John Pruitt. Echter, na een reis naar het Heilige Land is hij ziek geworden en verblijft in een ziekenhuis op het vasteland. Zijn vervanger is Father Paul (Hamish Linklater), een jonge priester die door God mirakels laat gebeuren in St. Patrick's. Een andere belangrijke eilandbewoner is Riley Flynn (Zach Gilford). Zo'n twintig jaar geleden is hij als jonge twintiger van het eiland vertrokken om zijn dromen na te jagen. Maar nu is hij door omstandigheden weer terug. Naast Pruitt, Paul en Riley volgen we nog meer mensen in dit verhaal. In eerste instantie lijkt de tijd op het eiland al eeuwen te hebben stilgestaan, maar de bewoners weten niet dat hun thuis aan de vooravond van grote onheilspellende veranderingen staat…

Goed opgebouwde spanning met aandacht voor personages

Wat Midnight Mass goed doet, is dat het langzaam opbouwt naar een climax. Elke aflevering ontleedt weer een deel van het verhaal en de mysterie. Het neemt de tijd om het geïsoleerde religieuze eiland en haar bewoners te introduceren. Daarnaast wordt het vrijwel meteen duidelijk dat er iets niet goed in de haak zit. Door de isolatie krijg je ook het gevoel van spanning, want als er wat gebeurd is men afhankelijk van het vasteland. Verder staat Flanagan bekend om het goed uitdiepen van zijn personages en bepaalde thema's, in dit geval hun relatie met religie en de dood. Flanagan houdt ook niet van jumpscares, gore en een climax waarin een monster centraal staat. Hij voegt zich hiermee in een rijtje van regisseurs en schrijvers die de afgelopen jaren zijn weggelopen van matige, maar goed verkopende horrorfilms waarin deze dingen wel centraal staan.

Aandacht voor menselijke thema's in het horrorgenre

Het vergt lef om in een horrorproductie veel aandacht te schenken aan mensen die met elkaar zitten te praten over menselijke thema's als gerechtigheid, schuld, depressie, levensbetekenis, de betekenis van religie en wat er gebeurt na de dood. Tuurlijk er zitten enge scènes in, en zelfs jumpscares, maar dit wordt op een manier gedaan zodat het iets toevoegt. De sfeer is vaak duister en griezelig, wat op de langere termijn meer spanning biedt dan een snel en luid geluid. De serie vraagt dus een bepaalde hoeveelheid geduld en interesse in bovengenoemde thema's.

Concluderend kan wel gezegd worden dat Midnight Mass één van de betere horrorproducties van het moment is. Met een spannende duistere sfeer en goed uitgewerkte personages en thema's zal je op het puntje van je bank zitten.

4.5 / 5

Midnight Mass is nu te zien op:

Netflix (1 seizoen)